University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Wykład monograficzny : Innowacyjna glottodydaktyka: nadzieje i wyzwania

General data

Course ID: 3304-2DXW-WM-IGNW
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Wykład monograficzny : Innowacyjna glottodydaktyka: nadzieje i wyzwania
Organizational unit: Institute of French Studies
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: (unknown)
Short description: (in Polish)

Wykład poświęcony jest analizie zagadnień skoncentrowanych wokół pojęcia innowacji i jej wpływu na praktykę w edukacji językowej XXI wieku. Analizie poddane zostanie samo pojęcie innowacyjności dydaktycznej od strony zarówno jej zalet jak i wyzwań, jakie stawiają tzw działania innowacyjne zarówno nauczającym jak i uczącym się. Na konkretnych przykładach działań omówione zostaną zarówno „klasyczne” jak i mniej oczywiste innowacje w dydaktyce języków obcych.

Full description: (in Polish)

Wśród omawianej tematyki poruszone zostaną zagadnienia takie jak:

- istota innowacyjności w glottodydaktyce.

- odwrócona klasa (flipped classroom) – czemu służy „odwrócenie”?

- elementy kinestetyczne na lekcji j. obcego (embodied learning),

- uczenie się przez współpracę,

- gamifikacja – między zabawą a nauką,

- uczenie się przez doświadczenie (D. Kolb),

- Accelerative Integrated Method - w ujęciu kanadyjskim,

- poczucie własnej skuteczności uczących się,

- uczenie się języków a wiedza o neurobiologicznych mechanizmach pracy mózgu (na przykładzie pamięci roboczej)

- innowacje technologiczne – czy aby na pewno z korzyścią?

- AI – czy to już kolejna innowacja?

- jak zaplanować lekcję j. obcego w szkole „jutra”?

Bibliography: (in Polish)

Barbot M.-J (éd.) (1999), « De nouvelles voies pour la formation », Les cahiers de l’Asdifle 11.

Beacco J.-C., Bouquet S., Porquier R. (2004), Texte et référence du niveau B2, Didier, Paris.

Bérard E. (1991) L’approche communicative, théorie et pratique, Clé International, Paris.

• Bogaards P. (1991), Aptitude et affectivité dans l’apprentissage des langues étrangères, Langues et apprentissage des langues, Hatier-Didier, Paris.

• Borg S. (2001), La progression en didactique des langues, Didier, Paris.

• Byram M, Beacco J-C. (2003), Guide pour l’élaboration des politiques linguistiques éducatives en Europe, Conseil de l’Europe, Strasbourg.

• Byram M., Neuner G., Parmenter L. et autres (2003), La compétence interculturelle, Conseil de l’Europe, Strasbourg.

• Camilleri G., élaboré et coordonné par (2002), Autonomie de l’apprenant – La perspective de l’enseignant, Conseil de l’Europe, Strasbourg.

• Conseil de l’Europe (2001, 2018, 2021), Cadre européen commun de référence pour l’apprentissage et l’enseignement des langues, apprendre, enseigner, évaluer, Didier, Paris.

• Crinon J., Gautellier C. (2001), Apprendre avec le multimédia et Internet, Retz, Paris.

• Dupuis V., Heyworth F., Leban K., Szesztay M., Tinsley T. (2003), Face à l’avenir, les enseignants de langues à travers l’Europe, Conseil de l’Europe, Strasbourg.

• Garthier-Thurler (2000), Innover au coeur de l’établissement scolaire, Ed. ESF, Paris.

• Kaddouri M. (1998), L’innovation en question, Education permanente N°134, Arcueil.

• Koulayan, N. “Les TICE ou des nouveaux outils entre technique et transmission des savoirs”, in Cahiers Interdisciplinaires des Sciences du Langage, n° 16, Université Toulouse-le Mirail, 2002

• Legrand L. (1995), Les différenciations de la pédagogie, PUF, Paris.

• Porcher L. (2004), L’enseignement des langues étrangères, Hachette éducation, Paris.

Learning outcomes: (in Polish)

Efekty z obszaru wiedzy

- K-W01: student/ka zna w zaawansowanym stopniu główne nurty innowacji w dydaktyce językowej i wie, jak je powiązać z rozwojem pedagogiki, psychologii, teoriami uczenia się;

-K - W01: student/ka charakteryzuje istotne dla procesu uczenia się języków obcych zmiany i wie, z czego one wynikają;

- K-W11 :student/ka zna w zaawansowanym stopniu czynniki wspierające efektywne uczenie się języków obcych;

- K-W11: student/ka zna w zaawansowanym stopniu narzędzia europejskie opracowane na potrzeby glottodydaktyki;

- K-W12: student/ka ma pogłębioną wiedzę dotyczącą innowacji glottodydaktycznych w powiązaniu z obszarami takimi jak ocenianie, pedagogika różnojęzyczności, aktywizowanie uczących się.

Efekty z obszaru umiejętności

- K-U04: student/ka potrafi ocenić stopień innowacyjności działań dydaktycznych w ujęciu współczesnych teorii dydaktycznych i psychologicznych;

- K-U01: student/ka umie zastosować właściwą terminologię do opisu danej sytuacji kształcenia językowego

- K- U04: student/ka umie podać przykłady ilustrujące omawiane innowacje dydaktyczne

- K-U04: student/ka odnosi się w sposób zasadny do poznanych teorii i działań językowych.

Efekty z obszaru kompetencji społecznych

- K-K02: student/ka aktywnie uczestniczy w zajęciach pamiętając, że każda osoba powinna czuc się współodpowiedzialna za dynamikę procesu grupowego;

- K-K06: student/ka potrafi zadawać trafne pytania oraz adekwatnie reaguje na sytuacje społeczne w grupie;

- K-K03: student/ka potrafi w sposób nieraniący niczyich uczuć odnosić się do wypowiedzi współuczestników zajęć.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Aktywny udział w zajęciach, przygotowanie i pisemne przedstawienie charakterystyki jednej innowacji dydaktycznej omawianej na zajęciach (lub innej) wraz z omówieniem konkretnego przykładu.

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-19 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Monographic lecture, 30 hours, 10 places more information
Coordinators: Jolanta Sujecka-Zając
Group instructors: Jolanta Sujecka-Zając
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Pass/fail or grading
Monographic lecture - Pass/fail or grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)