The history of German-speaking countries in the twentieth century
General data
Course ID: | 3302-2HKN2-Z |
Erasmus code / ISCED: |
09.0
|
Course title: | The history of German-speaking countries in the twentieth century |
Name in Polish: | Historia krajów niemieckiego obszaru językowego w XX i XXI wieku |
Organizational unit: | Institute of German Studies |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
5.00
|
Language: | German |
Prerequisites (description): | Es wird eine allgemeine Orientierung in der Geschichte der deutschsprachigen Länder vorausgesetzt. |
Mode: | Classroom |
Short description: |
Überblick über ausgewählte Fragen des politischen, gesellschaftlichen und kulturellen Geschehens in den deutschsprachigen Ländern im 20. Jahrhundert. |
Full description: |
(in Polish) Zajęcia mają na celu zaznajomienie studentów z najważniejszymi wydarzeniami politycznymi i społecznymi w Niemczech, Austrii oraz Szwajcarii w wieku XX/XXI. Uwagę skoncentrujemy na wybranych zagadnieniach z wymienionych obszarów, takich jak np.: budowa demokracji po I wojnie światowej, nazizm i jego konsekwencje, studencka rewolta 1968 roku, przełom i zjednoczenie Niemiec, neutralność Austrii i Szwajcarii, demokracja bezpośrednia w Szwajcarii, prawa kobiet itp. |
Bibliography: |
(in Polish) Wolfgang Benz: Auftrag Demokratie. Die Gründungsgeschichte der Bundesrepublik und die Entstehung der DDR 1945-1949. Bonn 2010. Peter Berger: Kurze Geschichte Österreichs im 20. Jahrhundert. Wien 2008. Iso Camartin: Schweiz. München 2008. Ernst Hanisch: Der Lange Schatten des Staates. Österreichische Gesellschaftsgeschichte im 20. Jahrhundert. Wien 1994. H. M. Müller: Schlaglichter der deutschen Geschichte, Mannheim 2007. Thomas Ramge: Die großen Polit-Skandale: eine andere Geschichte der Bundesrepublik, Frankfurt 2003. Volker Reinhardt: Geschichte der Schweiz. München 2010. Edgar Wolfrum: Die 101 wichtigsten Fragen: Bundesrepublik Deutschland. München 2009. Ucieczka, wypędzenie, integracja / [red. tomu niem. Petra Rösgen ; tł. Ryszard Wojnakowski, Bielefeld 2007 Ellen Butler, Ondřej Kotas (i in.), 100 Stunden Deutschland : Orientierungskurs Politik, Geschichte, Kultur, Stuttgart 2017 Philipp Ther, Inny koniec Historii : o wielkiej transformacji, tłum. Anna Wziątek, Poznań 2020 Heinz Fisher (wyd.), 100 Jahre Republik : Meilensteine und Wendepunkte in Österreich 1918-2018, Wien 2018 Maria Dippelreiter, Michael Dippelreiter (wyd.), "1968" in Österreich: Aufbruch und Scheitern, Klagenfurt=Celovec 2018 Źródła internetowe: https://www.bpb.de https://www.dhm.de/lemo https://www.zeitzeugen-portal.de/ http://www.zentrum.org https://austria-forum.org https://www.eda.admin.ch https://www.swissinfo.ch https://hls-dhs-dss.ch |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po ukończeniu zajęć student ma pogłębioną wiedzę odnośnie do historii krajów niemieckiego obszaru językowego w XX/XXI wieku, ich aktualnej sytuacji społeczno-politycznej i gospodarczej, ich rozwoju społeczno-politycznego i gospodarczego, relacji z innymi państwami regionu, różnic kulturowych między tymi krajami a Polską. Student zna i rozumie: specyfikę przedmiotową i metodologiczną właściwą dla germanistyki, którą jest w stanie rozwijać twórczo i stosować w działalności profesjonalnej, terminologię z zakresu studiowanego kierunku na poziomie rozszerzonym; powiązania kierunku germanistyka z innymi dziedzinami nauk humanistycznych i społecznych; podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej; terminologię, teorię i metodologię z zakresu literaturoznawstwa krajów niemieckiego obszaru językowego; współczesne dokonania ośrodków i szkół badawczych, obejmujące literaturoznawstwo krajów niemieckiego obszaru językowego; zjawiska naukowe i kulturalne w Polsce i krajach niemieckojęzycznych, a zwłaszcza ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach nowych badań i trendów w tych zakresach z innymi dyskursami humanistycznymi Absolwent potrafi: wykorzystać nabyte umiejętności badawcze, obejmujące krytyczną analizę wytworów kultury i zjawisk społecznych krajów niemieckiego obszaru językowego, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, w tym zaawansowanych technologii informacyjnych, przy zachowaniu zasad etyki, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie literaturoznawstwa niemieckiego obszaru językowego; samodzielnie zdobywać wiedzę w zakresie germanistyki i poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własną karierą zawodową; wykorzystać nabyte umiejętności językowe w zakresie rozumienia i tworzenia tekstów ustnych i pisemnych z wykorzystaniem terminologii fachowej. Absolwent jest gotów do rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem przyszłego zawodu, przestrzegania etycznych uwarunkowań działalności zawodowej, w tym badawczej; uczestnictwa w życiu kulturalnym, korzystając z różnych mediów i różnych jego form; odpowiedzialnego wypełniania zobowiązań społecznych. K_W01, K_W02, K_W03, K_W04, K_W05, K_W06, K_U01, K_U02, K_K02, K_U03, K_K04 |
Assessment methods and assessment criteria: |
Von den Teilnehmern wird aktive Mitarbeit an den Lehrveranstaltungen erwartet, die bei der Benotung mitberücksichtigt wird. Zulässig sind zwei unentschuldigte Abwesenheiten. Während des Semesters werden Referate/ Präsentationen zu vereinbarten Thema gehalten |
Practical placement: |
(in Polish) Nie dotyczy. |
Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)
Time span: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Navigate to timetable
MO KON
TU W TH FR |
Type of class: |
Seminar, 30 hours, 10 places
|
|
Coordinators: | Anna Warakomska | |
Group instructors: | Anna Górajek | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Seminar - Grading |
Copyright by University of Warsaw.