University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Application of Psychology and Pedagogy in Glottodidactics 1

General data

Course ID: 3302-2APP1-1-Z
Erasmus code / ISCED: 09.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0231) Language acquisition The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Application of Psychology and Pedagogy in Glottodidactics 1
Name in Polish: Aplikacje psychologiczno-pedagogiczne w glottodydaktyce 1 – III etap edukacyjny
Organizational unit: Institute of German Studies
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: German
Type of course:

foreign languages
pedagogical qualifications

Prerequisites (description):

(in Polish) Celem zajęć jest pogłębienie wiedzy i umiejętności studentów w zakresie psychologiczno-pedagogicznym.


Zajęcia przeznaczone dla studentów pierwszego roku studiów II stopnia na kierunku germanistyka, kontynuujących studia I stopnia na kierunku germanistyka, którzy pogłębiają wiedzę z zakresu psychologiczno-pedagogicznego ze szczególnym uwzględnieniem nauki języków obcych na III i IV etapie kształcenia.


Zajęcia stanowią element przygotowania do wykonywania zawodu nauczyciela języka niemieckiego na wszystkich etapach edukacyjnych (Moduł 2 Rozporządzenia MNiSzW z dnia 17 stycznia 2012r.).


* W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej, zajęcia odbywają się przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość (Google Meet).



Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Przedmiot obowiązkowy dla studentów specjalizacji III Glottodydaktyka na kierunku germanistyka, kontynuujących zdobywanie uprawnień do wykonywania zawodu nauczyciela języka niemieckiego na wszystkich etapach edukacyjnych. Poświęcony ogólnemu przygotowaniu psychologiczno-pedagogicznemu. Obejmuje opanowanie podstawowej wiedzy i umiejętności z zakresu psychologii i pedagogiki (z elementami pedagogiki specjalnej). Związany jest z procesami wychowania, uczenia się i nauczania, ze szczególnym uwzględnieniem nauki języków obcych na III i IV etapie kształcenia.

Przedmiot powiązany jest z praktyką psychologiczno-pedagogiczną na III i IV etapie kształcenia.

Full description: (in Polish)

Przedmiot jest realizowany na I roku drugiego etapu studiów stacjonarnych w formie seminarium w semestrze I.

Seminarium poświęcone jest uszczegółowieniu i pogłębieniu takich zagadnień, jak:

1. Sylwetka rozwojowa ucznia w okresie adolescencji i wczesnej dorosłości. Rozwój fizyczny, motoryczny i psychoseksualny, rozwój procesów poznawczych, rozwój społeczno-emocjonalny i moralny. Zmiany fizyczne i psychiczne w okresie dojrzewania. Dojrzałość fizyczna a dojrzałość społeczna i emocjonalna. Krystalizowanie się tożsamości. Dorosłość. Identyfikacja z nowymi rolami społecznymi. Kształtowanie się stylu życia.

2. Kontakty społeczne ucznia. Grupa rówieśnicza. Pozycja społeczna ucznia w grupie rówieśniczej. Znaczenie grupy rówieśniczej. Koleżeństwo, przyjaźń, związek partnerski, miłość. Konflikty z rówieśnikami, rodzicami i wychowawcami. Rola osób znaczących i autorytetów. Zmiana autorytetów, kryzys autorytetu nauczyciela i rodzica. Bunt okresu dorastania i jego funkcje. Zagrożenia młodzieży: agresja, przemoc, uzależnienia, grupy nieformalne, sekty. Podkultury młodzieżowe. Inny, wykluczony.

3. Progi edukacyjne. Zmiana szkoły, adaptacja w nowej rzeczywistości szkolnej, wybory edukacyjne i zawodowe. Ambicje i aspiracje. Motywacja.

4. Zaburzenia funkcjonowania w okresie dorastania. Obniżenie nastroju, depresja. Zaburzenia zachowania.

Bibliography: (in Polish)

Literatura zostanie podana na pierwszych zajęciach.

Learning outcomes: (in Polish)

WIEDZA

Absolwent:

1. posiada szczegółową wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia, zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym, poszerzoną w odniesieniu do III i IV etapu edukacyjnego

K_W01

2. posiada uszczegółowioną wiedzę na temat głównych środowisk wychowawczych, ich specyfiki i procesów w nich zachodzących

K_W02

3. ma pogłębioną wiedzę na temat podmiotów działalności pedagogicznej (dzieci, uczniów, rodziców i nauczycieli) i partnerów szkolnej edukacji oraz specyfiki funkcjonowania dzieci i młodzieży w kontekście prawidłowości i nieprawidłowości rozwojowych,

K_W02

K_W17

UMIEJĘTNOŚCI

Absolwent:

1. potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz psychologii do analizowania i interpretowania określonego rodzaju sytuacji i zdarzeń pedagogicznych, a także motywów i wzorów zachowań uczestników tych sytuacji

K_U01

K_U15

2. potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności związane z działalnością pedagogiczną (dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą), korzystając z różnych źródeł (w języku polskim i obcym) i nowoczesnych technologii

K_U15

K_U17

3. posiada rozwinięte kompetencje komunikacyjne: potrafi porozumiewać się z osobami pochodzącymi z różnych środowisk, będącymi w różnej kondycji emocjonalnej, dialogowo rozwiązywać konflikty i konstruować dobrą atmosferę dla komunikacji w klasie szkolnej

K_U15

K_U20

4. potrafi pracować w zespole, pełniąc różne role; umie podejmować i wyznaczać zadania; posiada elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych)

K_U20

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

Absolwent:

1. ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności; rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego; dokonuje oceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności w trakcie realizowania działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych)

K_K01

K_K03

2. jest przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych zadań zawodowych wynikających z roli nauczyciela

K_K04

3. ma świadomość znaczenia profesjonalizmu, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej; wykazuje cechy refleksyjnego praktyka

K_K04

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Seminarium kończy się zaliczeniem na ocenę na podstawie obecności na zajęciach, aktywności (referaty, prezentacje, projekty) oraz semestralnej pracy pisemnej (termin złożenia: ostatnie zajęcia).

* Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji epidemicznej. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć.

Practical placement: (in Polish)

Równolegle do zajęć student może realizować praktyki psychologiczno-pedagogiczne w wymiarze 30h w szkole ponadpodstawowej.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)