American Modernist Fiction II
General data
Course ID: | 3301-LA222 |
Erasmus code / ISCED: |
09.203
|
Course title: | American Modernist Fiction II |
Name in Polish: | Amerykańska proza modernistyczna II |
Organizational unit: | Institute of English Studies |
Course groups: |
(in Polish) Fakultatywne przedmioty dla studiów dziennych z literatury amerykańskiej |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | English |
Type of course: | elective courses |
Prerequisites (description): | Kurs ma pogłębić studentów znajomość wariantów amerykańskiego modernizmu w latach 1900-1955. |
Short description: |
Kurs jest przeglądem twórczości prozaików amerykańskich tworzących w konwencji modernistycznej w latach 1900-1955. Jeden z najbardziej dynamicznych i płodnych okresów w literaturze amerykańskiej, modernizm jest z reguły kojarzony z innowacyjnością, teoriami prymatu sztuki i artystycznej niezależności oraz z pisarzami takimi jak William Faulkner, Ernest Hemingway, F.S. Fitzgerald, Gertruda Stein, Anzia Yezierska, Langston Hughes, Zora Neale Hurston, czy Ralph Ellison. Kurs nie tylko ma na celu pogłębić studentów zrozumienie twórców postrzeganych jako kanonicznych, ale i wprowadzić tzw. "modernizm etniczny." |
Full description: |
Kurs jest przeglądem twórczości prozaików amerykańskich tworzących w konwencji modernistycznej w latach 1900-1955. Jeden z najbardziej dynamicznych i płodnych okresów w literaturze amerykańskiej, modernizm jest z reguły kojarzony z innowacyjnością, teoriami prymatu sztuki i artystycznej niezależności oraz z pisarzami takimi jak William Faulkner, Ernest Hemingway, F.S. Fitzgerald, Gertruda Stein, Anzia Yezierska, Langston Hughes, Zora Neale Hurston, czy Ralph Ellison. Kurs nie tylko ma na celu pogłębić studentów zrozumienie twórców postrzeganych jako kanonicznych, ale i wprowadzić tzw. "modernizm etniczny." Ponadto ma on na celu przedstawić twórczość modernistyczną na tle debat politycznych, społecznych i artystycznych tych czasów. Przedyskutujemy wpływ nowych teorii filozoficznych i psychologicznych takich jak fenomenologia, psychoanaliza, czy eugenika, a także dwóch głównych systemów totalitarnych w owych czasach: faszyzmu i komunizmu. Ponadto przyjrzymy się na koegzystowaniu prozy i filmu ze szczególnym naciskiem na rolę Hollywood w tworzeniu nowej literatury. |
Bibliography: |
William Faulkner, Light in August Ernest Hemingway, Farewell to Arms F. Scott Fitzgerald, short stories Anita Loos Gentleman Prefer Blondes (excerpts and 1953 film with M. Monroe) Nathaniel West, The Day of the Locust (the novel and the film) John Steinbeck, Of Mice and Men (novella and the film) Gertrude Stein from Autobiography of Alice B. Toklas Zora Neale Hurston, Anzia Yezierska -- selected short stories Wallace Thurman, Infants of Spring Ralph Ellison, Invisible Man Filmography: The Great Dictator (dir. Charlie Chaplin) Midnight in Paris (dir. Woody Allen) Background Reading: The Cambridge History of Modernism, ed. Vincent Sherry, Cambridge University Press, 2017. (selected chapters on moodle). A History of the Modernist Novel, ed. Gregory Castle, Cambridge University Press, 2015 (selected chapters on moodle). The Cambridge Companion to American Modernism, ed. Walter Kalaidjian. Cambridge University Press, 2005 (selected chapters on moodle). Peter Childs, Modernism, Routledge, 2000. |
Learning outcomes: |
A student will acquire advanced information about : American Modernist Fiction II and will develop his/her analytical skills. |
Assessment methods and assessment criteria: |
Obecność na zajęciach (dopuszczalne są trzy niebecności) prezentacje esej końcowy |
Copyright by University of Warsaw.