Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dickens i zbrodnia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3301-LB115
Kod Erasmus / ISCED: 09.202 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0231) Języki obce Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Dickens i zbrodnia
Jednostka: Instytut Anglistyki
Grupy: Fakultatywne przedmioty dla studiów dziennych z literatury brytyjskiej
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Celem kursu jest dogłębna analiza dwóch wybranych powieści Karola Dickensa przez pryzmat tematyki zbrodni, ze szczególnym uwzględnieniem takich aspektów powieści jak narracja, fokalizacja, symbolika w utworach, konstrukcja postaci, wątki narracyjne, czas i przestrzeń. Jako zatwardziały obserwator ciemnej strony wiktoriańskiego życia, Dickens często pisał o zbrodni i przestępczości w swoich powieściach. Powieści Dickensa będą również omawiane biorąc pod uwagę ich historyczny i kulturowy kontekst, aby lepiej zrozumieć tematykę i świat przedstawiony w tych utworach. Podczas kursu będą także analizowane wybrane adaptacje filmowe powieści.

Kształcenie językowe na poziomie B2+.

Studia II stopnia (magisterskie)

Pełny opis:

Celem kursu jest dogłębna analiza dwóch wybranych powieści Karola Dickensa przez pryzmat tematyki zbrodni, ze szczególnym uwzględnieniem takich aspektów powieści jak narracja, fokalizacja, symbolika w utworach, konstrukcja postaci, wątki narracyjne, czas i przestrzeń. Jako zatwardziały obserwator ciemnej strony wiktoriańskiego życia, Dickens często pisał o zbrodni i przestępczości w swoich powieściach. Powieści Dickensa będą również omawiane biorąc pod uwagę ich historyczny i kulturowy kontekst, aby lepiej zrozumieć tematykę i świat przedstawiony w tych utworach. Podczas kursu będą także analizowane wybrane adaptacje filmowe powieści.

Oto kilka zagadnień, które będą poruszane na zajęciach:

- Wiktoriański biznes wydawniczy

- Dickens i jego czytelnicy / recepcja powieści Dickensa

- Konwencje literackie w powieści dziewiętnastowiecznej

- Dickens i psychologia, rozwój nauki, prawo

- Kobiety w utworach Dickensa

- Dickens i powieść gotycka, sensacyjna, detektywistyczna

- Przestępczość nieletnich w XIX wieku

- Publiczne egzekucje w XIX wieku

- Dickens i tradycja gotycka

- Dickens i ilustracje

- Dickens i wiktoriańskie podziemie

- Wizyty Dickensa w więzieniu Newgate

- Dickens i najbardziej znane slamsy Londynu

- Dickens i inspektor Charles Field ze Scotland Yardu

- Dickens i ilustratorzy jego powieści

- Dickens i teatr / adaptacje teatralne jego powieści

- Niektóre adaptacje filmowe powieści Dickensa

Literatura:

Podczas kursu dogłębnie omówimy dwie z następujących powieści:

- "The Mystery of Edwin Drood"

- "Oliver Twist"

- "Great Expectations"

- "A Tale of Two Cities"

- "Hard Times"

- "Nicholas Nickleby"

- "David Copperfield"

- "Little Dorrit"

Opracowania:

- Bratlinger, Patrick, and William B. Thesing eds. "A Companion to the Victorian Novel." London: Blacwell, 2005.

- Paroissien, David ed. "A Companion to Charles Dickens." London: Blacwell, 2008.

- Jordan, John ed. "The Cambridge Companion to Charles Dickens." Cambridge: CUP, 2001.

- David, Deidre ed. "The Cambridge Companion to the Victorian Novel." Cambridge: CUP, 2001.

- Collins Philip. "Dickens and Crime." London: Palgrave Macmillan, 1995.

- Collins, Philip ed. Dickens. "The Critical Heritage." New York: Barnes & Noble, 1971.

- Sanders, Andrew. "Authors in Context: Charles Dickens." Oxford: OUP, 2003.

- Cohen, Jane. "Charles Dickens and His Original Illustrators." Columbus: Ohio University Press, 1980.

- Forster, John. "The Life of Charles Dickens." London: Cecil Palmer, 1928.

- Connor, Stephen ed. "Charles Dickens." Longman Critical Readers. London: Longman, 1996.

- Carey, John. "The Violent Effigy. A Study of Dickens's Imagination." London: Faber and Faber, 1991.

- http://www.dickensmuseum.com/ The Dickens House Museum

- http://www.dickensfellowship.btinternet.co.uk/ The Dickens Fellowship

Efekty uczenia się:

Wiedza

Studenci znają i rozumieją

K_W01 w sposób pogłębiony rolę twórczości Karola Dickensa w kulturze i literaturze XIX wieku

K_W02 w sposób pogłębiony stan badań literaturoznawczych i kulturoznawczych na temat tematyki zbrodni w twórczości Karola Dickensa

K_W04 w sposób pogłębiony zasady stosowania metod i narzędzi w formułowaniu problemów badawczych na przykładzie omawianego na kursie materiału

KW_05 pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego

Umiejętności

Studenci potrafią

K_U01 posługiwać się zaawansowaną terminologią i aparatem pojęciowym z zakresu literaturoznawstwa i kulturoznawstwa podczas omawiania wybranych utworów Karola Dickensa

K_U02 w sposób pogłębiony posługiwać się metodologią badań literaturoznawczych i kulturoznawczych z poszanowaniem norm etyki naukowej i prawa autorskiego

K_U03 wykorzystać zdobytą wiedzę do opisania i rozwiązania problemu oraz wykonania projektu naukowego dotyczącego tematyki kursu

K_U04 w sposób pogłębiony analizować i syntetyzować treści i zjawiska literackie i kulturowe w kontekście społecznym, historycznym i gospodarczym

K_U05 rozpoznawać różnice pomiędzy alternatywnymi podejściami metodologicznymi stosowanymi w literaturoznawstwie i kulturoznawstwie

K_U06 samodzielnie wyszukiwać informacje w różnych źródłach i oceniać ich przydatność do eseju krytycznego związanego z tematyką kursu

Kompetencje społeczne

Student jest gotowy do

K_K02 kształcenia ustawicznego, rozwoju osobistego i zawodowego wykorzystując wiedzę i umiejętności uzyskane w trakcie kursu

K_K03 wzięcia odpowiedzialności za pracę własną i poszanowania pracy innych

K_K04 krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności w zakresie programu kursu

K_K06 dbałości o zachowanie dziedzictwa kulturowego z równoczesnym poszanowaniem różnorodnych zachowań kulturowych i poglądów jednostkowych

Metody i kryteria oceniania:

• Aktywne uczestnictwo w zajęciach

• Dwa pisemne testy (w połowie i na koniec semestru),

próg zaliczenia 60%

Dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach.

Student poprawia niezaliczony egzamin pisząc go ponownie podczas sesji poprawkowej.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-7 (2025-06-25)