University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

History of Latin America I

General data

Course ID: 3305-HAŁ11
Erasmus code / ISCED: 08.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) History and archaeology The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: History of Latin America I
Name in Polish: Historia Ameryki Łacińskiej I
Organizational unit: Institute of Iberian and Ibero-American Studies
Course groups: (in Polish) Plan hispanistyki stosowanej 1 rok 1 stopnia wiecz.
Basic subjects for first year first degree nonstationary Hispanic studies
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Prerequisites (description):

Basic knowledge of universal history and historical processes.

Mode:

Classroom

Short description:

The classes are a basic course in which students learn about the history of pre-Hispanic and Colonial America. The first part of the course includes the history, culture and greatest achievements of pre-Hispanic civilizations on the example of the Mayas, Aztecs, Chavín, Nazca, Moche, Wari and the Incas. In the second part of the semester, students learn about the European conditions and the course and consequences of geographical discoveries and conquests organized by the Spanish kingdom, as well as the process of forming a new colonial reality in America and its functioning until the end of 18th century.

Full description:

During the first part of the course, students learn about the history of pre-Hispanic American cultures on an example of:

- Andean cultures, such as Chavín, Moche, Nazca, Wari and Inca civilization. Topics of classes include issues related to the intellectual achievements of these cultures, as well as subjects connected to their material remains.

- Mesoamerican cultures, particularly the Mayas and Aztecs. Classes will include issues related to the development and characteristics of the Mesoamerican cultural area and (in a wider range) the most important achievements and historical events of the Aztec and Mayan cultures

The second part, of course, is devoted to the processes of forming a colonial reality in America after its discovery by Christopher Columbus and to the conquests made by Spanish conquistadors in the first half of the 16th century. The classes include issues of cultural "metissage" influenced by evangelization, the effect of meeting in America of people from three or even four continents, and the local response to the new reality.

In addition, the course deal with topics of colonial administration and economy in colonial America, the competition between European powers in West Indies, native rebellions and revolts, and pirates from the Caribbean. Classes are designed to familiarize students with the terminology associated with the colonial era, such as encomienda, repartimiento, La Carrera de Indias, Galeón de Manila, Casa de Contratación, Audiencia, adelantado, slavery, Tierra Firme.

Bibliography:

Literature:

Coe, Michael; Snow, Dean; Benson, Elizabeth. Wielkie kultury świata. Ameryka prekolumbijska. Penta, Warszawa 1997.

Colón, Hernando (1965) Dzieje żywota i znamienitych spraw Admirała don Krzysztofa Kolumba. Warszawa, Wydawnictwo Ministerstwa Obrony Narodowej

Cortés, Hernán (1997) Listy o zdobyciu Meksyku. Tłum. Maria Mróz i Ryszard Tomicki. Gdańsk, Novus Orbis.

Defoe, Daniel (1968) Historia najsłynniejszych piratów, ich zbrodnicze wyczyny i rabunki. Warszawa, Czytelnik

Diaz del Castillo, Bernal (1962) Pamiętnik żołnierza Korteza czyli prawdziwa historia podboju Nowej Hiszpanii. Warszawa, Wyd. Ministerstwa Obrony Narodowej

Exquemelin, Alexander (2009) Dzienniki piratów: dzieje kapitana Morgana i bukanierów, ręką naocznego świadka. Warszawa, National Geographic/G+J RBA

Favier, Jean (1996) Wielkie odkrycia od Aleksandra do Magellana. Warszawa, Wydawnictwo Bellona

Giersz, M., Prekolumbijskie cywilizacje Andów Środkowych, w: Dzieje Kultury Latynoamerykańskiej, red. M. Gawrycki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009.

Grutzmacher, Ł., Inka Garcilaso i idealizacja Państwa Inków, w: Dzieje Kultury Latynoamerykańskiej, red. M. Gawrycki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009.

Lomghena, M., Walter Alva, Starożytne Peru. Historia kultur andyjskich, wyd. Folio, Barcelona, 2008.

Małowist, Marian (1993) Europa i jej ekspansja XIV-XVII w. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN

Mikulska, Katarzyna (2009) „Prekolumbijskie cywilizacje Mezoameryki”. W: Marcin F. Gawrycki (red.) Dzieje kultury latynoamerykańskiej. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.

Olko, Justyna (2007) Mitologie Świata. Aztekowie. Warszawa, Rzeczpospolita S.A., New Media Concept.

Olko, Justyna (2010) Meksyk przed konkwistą. Warszawa, Państwowy Instytut Wydawniczy.

Pietraszczyk-Sękowska, J. Opór zbrojny i wojna z akulturacją w okresie konkwisty, w: Dzieje Kultury Latynoamerykańskiej, red. M. Gawrycki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009.

Pizarro, Pedro: Relacja o odkryciu i podboju Królestwa Peru (1995). Tłum. Maria Mróz, Gdańska, Novus Orbis.

Szykulski Józef, Starożytne Peru, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 2010.

Tarczyński, Andrzej (2009) Podbój imperiów Inków i Azteków. Warszawa, Bellona

Tomicki, Ryszard (1990) Ludzie i bogowie. Indianie meksykańscy wobec Hiszpanów we wczesnej fazie konkwisty, Wrocław, Zakład Narodowy im. Ossolińskich

Vega, Inca Garcilaso de la: O Inkach uwagi prawdziwe (2000). Tłum. i przypisy Jan Szemiński. Warszawa, Wydawnictwo TRIO CESLA UW, Ambasada Peru w Polsce.

Vespucci, Amerigo (1995) „Świat Nowy” w: Listy o odkryciu Ameryki. wyb. J. Kieniewicz, Gdańsk, Novus Orbis.

Learning outcomes:

The student knows and understands: basic terminology, subjects and research directions covering topics related to the history of Latin America from pre-Hispanic times to the end of the 18th century; major events in the history of Latin America and important aspects of Spanish culture and language typical for the historical period in question (K_W03, K_W06)

Students will learn to read with comprehension source texts and contemporary historical studies connected with the history of Latin America; to present their own views, opinions, discussions and prepared works connected with the history of Latin America from the pre-Hispanic period till the end of the 18th century; to recognise different types of texts, to place them in a general historical and cultural context and to analyse them using basic terminology and methods typical of historical research; to acquire knowledge and develop skills independently, using appropriate historical sources and studies (dictionaries, source texts, monographic studies, etc.); to write and edit texts on the history of Latin America from the pre-Hispanic period to the end of the 18th century; independently acquire knowledge and develop skills using appropriate sources and historical studies (dictionaries, source texts, monographic studies, etc.); write and edit written work using appropriate methods and relevant historical sources; prepare oral presentations using appropriate methods and relevant sources related to the study of Latin American history; use basic terminology in the study of Latin American history covering the period from pre-Hispanic times to the end of the 18th century

(K_U01, K_U02, K_U03, K_U04, K_U05, K_U06, K_U07)

The student is ready to: critically evaluate his/her own knowledge and skills, work independently and autonomously, understand the need for improvement and lifelong learning; plan and organize his work, cooperate in a team; actively participate in the culture of Latin America using various forms and media, and to work in a team playing different roles; follow contemporary processes and phenomena occurring in the language, culture and literature of Latin America (K_K01, K_K02, K_K03, K_K04).

Assessment methods and assessment criteria:

Classes will be conducted in the form of an introduction to the topic and then a didactic discussion based on reading given to students for each class.

Class attendance is obligatory. During the entire semester, only 2 unexcused absences are allowed. The other absences should be excused with a max. up to 7 days after the end of the dismissal period. After 7 days, sick leave will not be accepted and the absence will be considered as unexcused.

The requirement to pass the class is:

- attendance

- active participation in classes (familiarity with the texts and active participation in discussion) - 40% of the final grade

- passing the written examination - 60% of the final grade

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-19 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours, 40 places more information
Coordinators: Katarzyna Szoblik
Group instructors: Katarzyna Szoblik
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Examination
Seminar - Examination
Type of course:

obligatory courses

Mode:

Classroom

Full description:

During the first part of the course, students learn about the history of pre-Hispanic American cultures on an example of:

- Andean cultures, such as Chavín, Moche, Nazca, Wari and (to a greater extent) Inca civilization. Topics of classes include issues related to the intellectual achievements of these cultures, as well as subjects connected to their material remains.

- Mesoamerican cultures, particularly the Mayas and Aztecs. Classes will include issues related to the development and characteristics of the Mesoamerican cultural area, and (in a wider range) the most important achievements and historical events of the Aztec and Mayan cultures

The second part, of course, is devoted to the processes of forming a new colonial reality in America after its discovery by Christopher Columbus and to the conquests made by Spanish conquistadors in the first half of the 16th century. The classes include issues of cultural "metissage" influenced by evangelization, the effect of meeting in America of people from three or even four continents, and the local response to the new reality.

In addition, the course deal with topics of colonial administration and economy in colonial America, the competition between European powers in West Indies, native rebellions and revolts, and pirates from the Caribbean. Classes are designed to familiarize students with the terminology associated with the colonial era, such as encomienda, repartimiento, La Carrera de Indias, Galeón de Manila, Casa de Contratación, Audiencia, adelantado, slavery, Tierra Firme.

1. Introduction to pre-Columbian history of the New World; periodization; settlement of the New World; the earliest findings and settlements in South America.

2. Andean area before the Incas: Chavín, Moche, Nazca and Wari cultures.

3. History of the Incas: sources for research, mythology, Inca rulers, expansion, Huascar and Atahuallpa civil war.

4.Mesoamerica – introduction: definition of “Mesoamerica”; geographical and chronological coverage; distinguishing features.

5. The Mayas: development of civilization; religion; political history and relations with other Mesoamerican peoples.

6. The Aztecs: religion and mythohistory; development of the so-called Aztec Empire; Mesoamerica on the eve of the Conquest.

7. Expeditions of Hernandez de Cordoba, Grijalva and Cortes; the conquest of the Aztec Empire; the conquest of the Mayan lands.

8. The conquest of the Inca Empire; the war between Pizarro- and Almagro-followers; Manco Inca rebellion.

9. Spanish colonization of the Caribbean and Tierra Firme.

10. Spanish colonial administration.

11. Evangelization and religious orders in colonial.

12. The colonial economy in the West Indies.

13. Pirates of the Caribbean.

14. Non-Hispanic colonization in the Greater Caribbean region.

15. Slavery in the West Indies during the colonial period.

Bibliography:

Example of literature for pre-Hispanic era:

Coe, Michael; Snow, Dean; Benson, Elizabeth. Wielkie kultury świata. Ameryka prekolumbijska. Penta, Warsaw 1997.

Giersz, M., Prekolumbijskie cywilizacje Andów Środkowych, [in:] Dzieje Kultury Latynoamerykańskiej, ed. M. Gawrycki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warsaw, 2009.

Grutzmacher, Ł., Inka Garcilaso i idealizacja Państwa Inków, [in:] Dzieje Kultury Latynoamerykańskiej, red. M. Gawrycki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warsaw, 2009.

Lomghena, M., Walter Alva, Starożytne Peru. Historia kultur andyjskich, Folio, Barcelona, 2008.

Molina, Cristobal de: Ritos y favulas de los Ingas. W: Inkowie o Inkach. Antologia (2015). Spolszczył, przypisami i komentarzami opatrzył Jan Szemiński, „Artes Liberales” UW, Warsaw.

Pietraszczyk-Sękowska, J. Opór zbrojny i wojna z akulturacją w okresie konkwisty, [in:] Dzieje Kultury Latynoamerykańskiej, red. M. Gawrycki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warsaw, 2009.

Pizarro, Pedro: Relacja o odkryciu i podboju Królestwa Peru (1995). Trans. Maria Mróz, Gdańsk, Novus Orbis.

Szykulski Józef, Starożytne Peru, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 2010.

Szykulski, Józef, Pradzieje Południowego Peru. Rozwój kulturowy Costa Extremo Sur, Wrocław 2005.

Tarczyński, A., Podbój imperiów Inków i Azteków. Warsaw, Bellona, 2009.

Vega, Inca Garcilaso de la: O Inkach uwagi prawdziwe (2000). Trans. and comment. Jan Szemiński. Warsaw, Wydawnictwo TRIO CESLA UW, Peruvian embassy in Poland.

Blanton, Richard (2006) “Powstawanie cywilizacji w Mezoameryce”. [in:] Goran Burenhult (ed.) Wielkie Cywilizacje. Bielsko Biała, Wyd. Debit.

Clendinnen, Inga (1996) Aztekowie. Próba interpretacji. Warsaw, PIW.

Cortés, Hernán (1997) Listy o zdobyciu Meksyku. Trans. Maria Mróz i Ryszard Tomicki. Gdańsk, Novus Orbis.

Grube, Nikolai (ed.) (2001) Majowie. Niezwykła cywilizacja. Warszawa, Wyd. Buchmann.

Landa, fray Diego de (1937) Yucatan Before and After the Conquest. Trans. William Gates. Dostęp online: http://www.sacred-texts.com/nam/maya/ybac/index.htm.

Legend of the Suns. [in:] History and Mythology of the Aztecs. The Codex Chimalpopoca (1998). Trans. John Bierhorst. Tuscon, University of Arizona Press

Marcus, Joyce i Kent Flannery (2000) „Cultural evolution in Oaxaca: the origins of the Zapotec and Mixtec civilizations”. [in:] R. Adams I M. MacLeod (red.) The Cambridge History of the Native Peoples of the Americas. Cambridge, Cambridge University Press.

Mikulska, Katarzyna (2009) „Prekolumbijskie cywilizacje Mezoameryki”. [in:] Marcin F. Gawrycki (red.) Dzieje kultury latynoamerykańskiej. Warsaw, Wydawnictwo Naukowe PWN.

Olko, Justyna (2007) Mitologie Świata. Aztekowie. Warsaw, Rzeczpospolita S.A., New Media Concept.

Olko, Justyna (2010) Meksyk przed konkwistą. Warsaw, Państwowy Instytut Wydawniczy.

Olko, Justyna, Źrałka, Jarosław (2008) W krainie czerni i czerwieni. Warsaw, WUW.

Sahagún, Bernardino de (2007) Rzecz z dziejów Nowej Hiszpanii. Księgi I, II, III. Trans. Kęty, Wydawnictwo Marek Derewiecki.

Stuart, David: The Arrival of Strangers. Teotihuacan and Tollan in Classic Maya History. Online: http://www.mesoweb.com/pari/publications/news_archive/25/strangers/strangers.html.

Tomicki, Ryszard (1988) „Źródła do dziejów przedhiszpańskiego Meksyku. I. Historia Meksyku (1548?)”. Etnografia Polska, XXXII.

Velasquez García, Erik (2016) Nowa Historia Meksyku, Warsaw, Wydawnictwo: Wydawnictwo Naukowe PWN

Web pages:

FAMSI: http://www.famsi.org/

Museo Nacional de Antropología, Mexico: http://www.mna.inah.gob.mx/index.php?option=com_sppagebuilder&view=page&id=4708&Itemid=538

Museum of Templo Mayor in Mexico: http://www.templomayor.inah.gob.mx/

Example of literaturę for Colonial era:

BAILEY, Helen Miller i Abraham P. Nasatir (1969) Dzieje Ameryki Łacińskiej, Warsaw, PWN

COLON, Hernando (1965) Dzieje żywota i znamienitych spraw Admirała don Krzysztofa Kolumba. Warsaw, Wydawnictwo Ministerstwa Obrony Narodowej

DEFOE, Daniel (1968) Historia najsłynniejszych piratów, ich zbrodnicze wyczyny i rabunki. Warsaw, Czytelnik

DÍAZ DEL CASTILLO, Bernal (1962) Pamiętnik żołnierza Korteza czyli prawdziwa historia podboju Nowej Hiszpanii. Warsaw, Wyd. Ministerstwa Obrony Narodowej

EXQUEMELIN, Alexander (1970) Bukanierzy amerykańscy. Gdańsk, Wydawnictwo Morskie.

EXQUEMELIN, Alexander (2009) Dzienniki piratów: dzieje kapitana Morgana i bukanierów, ręką naocznego świadka. Warsaw, National Geographic/G+J RBA

FAVIER, Jean (1996) Wielkie odkrycia od Aleksandra do Magellana. Warsaw, Wydawnictwo Bellona

GARCILASO DE LA VEGA, Inca (2017) O Inkach uwagi prawdziwe. trans. Jan Szemiński. Warsaw, Państwowy Instytut Wydawniczy

MACLEOD, Murdo (1973) Spanish Central America, Austin, University of Texas

MAŁOWIST, Marian (1993) Europa i jej ekspansja XIV-XVII w. Warsaw, Wydawnictwo Naukowe PWN

OLSZYCKI, Mirosław (2017) Świat kolonialnej Ameryki Łacińskiej, Warsaw, PWN

PARRY, J. H. (1983) Morskie Imperium Hiszpanii. Gdańsk, Wydawnictwo Morskie

PIGAFETTA, Antonio (1992) Relacja z wyprawy Magellana dookoła Świata. Warsaw, Novus Orbis

PIZARRO, Pedro (1995) Relacja o odkryciu i podboju Królestwa Peru. Gdańsk, Novus Orbis

REICHERT, Rafal (2011) “Juan de Cádiz, un pirata del Caribe”, Revista CESLA, Uniwersytet Warszawski, 14

REICHERT, Rafal (2016) "Polityka metropolii w kwestii militarnej i ekonomicznej obrony Nowej Hiszpanii za panowania dynastii Habsburgów (1516-1700). Zarys problematyki”. KLIO, UMK, Toruń

RUBIO MAÑÉ, José Ignacio (1983) El virreinato I, orígenes y jurisdicciones, y dinámica social de los virreyes. México, FCE/UNAM

SAUER, Carl Ortwin (1984) Descubrimiento y dominación española del Caribe, México, FCE

TARCZYŃSKI, Andrzej (2001) Wartości i postawy w obliczu zderzenia systemów kulturowych. Hiszpańscy zdobywcy XVI wieku wobec Nowego Świata. Wydawnictwo Uczelniane Akademii Bydgoskiej

TARCZYŃSKI, Andrzej (2009) Podbój imperiów Inków i Azteków. Warsaw, Bellona

TOMICKI, Ryszard (1984) Tenochtitlan 1521. Warsaw. Wydawnictwo Ministerstwa Obrony Narodowej

TOMICKI, Ryszard (1990) Ludzie i bogowie. Indianie meksykańscy wobec Hiszpanów we wczesnej fazie konkwisty, Wrocław, Zakład Narodowy im. Ossolińskich

VESPUCCI, Amerigo (1995) „Świat Nowy” [in:] Listy o odkryciu Ameryki. ed. J. Kieniewicz, Gdańsk, Novus Orbis

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)