University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

About learning: challenges for contemporary language teaching (psychological and sociological aspects)

General data

Course ID: 3304-2D1W-SM-20
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: About learning: challenges for contemporary language teaching (psychological and sociological aspects)
Name in Polish: seminarium magisterskie I : Wokół uczenia się: wyzwania dla współczesnej dydaktyki języków obcych (aspekty psychologiczne i socjologiczne)
Organizational unit: Institute of French Studies
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 16.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: French
Prerequisites (description):

(in Polish) Seminarium ma na celu uwrażliwienie studentów wybierających dydaktykę języków obcych jako dyscyplinę swoich badań akademickich na potrzebę wielopłaszczyznowej analizy kontekstu kulturowego, społecznego i psychologicznego nauki języków obcych.


Mode:

Classroom

Short description:

The seminar is aimed at those who are interested in the relationship of didactics - in particular language didactics - with psychological and social disciplines. One of the main objectives of the seminar is to prepare students to analyse and conduct research on the influence of cultural, social and/or psychological factors on language learning. As part of the preparation of the master thesis, students will become familiar with the basic methods, techniques and research tools used in glottodidactics and conduct a study.

Full description:

The following issues, among others, will be analysed:

- cultural factors influencing language learning: the status of the language in the region, the connotations attributed to different foreign languages, the teaching/learning model prevalent in a given culture, etc,

- social factors influencing language learning: the influence of the environment on cognitive preferences, social mobility, etc., etc,

- psychological factors influencing language learning: personality, psychological blockages, the role of beliefs, etc., etc,

- contextual factors influencing language learning: age of target group, needs of learners, type of education (formal vs. informal), etc.

- issues related to the methodology of glottodidactic research: definition of the research area, formulation of the research problem, purposefulness/non-purposefulness and principles of formulating a research hypothesis, definition of variables and their indicators, awareness of the existence and definition of the role of mediating (intervening) variables, principles concerning the application of different research methods and techniques (observation, interview, survey, sociometry).

The specific topics of the course will also depend on the scientific interests of the master's students.

Bibliography:

- Wilczyńska W., Michońska-Stadnik A., Metodologia badań glottodydaktycznych, Avalon, 2010.

- Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków: Ofic. Wyd. IMPULS, 2009.

- Łobocki M., Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Kraków: Ofic. Wyd. IMPULS, 2009

- Konarzewski K., Jak uprawiać badania oświatowe? Metodologia praktyczna, Warszawa: WSiP, 2000.

- Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, 2008.

Learning outcomes: (in Polish)

W zakresie wiedzy student/studentka:

- wie, na czym polega specyfika glottodydaktyki w obszarze nauk humanistycznych jak przeprowadzić glottodydaktyczne postępowanie badawcze;

- zna w pogłębionym stopniu terminologię ogólną i szczegółową z zakresu glottodydaktyki;

- zna w pogłębionym stopniu tendencje, kierunki i metodologie badawcze w zakresie glottodydaktyki;

- zna w pogłębionym stopniu podstawowe i złożone zagadnienia z zakresu glottodydaktyki;

- zna w pogłębionym stopniu szczegółowe zasady analizy i interpretacji tekstów należących do obszaru glottodydaktyki;

- zna w pogłębionym stopniu wybrane szczegółowe fakty, procesy i zjawiska z zakresu glottodydaktyki;

- zna w pogłębionym stopniu zasady tworzenia i rozwoju różnych form przedsiębiorczości związanych z kierunkiem studiów;

- zna ekonomiczne, prawne, etyczne i inne uwarunkowania różnych rodzajów działalności zawodowej związanej z kierunkiem studiów, w tym zasady prawa autorskiego i własności intelektualnej

W zakresie umiejętności student/studentka potrafi:

- stosować podczas planowania badań złożone koncepcje teoretyczne, właściwe dla glottodydaktyki;

- wykorzystywać w badaniach złożone umiejętności badawcze, obejmujące analizę problemów badawczych, formułowanie hipotez, dobór metod i technik badawczych oraz opracowywanie i prezentowanie wyników podczas przygotowywania własnych prac w zakresie glottodydaktyki;

- samodzielnie zdobywać wiedzę i planować własne uczenie się, ukierunkowywać innych w tym zakresie oraz rozwijać złożone umiejętności, korzystając z różnych źródeł ;

- rozpoznawać, analizować w pogłębionym stopniu i interpretować różne rodzaje wytworów kultury (język, literatura), stosując adekwatną i złożoną terminologię oraz właściwe metody i techniki badawcze;

- przedstawiać własne poglądy, odwołując się do różnych źródeł i złożonych ujęć teoretycznych, oraz argumentować w pogłębionym stopniu przyjęty punkt widzenia;

- stosować pogłębioną wiedzę z zakresu glottodydaktyki;

- Stosować złożone techniki informacyjno-komunikacyjne w procesie zdobywania wiedzy i porozumiewania się w zakresie glottodydaktyki.

W zakresie kompetencji społecznych student/ka :

- dokonuje krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności, jak również dokonywania modyfikacji i korekt postaw i zachowań;

- jest gotów/owa do wykorzystywania kompetencji glottodydaktycznych na rzecz organizowania życia naukowego i kulturalnego;

- potrafi dyskutować z poszanowaniem zdania innych uczestników grupy,

- potrafi redagować swoją prace magisterską z poszanowaniem praw autorskich i własności intelektualnej;

- jest gotów/gotowa do aktywnego uczestnictwa w kulturze francuskiej i frankofońskiej, korzystając w pogłębiony sposób z różnych form i i mediów

- przestrzega zasad z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Warunkiem zaliczenia seminarium magisterskiego jest regularna obecność na zajęciach, udział w dyskusjach, opracowanie krytyczne lektur, przygotowanie prezentacji tematycznych oraz redagowanie systematyczne kolejnych części pracy magisterskiej. Na koniec pierwszego semestru student przygotuje pisemnie syntezę trzech artykułów naukowych.

Classes in period "Academic year 2023/24" (in progress)

Time span: 2023-10-01 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Second cycle diploma seminar, 60 hours more information
Coordinators: Radosław Kucharczyk, Marta Wojakowska
Group instructors: Radosław Kucharczyk, Marta Wojakowska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Pass/fail or grading
Second cycle diploma seminar - Pass/fail or grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)