University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Cultural Anthropology in Iberian and Ibero-American world

General data

Course ID: 3305-AKII-11W
Erasmus code / ISCED: 14.7 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Sociology and cultural studies The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Cultural Anthropology in Iberian and Ibero-American world
Name in Polish: Antropologia kultury iberyjskiej i iberoamerykańskiej
Organizational unit: Institute of Iberian and Ibero-American Studies
Course groups: (in Polish) Plan hispanistyki stosowanej 1 rok 1 stopnia wiecz.
Basic subjects for first year first degree nonstationary Hispanic studies
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Prerequisites (description):

Basic general knowledge concerning Spain and Spanish-speaking countries.

Mode:

Classroom

Short description:

The course introduces students to selected theoretical issues and basic terminology of cultural anthropology. Its aim is to show the main tendencies, analytical and interpretive perspectives of research and basic notions in anthropological studies in relation to phenomena of Iberian and Ibero-American cultures, and help to develop the methodological tools which will allow students to carry out their own analysis of cultural phenomena.

Full description:

The aim is to introduce the student to selected basic research perspectives, theoretical issues and terminology in the field of cultural anthropology in the context of their practical application in the analysis of cultural phenomena of the Iberian world, both in the past and today.

The material will be organized thematically (not chronologically) o present to students broadly analytical notions and perspectives of study and give them tools to analyze various cultural phenomena of the contemporary world. Special attention will be given to critical reading of theoretical texts and reflection on possibilities and limitations that imply the use of given theories.In the classes we will also use additional visual and audiovisual materials.

Bibliography:

Anderson, Benedict (1997) Wspólnoty wyobrażone. Rozważania o źródłach i rozprzestrzenianiu się nacjonalizmu. Warszawa. Fundacja im. Stefana Batorego. (fragmenty)

Bauman, Zygmunt (2008) „Ponowoczesne przygody ciała”. W: M. Szpakowska (red) Antropologia ciała Zagadnienia i wybór tekstów. Warszawa. Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.

Benedyktowicz, Zbigniew (2000) Portrety "obcego": Od stereotypu do symbolu. Kraków. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego (fragmenty)

Biersack, Aletta „Od «nowej ekologii» do nowych ekologii”. W: red. M.. Kempny, E. Nowicka Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej. Kontynuacje. Warszawa. PWN

Bourdieu, Pierre (2005) Dystynkcja. Społeczna krytyka władzy sądzenia. Warszawa. Wydawnictwo Naukowe Scholar (fragmenty)

Burszta, Wojciech (1998) Antropologia kultury. Tematy, Teorie, interpretacje. Poznań. Wydawnictwo Zysk i S-ska. (fragmenty)

Butler, Judith (2008) Uwikłani w płeć. Warszawa. Wydawnictwo Krytyka Polityczna (fragmenty)

Caillois, Roger (1973) „Teoria święta”. W: Żywioł i ład. Warszawa. Państwowy Instytut Wydawniczy (fragmenty)

Douglas, Mary (2007) Czystość i zmaza. Warszawa. Państwowy Instytut Wydawniczy (fragmenty)

Edensor, Tim (2004) Tożsamość narodowa, kultura popularna i życie codzienne. Kraków. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. (fragmenty)

Eliade, Mircea (1970) „Święty obszar i sakralizacja świata. Czas święty i mity”. W: Sacrum, mit, historia. Warszawa. Państwowy Instytut Wydawniczy (fragmenty)

Featherstone, Mike (2008) „Ciało w kulturze konsumpcyjnej” W: M. Szpakowska (red) Antropologia ciała Zagadnienia i wybór tekstów. Warszawa. Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.

Gennep, Arnold van (2005) „Obrzędy przejścia”. W: Dudzik W. Kanabrodzki M. Kolankiewicz L. Chałupnik A. (red.) Antropologia widowisk zagadnienia i wybór tekstów, Warszawa. Wydawnictwa UW.

Goffman, Erving (2005) „Człowiek w teatrze życia codziennego”. W: Dudzik W. Kanabrodzki M. Kolankiewicz L. Chałupnik A. (red.) Antropologia widowisk zagadnienia i wybór tekstów, Warszawa. Wydawnictwa UW.

Hobsbawm, Eric; Ranger, Terence (2008) Tradycja wnaleziona. Kraków. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. (fragmenty).

Kroeber, Alfred (2007) „Obszary kulturowe a środowisko”. W: E. Nowicka, M. Głowacka-Grajper (red), Świat człowieka – świat kultury. Antologia tekstów klasycznej antropologii. Warszawa. Wyd. Nauk. PWN.

Maffesoli, Michel (2008) Czas plemion. Schyłek indywidualizmu w społeczeństwach ponowoczesnych. Warszawa. PWN (fragmenty)

Mauss, Marcel (1973) „Szkic o darze”. W: Socjologia i antropologia. Warszawa. PWN (fragmenty)

Ong, Walter Jackson (2011) „Kolejne cechy charakteryzujące myśli i wyrażenia oralne”; „Pismo przekształca świadomość”, [w:] Oralność i piśmienność. Warszawa. Wydawnictwa UW (fragmenty)

Prieur, Annick (2007) „Dominacja i pożądanie. Homoseksualność i konstrukcja męskości w Meksyku”. W: Gender. Perspektywa antropologiczna. Tom 2. Warszawa. Wydawnictwa UW.

Oddolne doświadczenia społeczne w perspektywie zewnętrznych rozpoznań, (red.) Tomasz Rakowski, Anna Malewska-Szałygin, Warszawa: IEiAK.

Turner, Victor (2004) “Liminalność i communitas”. W: red. M.. Kempny, E. Nowicka Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej. Kontynuacje. Warszawa. PWN

Turner, Victor (2005) „Proces rytualny”. W: Dudzik W. Kanabrodzki M. Kolankiewicz L. Chałupnik A. (red.) Antropologia widowisk zagadnienia i wybór tekstów, Warszawa. Wydawnictwa UW.

Whorf, Benjamin Lee (2002) „Nauka a językoznawstwo”; „Języki i logika”. W: Język, myśl, rzeczywistość. Warszawa. KR (fragmenty)

Wolf, Naomi (2014) „Mit urody”. Warszawa. Wydawnictwo Czarna Owca (fragmenty)

Learning outcomes:

The student knows basic terminology of the field of research covering selected areas of culture and religion studies specific to Iberian studies; basic aspects of cultural studies of Spanish-speaking countries. (K_W01; K_W03).

The student is able to read and understand theoretical texts from the field of cultural and religious studies; present their views, opinions, discuss, present prepared issues on topics related to cultural and religious studies; recognize different kinds of texts and place them in a general historical and cultural context of the studied region (Iberian Peninsula/Latin America), as well as analyse them using basic terminology and methods characteristic for the cultural and religious studies; independently acquire knowledge and develop skills using appropriate sources from selected areas of cultural and religious studies relevant to Hispanic studies (dictionaries, encyclopedias, audio-visual sources, source texts, monographic studies, etc.); write and edit an essay on topics from selected areas of cultural and religious studies, related to Hispanic studies, using appropriate methods and sources; prepare oral presentations using appropriate methods and sources in the fields of cultural and religious studies relevant to Hispanic studies; use basic terminology in cultural studies and other fields relevant to Hispanic studies (K_U01; K_U02; K_U03; K_U04; K_U05; K_U06; K_U07).

The student is capable of critical assessment of their knowledge and skills, independent and autonomous work, and understands the need for improvement and lifelong learning; planning and organizing work, entrepreneurship and team collaboration, and compliance with professional ethics; active participation in the culture of the studied regions using various forms and media and to work in a team performing various roles; being informed about current processes and phenomena occurring in the culture of Spanish speaking countries. (K_K01; K_K02; K_K03; K_K04).

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours, 40 places more information
Coordinators: Marta Wójtowicz-Wcisło
Group instructors: Marta Wójtowicz-Wcisło
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Examination
Seminar - Examination
Mode:

Classroom

Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)

Time span: 2024-10-01 - 2025-01-26
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours, 40 places more information
Coordinators: Agnieszka Brylak
Group instructors: Agnieszka Brylak
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Examination
Seminar - Examination
Mode:

Classroom

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)