Glottodidactic Teachers’ Competencies 1 - III Stage of Educatio
General data
Course ID: | 3302-2GKN2-1-Z |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Glottodidactic Teachers’ Competencies 1 - III Stage of Educatio |
Name in Polish: | Glottodydaktyczne kompetencje nauczyciela 1 – III etap edukacyjny |
Organizational unit: | Institute of German Studies |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | German |
Type of course: | foreign languages |
Prerequisites (description): | (in Polish) Celem zajęć jest pogłębienie wiedzy i umiejętności studentów w zakresie dydaktyki nauczania języków obcych, dotyczących planowania lekcji języka obcego na III etapie edukacyjnym. Warsztaty przeznaczone dla studentów drugiego roku studiów II stopnia na kierunku germanistyka, którzy pogłębiają wiedzę z zakresu dydaktyki nauczania języków obcych, dotyczących planowania lekcji języka obcego na III etapie edukacyjnym. Zajęcia stanowią element przygotowania do wykonywania zawodu nauczyciela języka niemieckiego na wszystkich etapach edukacyjnych (Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 roku w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonania zawodu nauczyciela (Dz. U. 2019; poz. 1450)). * W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej, zajęcia będą odbywać się przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość (Google Meet). |
Mode: | Blended learning |
Short description: |
(in Polish) Przedmiot poświęcony zagadnieniom dydaktyki nauczania języków obcych. Obejmuje pogłębienie wiedzy i umiejętności z zakresu planowania lekcji języka obcego na III etapie edukacyjnym. |
Full description: |
(in Polish) Przedmiot jest realizowany na II roku drugiego etapu studiów stacjonarnych w formie warsztatów w semestrze III. Warsztaty poświęcone są uszczegółowieniu i pogłębieniu takich zagadnień, jak: 1. Język niemiecki, jego miejsce na III etapie kształcenia. Podstawa programowa kształcenia ogólnego na III etapie edukacyjnym. Cele kształcenia i treści nauczania języków obcych na III etapie edukacyjnym. Języki obce w kontekście wcześniejszego i dalszego kształcenia. Struktura wiedzy językowej. Integracja wewnątrz- i międzyprzedmiotowa. Program nauczania - tworzenie i modyfikacja, analiza, ocena, dobór i zatwierdzanie. Projektowanie procesu kształcenia. Rozkład materiału. 2. Lekcja. Formalna struktura lekcji jako jednostki metodycznej. Sytuacje wpływające na przebieg lekcji. Typy i modele lekcji w zakresie języków obcych. Nauczycielskie i uczniowskie rytuały lekcji. Planowanie lekcji. Formułowanie celów lekcji i dobór treści nauczania. 3. Metody i zasady nauczania. Konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania języków obcych, w tym metody aktywizujące. Metoda projektów. Praca badawcza ucznia. Dobór metod dydaktycznych. 4. Formy pracy. Organizacja pracy w klasie, praca w grupach. Indywidualizacja nauczania języka obcego. Formy pracy specyficzne dla języka obcego: wycieczki, zajęcia terenowe i laboratoryjne, doświadczenia. Praca domowa. 5. Kontrola i ocena efektów pracy uczniów. Konstruowanie testów i sprawdzianów. Ocenianie i jego rodzaje. Ocenianie bieżące, semestralne i roczne. Ocenianie wewnętrzne i zewnętrzne. Funkcje oceny. Egzaminy kończące III etap edukacyjny w zakresie języków obcych (egzamin maturalny na poziomie podstawowym oraz rozszerzonym). |
Bibliography: |
(in Polish) Barkowski, H./ H.-J. Krumm (Hrsg.): Fachlexikon Deutsch als Fremdsprache. A. Francke Verlag: Tübingen/ Basel 2010. Bausch, K. R./ Christ, H./ Hüllen, W./ Krumm, H. J. (Hrsg.): Handbuch Fremdsprachenunterricht. Tübingen 1995. Bimmel, P./ Kast, B. Neuner, G.: Deutschunterricht planen. Kassel 2003 Bovet, G. / Huvendiek, V.: Leitfaden Schulpraxis. Berlin 2000. Czaplikowska, R./ Kubacki, A.D.: Methodik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache. Chrzanów 2016. Hallet, W./ F. G. Königs (Hrsg.): Handbuch Fremdsprachendidaktik. Kallmeyer/ Klett Verlag: Seelze-Velber 2013. Heyd, G.: Aufbauwissen für den Fremdsprachenunterricht. Tübingen 1997. Heyd, G.: Deutsch lehren. Grundwissen für den Unterricht in Deutsch als Fremdsprache. Baltmannsweiler 1996. Karpeta-Peć, B.: Otwarty, aktywny, samodzielny... Alternatywne formy pracy. Przewodnik dla nauczycieli języków obcych. Fraszka Edukacyjna: Warszawa 2008. Karpeta-Peć, B./ Peć, J.: Pakiet metodyczny dla nauczycieli języków obcych III etapu edukacyjnego. Ośrodek Rozwoju Edukacji: Warszawa 2014. www. bc.ore.edu.pl/kontent/663/pakiet+metodyczny+3.pdf. Karpeta-Peć, B.: Liczy się efekt - otwarte formy pracy w glottodydaktycznym atelier. W: Sujecka-Zając, J./ A. Jaroszewska/ K. Szymankiewicz/ J. Sobańska-Jędrych: Rola materiałów dydaktycznych i form pracy na lekcji języka obcego. Instytut Germanistyki i Instytut Romanistyki Uniwersytetu Warszawskiego: Warszawa 2014. Komorowska, H.: Metodyka nauczania języków obcych. Fraszka Edukacyjna: Warszawa 2005. Kunter, M./ U. Trautwein: Psychologie des Unterrichts. Verlag Ferdinand Schöningh: Padeborn 2018. Lehner, M.: Allgemeine Didaktik. Haupt Verlag: Bern/ Stuttgart/ Wien 2009. Michońska-Stadnik, A. / Wąsik, Z.: Nowe spojrzenia na motywację w dydaktyce języków obcych. Wrocław 2008. Pawlak, M.: Autonomia w nauce języka obcego. Poznań - Kalisz 2004. Peć, B.: Otwarte formy pracy w glottodydaktyce - specyfika oceniania w edukacji szkolnej oraz w akademickim kształceniu nauczycieli języków obcych. W: Gajewska, E./ J. Rokita-Jaskow (red.): Ocenianie w różnych kontekstach edukacyjnych. Neofilolog 54/1 (2020) 105-131. Schart, M./ M. Legutke: Lehrkomptenz und Unterrichtsgestaltung. Klett-Langenscheidt: München 2015. Sobańska-Jędrych, J./ B. Karpeta-Peć/ M. Torenc, M.: Rozwijanie zdolności językowych na lekcji języka obcego. Ośrodek Rozwoju Edukacji: Warszawa 2013. Sujecka-Zając, J./ A. Jaroszewska/ K. Szymankiewicz/ J. Sobańska-Jędrych: Rola materiałów dydaktycznych i form pracy na lekcji języka obcego. Instytut Germanistyki i Instytut Romanistyki Uniwersytetu Warszawskiego: Warszawa 2014. |
Learning outcomes: |
(in Polish) WIEDZA Absolwent posiada pogłębioną i szczegółową wiedzę z zakresu: 1. współczesnych teorii dotyczących wychowania, uczenia się i nauczania oraz różnorodnych uwarunkowań tych procesów K_W01 K_W02 K_W08 K_W18 2. struktury i funkcji systemu edukacji − celów, podstaw prawnych, organizacji i funkcjonowania instytucji edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych K_W01 K_W02 3. metodyki wykonywania zadań − norm, procedur i dobrych praktyk stosowanych w wybranym obszarze działalności pedagogicznej (nauczanie w szkołach ogólnodostępnych, w szkołach i oddziałach specjalnych oraz integracyjnych), w tym w zakresie budowy lekcji, metod, zasad nauczania, form pracy, kontroli i oceniania efektów pracy uczniów na III etapie edukacyjnym K_W17 K_W18 K_W19 UMIEJĘTNOŚCI Absolwent: 1. potrafi posługiwać się wiedzą teoretyczną z zakresu dydaktyki i metodyki nauczania języków obcych w celu diagnozowania, analizowania i prognozowania sytuacji pedagogicznych oraz dobierania strategii realizowania działań praktycznych na III etapie edukacyjnym K_U01 2. potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności związane z nauczaniem języków obcych, korzystając z różnych źródeł (w języku polskim i obcym) i nowoczesnych technologii K_U15 3. potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych na lekcji języka obcego związanych z III etapem edukacyjnym K_U01 K_U15 4. potrafi dobierać i wykorzystywać dostępne materiały, środki i metody pracy w celu projektowania i efektywnego realizowania działań dydaktycznych na lekcji języka obcego oraz wykorzystywać nowoczesne technologie do pracy dydaktycznej K_U01 KOMPETENCJE SPOŁECZNE Absolwent: 1. ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności; rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego; dokonuje oceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności w trakcie realizowania działań dydaktycznych K_K01 K_K03 2. jest przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych zadań zawodowych wynikających z roli nauczyciela języka obcego K_K04 3. ma świadomość znaczenia profesjonalizmu, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej; wykazuje cechy refleksyjnego praktyka K_K04 4. ma świadomość istnienia etycznego wymiaru diagnozowania i oceniania uczniów K_K04 5. odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania dydaktyczne K_K04 |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Warsztaty kończą się zaliczeniem na ocenę na podstawie obecności na zajęciach, aktywności studentów podczas zajęć oraz projektu. * Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji epidemicznej. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć. |
Copyright by University of Warsaw.