Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Gramatyka opisowa języka hiszpańskiego wykład

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3305-GOJH-11w
Kod Erasmus / ISCED: 09.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0232) Literatura i językoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Gramatyka opisowa języka hiszpańskiego wykład
Jednostka: Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: hiszpański
Założenia (opisowo):

Przedmiot obejmuje podstawowe zagadnienia związane przede wszystkim z opisem języka hiszpańskiego: historycznym, socjolingwistycznym, fonetycznym, fonologicznym, ale take i z morfologicznym, składniowym, semantycznym i pragmatycznym. Studenci, ze znajomością języka hiszpańskiego, zapoznają się z teorią gramatyki opisowej i specjalistycznym nazewnictwem tej dziedziny. Posiadaną już wiedzę praktyczną poszerzą o aspekt teoretyczny niezbędny w opisie zjawisk językoznawczych, badaniach i analizach językowych.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Przedmiot obejmuje podstawowe zagadnienia związane przede wszystkim z opisem języka hiszpańskiego: historycznym, socjolingwistycznym, fonetycznym, fonologicznym, ale take i z morfologicznym, składniowym, semantycznym i pragmatycznym.

Pełny opis:

Przewidzianych jest 6 tematów związanych z ogólnymi informacjami na temat historii, rozwoju i sytuacji i języka hiszpańskiego. Dodatkowo, poruszone zostaną kwestie dotyczące socjolingwistyki i pragmatyki.

Ponadto, kurs obejmuje podstawowe zjawiska fonologiczne języka hiszpańskiego, takie jak system fonologiczny i jego struktura; realizacja fonemów (wariancja, neutralizacja); reguły fonotaktyczne (budowa sylaby); akcent (typ, miejsce i funkcja), etc.

Celem wykładu jest przekazanie wiedzy ogólnej z zakresu fonetyki i fonologii, ze szczególnym ukierunkowaniem na fonetykę i fonologię języka hiszpańskiego. Studenci poznają opis fonetyczny i fonologiczny standardowego wariantu wymowy (kastylijskiego), jak również dowiadują się o głównych różnicach między nim a innymi wariantami. Ponadto poznają zasady akcentowania i główne wzory intonacji.

Studenci nabywają wiedzę przydatną podczas posługiwania się językiem: znajomość poprawnej wymowy, akcentowania i intonacji, umiejętność dzielenia sylabicznego i łączenia międzywyrazowego, znajomość poprawnego zapisu fonetycznego i ortograficznego.

POSZCZEGÓLNE BLOKI TEMATYCZNE:

1. Presentación

I. ORIGEN DE LA LENGUA ESPAÑOLA

2. El español. Origen y situación actual

3. El español. Origen y evolución 1

4. El español. Origen y evolución 2

II. SITUACIÓN LINGÜÍSTICA DE ESPAÑA

5. Situación lingüística de España 1

6. Situación lingüística de España 2

7. Estratificación geográfica del español

III. VOCALES Y DIPTONGOS

8. Vocales simples –sonidos aislados y en cadena hablada

9. Diptongos y triptongos: sonidos aislados y en cadena hablada

IV. FENÓMENOS LINGÜÍSTICOS DEL ESPAÑOL ACTUAL

10. Seseo, ceceo, nasalización, sonorización, palatalización, prosodia y otros fenómenos fonéticos en español

V. CONSONANTES

11. Consonantes parte 1: sonidos isolados

12. Consonantes parte 2: sonidos oclusivos y fricativos aislados

13. Consonantes parte 3: sonidos africados, laterales y vibrantes aislados

VI. PROCESOS FONÉTICOS ENCADENADOS

14. Silabificación. Acento frásico.

15. Sonidos en cadenas habladas (encadenamientos). Tonalidad y prosodia

Literatura:

Nowikow, W. (1992): Fonetyka hiszpańska, Warszawa, PWN.

Nowikow, W. i Szałek, J.: Introducción a la fonética y fonología españolas, Poznań 2001, Wydawnictwo Naukowe UAM.

Linde-Usiekniewicz, J.; Jakubowska, https://usosweb.uw.edu.pl/kontroler.php?_action=katalog2/przedmioty/edytujPrzedmiot&prz_kod=3305-GOJH-11w; Jaskot, M.; Sobański, T. (2010) Gramática descriptiva del español. Temas básicos. Morfología. Warszawa, Academica.

Linde-Usiekniewicz, J y Wiltos, A. (2013) Gramática descriptiva del español. Temas básicos. Parte II. Sintaxis. Warszawa, Academica,

ALCINA, J. y BLECUA, J.M. (1982): Gramática española, Ariel, Barcelona.

Literatura uzupełniająca:

Alarcos Llorach, E. (2002), Gramática de la lengua española, Espasa Calpe, Madrid.

Bosque, I., Demonte, V. (1999), Gramática descriptiva de la lengua española, Espasa Calpe, Madrid.

Real Academia Española; Asociación de Academias Americanas (2010), Nueva gramática de la lengua española, Espasa Libros S.L.U., Barcelona.

Real Academia Española; Asociación de Academias de la Lengua Española (2011), Nueva gramática de la lengua española. Fonética y Fonología, Espasa Libros S.L.U., Barcelona.

Real Academia Española; Asociación de Academias de la Lengua Española (2002), Ortografía de la lengua española, Espasa Libros S.L.U., Barcelona.

Sarmiento, R. (1999), Manual de corrección gramatical y de estilo. SGEL, Madrid.

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu przedmiotu student nabywa niezbędne umiejętności, wiedzę i kompetencje społeczne:

WIEDZĘ -absolwent zna i rozumie-:

K_W01 (P6S_WG) w podstawowym stopniu powiązania hispanistyki z innymi dyscyplinami nauk humanistycznych w tym z nauką o kulturze i religii krajów hiszpańskojęzycznych

K_W03 (P6S_WG) podstawową terminologię, przedmiot i kierunki badań obejmujące obszary gramatyki opisowej, w tym fonetyki, morfologii, składni, pragmatyki i słownictwa;

K_W07 (P6S_WG) w podstawowym stopniu mechanizmy ewolucji języka hiszpańskiego oraz jego cechy w poszczególnych epokach oraz w sposób usystematyzowany historię języka hiszpańskiego, jego rozwój i wzajemne wpływy innych języków zawsze w odniesieniu do języków iberyjskich;;

K_W08 (P6S_WG) podstawowe zagadnienia z gramatyki opisowej języka hiszpańskiego (fonetyka, fonologia, morfologia, składnia);

UMIEJĘTNOŚCI -absolwent potrafi-:

K_U01 (P6S_UW) czytać teksty zredagowane w języku hiszpańskim;

K_U02 (P6S_UK) przedstawić własne poglądy, opinie, dyskutować, prezentować przygotowane zagadnienia w języku hiszpańskim;

K_U03 (P6S_UW) rozpoznawać różne rodzaje tekstów hiszpańskojęzycznych, umiejscowić je w ogólnym kontekście historyczno-kulturowym oraz przeprowadzić ich analizę z użyciem podstawowej terminologii i właściwych metod;

K_U04 samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności z wykorzystaniem odpowiednich źródeł z wybranych obszarów dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów hispanistycznych (słowników, leksykonów, encyklopedii, tekstów źródłowych, opracowań monograficznych, itp.);

K_U05 (P6S_UW) napisać oraz zredagować pracę pisemną w języku polskim ilub hiszpańskim z zastosowaniem odpowiednich metod oraz właściwych źródeł właściwych dziedzinom nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów hispanistycznych;

K_U06 (P6S_UW) Przygotować wystąpienia ustne w języku polskim lub hiszpańskim z zastosowaniem odpowiednich metod oraz właściwych źródeł właściwych dziedzinom nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów hispanistycznych;

K_U07 (P6S_UO) planować i organizować pracę, współdziałać w zespole;

K_U08 (P6S_UK) posługiwać się językiem hiszpańskim na poziomie wystarczającym na opis zjawisk omawianych na zajęciach;

K_U10 (P6S_UK) Porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami z zakresu wybranych obszarów dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów hispanistycznych.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE -absolwent jest gotów do-:

K_K01 (P6S_KK) krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności, rozumie także potrzebę ciągłego doskonalenia się i rozwoju;

K_K02 (P6S_KR) przestrzegania zasad etyki zawodowej;

K_K03 (P6S_KR) aktywnego uczestnictwa w kulturze studiowanego regionu korzystając z różnych form i mediów oraz potrafi pracować w zespole pełniąc różne role

K_K04 (P6S_KR) śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w języku Hiszpanii i Ameryki Łacińskiej

Metody i kryteria oceniania:

W skład oceny końcowej za wykład wchodzą:

- zaliczone ćwiczenia do przedmiotu

- egzamin pisemny (test złożony z pytań otwartych) w letniej sesji egzaminacyjnej (zalicza 60%). Egzamin z jedyną datą w letniej sesji przewidzianą regulaminowo.

Kolejny termin to wrześniowa sesja poprawkowa.

Aby zdać egzamin należy zdobyć 60%.

Oceny:

5 = 90% - 100%

4+ = 84% - 89%

4 = 77% - 83%

3+ = 70% - 76%

3 = 60% - 69%

Praktyki zawodowe:

-

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)