Descriptive Grammar of German I
General data
Course ID: | 3302-GO1wz-Z |
Erasmus code / ISCED: |
09.0
|
Course title: | Descriptive Grammar of German I |
Name in Polish: | Gramatyka opisowa języka niemieckiego I |
Organizational unit: | Institute of German Studies |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | German |
Prerequisites (description): | (in Polish) Student zna podstawy gramatyki niemieckiej i polskiej. |
Short description: |
(in Polish) Studenci konfrontują materiał wykładu z dotychczasową wiedzą szkolną i podaną literaturą. Zdobyte w ten sposób informacje są pogłębiane, utrwalane i kontrolowane na ćwiczeniach (odbywających się w ramach zajęć: "przedmiot wybieralny"), które zapewniają studentowi całościowe opanowanie materiału i przygotowanie do obowiązkowego egzaminu. Pierwszy semestr zajęć obejmuje wprowadzenie pojęcia morfemu, omówienie terminów: kategoria gramatyczna i fleksja (deklinacja, koniugacja, stopniowanie), klasyfikacja morfologiczna, składniowa i semantyczna czasowników. |
Full description: |
(in Polish) Wykład ma charakter porównawczy: studenci poznają niemieckie części mowy i konfrontują je z gramatyką jęz. polskiego na podstawie licznych przykładów udostępnianych przez prowadzącego wykład. Zagadnienia omawiane w semestrze zimowym: Sprachwissenschaftliche Teildisziplinen: Phonetik/Phonologie (+ Phoneme), Morphologie, Syntax, Semantik. Morpheme: lexikalische / grammatische Morpheme, Basismorpheme (Grund-, Stamm-, Wurzel) / Wortbildungsmorpheme / Flexionsmorpheme (formbildende M.), diskontinuierliches Morphem, feste und lose Morpheme, freie und gebundene Morpheme, Nullmorpheme, unikale Morpheme, homonyme Morpheme, Allomorphe, Affixe: Präfixe, Suffixe, Infixe, Fugen-s / Kompositionsfuge (Fuge, Fugenelement, Fugenmorphem, Binde-s). Grammatische Kategorie: grammatische Kategorien des Nomens: der Kasus, das Genus, der Numerus, die Komparationsstufe, grammatische Kategorien des Verbs: der Modus, das Tempus, das Genus Verbi, die Person, der Numerus (+ der Aspekt / die Aktionsart). Flexion: Deklination, Konjugation, Komparation; die äußere / die innere Flexion. Wortart: Einteilungskriterien: morphologische Merkmale, syntaktische Verwendungsmöglichkeiten, Allgemeinbedeutung, Autosemantika / Synsemantika, traditionelle Wortarten + Wortklassen bei Helbig / Buscha + Duden-Grammatik. Verben: grammatische Kategorien des Verbs (detailliert), darunter auch: persönliches und unpersönliches Passiv, Vorgangs- und Zustandspassiv; Aktionsart: imperfektiv / durativ, perfektiv / terminativ; Aktionsart (detailliert): inchoativ (ingressiv), transformativ, resultativ (finitiv, egressiv und effektiv), punktuell (momentan), iterativ (frequentativ, multiplikativ), intensiv, diminutiv, faktitiv (kausativ). Klassifikation der Verben: semantisch – Tätigkeitsverben (Handlungsverben), Vorgangsverben, Zustandsverben; morphologisch – starke / schwache / unregelmäßige Verben (+ Suppletivstämme); trennbare / untrennbare Verben; syntaktisch – persönliche / unpersönliche Verben (+ unpersönliche Verben persönlich gebraucht, persönliche Verben unpersönlich gebraucht); transitive / intransitive Verben (+ Mittelverben oder pseudotransitive Verben, + Mischgruppen); reflexive / nicht reflexive Verben (echte reflexive Verben, unechte reflexive Verben), teilreflexive Verben, gelegentlich reflexiv gebrauchte Verben, reziproke Verben; absolute und relative Verben; Vollverben, Hilfsverben, Modalverben, modifizierende Verben, Funktionsverben; Rektion der Verben; Valenz: nullwertige (avalente), einwertige (monovalente) Verben u.a.; finite / infinite Verbformen: Infinitive, Partizipien, Gerundiv(um). |
Bibliography: |
(in Polish) - Czochralski, Jan (1998): Gramatyka niemiecka dla Polaków. Wiedza Powszechna. - Drosdowski, Günther u.a. (1995): Duden – Grammatik der deutschen Gegenwartssprache. Dudenverlag, Mannheim-Leipzig-Wien-Zürich. - Eisenberg, Peter (1999): Grundriss der deutschen Grammatik. Bd 1:Das Wort / Bd. 2: Der Satz. Verlag J. B. Metzler, Stuttgart – Weimar. - Engel, Ulrich (2004): Deutsche Grammatik, Neubearbeitung. IUDICUM Verlag GmbH, München. - Götze, Lutz u. Hess-Lüttich, Ernest W.B. (1999): Grammatik der deutschen Sprache. Bertelsmann Lexikon Verlag, Gütersloh – München. - Helbig, Gerhard u. Buscha, Joachim (2001): Deutsche Grammatik – Ein Handbuch für den Ausländerunterricht. Langenscheidt, Berlin-München-Wien-Zürich- New York. - Helbig, Gerhard u. Buscha, Joachim (1996): Leitfaden der deutschen Grammatik. Langenscheidt / Verlag Enzyklopädie, Leipzig-Berlin-München-Wien-Zürich-New York. - Hentschel, Elke u. Weydt, Harald (2003): Handbuch der deutschen Grammatik. Walter de Gruyter Verlag. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Student - ma podstawową wiedzę z zakresu języka krajów niemieckiego obszaru językowego. Zna jego miejsce i znaczenie oraz specyfikę przedmiotową i metodologiczną. - Zna podstawową terminologię gramatyczną i słownictwo umożliwiające komunikację w języku niemieckim oraz jest świadomy interferencji między językiem ojczystym i niemieckim. - Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z zakresu języka krajów niemieckiego obszaru językowego. - Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. - Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role. Odniesienie do obszarowych efektów kształcenia: H1A_W01, H1A_W02, H1A_U01, H1A_K01, S1A_K01, S1A_K06, H1A_K02, S1A_K02. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) W zależności od cyklu. |
Copyright by University of Warsaw.