Methods of researching historical texts
General data
Course ID: | 3302-MBTH3-L |
Erasmus code / ISCED: |
09.0
|
Course title: | Methods of researching historical texts |
Name in Polish: | Metody badań tekstów historycznych |
Organizational unit: | Institute of German Studies |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.00
|
Language: | German |
Prerequisites (description): | (in Polish) Zaliczenie zajęć z bloku językoznawstwa realizowanych na I i II roku studiów. Przed rozpoczęciem zajęć z zakresu metod badań tekstów historycznych student powinien posiadać wiedzę z zakresu morfologii, składni oraz fonetyki i fonologii języka niemieckiego. Ponadto powinien znać podstawy teoretyczne językoznawstwa (główne pojęcia i działy) oraz historii myśli językoznawczej. |
Short description: |
(in Polish) Na zajęciach przedstawiane są metody pracy badawczej z tekstami historycznymi w języku niemieckim. Badanie tekstów historycznych możliwe jest tylko wtedy, gdy uwzględni się kontekst historyczny ich powstania i historyczną zmienność ich języka. Z tego względu na zajęciach przedstawione zostaną metody badań zarówno nad zmiennością systemu językowego jak również metody badań zachowań językowych typowych dla danej epoki. Treści zajęć uwzględniają zatem zagadnienia z zakresu gramatyki historycznej języka niemieckiego oraz z zakresu socjopragmatyki w ujęciu historycznym. |
Full description: |
(in Polish) Na zajęciach przedstawiane są metody pracy badawczej z tekstami historycznymi w języku niemieckim. Badanie tekstów historycznych możliwe jest tylko wtedy, gdy uwzględni się kontekst historyczny ich powstania i historyczną zmienność ich języka. Na przykładzie tekstów typowych dla poszczególnych okresów w historii języka niemieckiego przedstawiane i omawiane są na zajęciach cechy języka charakterystyczne dla danej epoki. Poprzez analizę porównawczą tekstów z różnych epok obrazowane są zmiany językowe na płaszczyźnie fonetycznej/grafemicznej, morfologicznej, składniowej i leksykalnej. Kontrastywna analiza zmian w systemie języka pomaga zrozumieć podobieństwa i różnice między językiem niemieckim a innymi językami germańskimi. Opisowi poszczególnych etapów rozwoju języka niemieckiego towarzyszy opis tła historyczno-społecznego. Poza metodami badań nad zmiennością systemu językowego na zajęciach prezentowane są metody badań socjopragmatycznych. |
Bibliography: |
(in Polish) 1. R. Bergmann / P. Pauly / C. Moulin-Fankhändel: Alt- und Mittelhochdeutsch, Arbeitsbuch zur Grammatik der älteren deutschen Sprachstufen und zur deutschen Sprachgeschichte, Vandenhoeck&Ruprecht, Göttingen 1999 2. F. Hartweg / K.-P. Wegera: Frühneuhochdeutsch, Max Niemeyer Verlag, Tübingen 1989 3. T. Hennings: Einführung in das Mittelhochdeutsche, de Gruyter, Berlin; New York 2001 4. E. Meineke / J. Schwerdt: Einführung in das Althochdeutsche, Ferdinand Schöningh, Padeborn; München; Wien; Zürich 2001 5. W. Schmidt: Geschichte der deutschen Sprache, S.Hirzel Verlag Stuttgart 2000 6. G. Wolff: Arbeitstexte für den Unterricht, Deutsche Sprachgeschichte, Philipp Reclam jun. Stuttgart 1999 |
Learning outcomes: |
(in Polish) Student - ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie badań historycznojęzykowych. - Zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwe dla wybranych tradycji, teorii lub szkół badawczych w zakresie historii, nauki o języku krajów niemieckiego obszaru językowego. - Ma świadomość kompleksowej natury języka niemieckiego, relacji polsko-niemieckich oraz ich złożoności i historycznej zmienności ich znaczeń. - Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla historii, nauki o języku krajów niemieckiego obszaru językowego w typowych sytuacjach profesjonalnych, jak i do analizowania konkretnych procesów i zjawisk kulturowych. - Wykorzystuje zdobytą wiedzę o historii języka krajów niemieckiego obszaru językowego do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej. - Analizuje rozwiązania konkretnych problemów dydaktycznych i proponuje odpowiednie rozstrzygnięcia w tym zakresie. - Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. - Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role. - Ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego krajów niemieckiego obszaru językowego. Odniesienie do obszarowych efektów kształcenia: H1A_W06, H1A_W07, S1A_W06, H1A_W09, S1A_W08, H1A_U04, S1A_U02, S1A_U08, S1A_U06, S1A_U07, H1A_K01, S1A_K01, S1A_K06, H1A_K02, S1A_K02, H1A_K05. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Analiza tekstu historycznego w aspekcie badań historycznojęzykowych. Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji epidemicznej. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć. Tryb prowadzenia zajęć będzie zgodny z obowiązującym rozporządzeniem Rektora Uniwersytetu Warszawskiego. |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR SEM
SEM
|
Type of class: |
Seminar, 30 hours, 19 places
|
|
Coordinators: | Marta Czyżewska | |
Group instructors: | Anna Just, Agnieszka Zimmer | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Seminar - Grading |
Copyright by University of Warsaw.