(in Polish) Konwersatorium literaturoznawcze IIz/III z+p : W stronę transkulturowości. Literatura i migracja w XX-XXI wieku
General data
Course ID: | 3304-1DZXW-KL-28 |
Erasmus code / ISCED: |
09.0
|
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Konwersatorium literaturoznawcze IIz/III z+p : W stronę transkulturowości. Literatura i migracja w XX-XXI wieku |
Organizational unit: | Institute of French Studies |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | French |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Celem zajęć jest przyjrzenie się tematowi migracji w literaturze francuskiej oraz kanadyjskiej XX i XXI wieku. Zajęcia rozpoczną się od wstępu teoretycznego, w którym Studenci przyjrzą się historii pojęcia literatury migracyjnej oraz najważniejszym ścieżkom jej interpretacji. Kolejne spotkania będą miały charakter warsztatowy: na każdych zajęciach Studenci będą omawiać fragmenty wybranych tekstów, poszukując w nich wątków związanych z tożsamością, kondycją jednostki żyjącej pomiędzy dwiema kulturami i doświadczeniem zmiany miejsca zamieszkania. |
Full description: |
(in Polish) Migracja - dobrowolna czy wymuszona - jest jednym ze stałych elementów doświadczenia ludzkiego, a co za tym idzie - ważnym motywem w literaturze i sztuce. Współcześnie, wraz ze zwiększającymi się możliwościami mobilności, skala tego zjawiska wciąż się powiększa, a wielokierunkowość migracji przyczynia się do różnorodności narracji, które ją tematyzują. Celem proponowanych zajęć jest przyjrzenie się tematowi migracji w literaturze francuskiej oraz kanadyjskiej XX i XXI wieku w perspektywie komparatystycznej poprzez analizę wybranych tekstów literatury i kultury. Zajęcia rozpoczną się od wstępu teoretycznego, w którym Studenci zapoznają się z historią oraz głównymi typologiami pojęcia literatury migracyjnej oraz najważniejszymi ścieżkami jej interpretacji. Kolejne spotkania będą miały charakter warsztatowy: na każdych zajęciach Studenci będą omawiać fragmenty wybranych tekstów, poszukując w nich wątków związanych z tożsamością migranta oraz procesami, które ją kształtują; a także zderzeniem kultur, które wpływa na świadomość kulturową oraz zmiany w systemach społecznych. Szczegółowa lista omawianych utworów zostanie przedstawiona Studentom na pierwszych zajęciach. |
Bibliography: |
(in Polish) ALBERT, Ch. (dir), Francophonie et identités culturelles, Paris, Karthala, 1999. DECLERCQ, E., « « Écriture migrante », « littérature (im)migrante », « migration literature » : réflexions sur un concept aux contours imprécis », Revue de littérature comparée, 2011/3 (n°339), p. 301-310. LEBRUN, M., COLLÈS, L., « La littérature migrante dans l'espace francophone : Belgique - France - Québec - Suisse », Fernelmont, 2007. MOISAN, C., HILDEBRAND, R., Ces étrangers du dedans : une histoire de l'écriture migrante au Québec (1937-1997), Québec, Éditions Nota bene, 2001. TOURET, M. (dir.), Histoire de la littérature française du XXe s., t. I i II, Rennes, PUR, 2000 i 2008. VIART, D., Le roman français au XXe siècle, Paris, Hachette, 1999. Szczegółowa bibliografia zostanie podana na początku semestru. |
Learning outcomes: |
Students know and understand: K_W05: to an advanced degree the main issues in general literary studies, French and Quebec; K_W09: to an advanced degree, the principles of analysis and interpretation of texts belonging to different functional styles of the French language, with particular emphasis on narrative and dramatic texts; K_W10: to an advanced degree, selected facts, processes and phenomena from the culture and history of the countries of the French-speaking cultural area, especially from French and Quebec literature of the late 20th and early 21st centuries. Students are able to: K_U05: plan and prepare oral presentations in French, referring to basic theoretical approaches appropriate to literary studies, especially in the context of migrant literature; K_U06: prepare a written paper in French, referring to the knowledge acquired during the conversion course and acquired during independent research; The student is ready to: K_K03: relate respectfully to the speech of fellow students in the class; K_K04: take care of the cultural heritage, especially in relation to French and Quebec culture; K_K06: ask pertinent questions and respond appropriately to group social situations. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Na zaliczenie przedmiotu składa się 1) obecność (dwie nieobecności na semestr bez konsekwencji), 2) przygotowanie do zajęć (lektura wybranych tekstów, wypełnianie „fiches de lecture”), 3) aktywny udział w zajęciach oraz – pod koniec semestru – test i praca pisemna, 4) odpowiedź ustna w trakcie sesji egzaminacyjnej. Szczegółowe warunki zaliczenia przedmiotu zostaną przedstawione przez prowadzącego na pierwszych zajęciach lub zostaną wysłane przez Uniwersytecki System Obsługi Studiów. Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji zagrożenia epidemicznego. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć. |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Navigate to timetable
MO KON
TU W TH FR |
Type of class: |
Seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | Marta Ścisło | |
Group instructors: | Marta Ścisło | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Pass/fail or grading
Seminar - Pass/fail or grading |
Copyright by University of Warsaw.