History of Spain, part I (Historia de España, 1.ª parte)
General data
Course ID: | 3305-HKH-11c1 |
Erasmus code / ISCED: |
08.3
|
Course title: | History of Spain, part I (Historia de España, 1.ª parte) |
Name in Polish: | Historia Hiszpanii I ćwicz. 1 |
Organizational unit: | Institute of Iberian and Ibero-American Studies |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Mode: | Classroom |
Short description: |
El curso tiene como fin familiarizar a los estudiantes con Historia de España hasta el siglo XIX, presentada desde la perspectiva del hombre y de la sociedad de la Península Ibérica. Se subraya la influencia de acontecimientos y procesos históricos en el desarrollo de la cultura nacional de España. Los estudiantes van a conocer también la historia social española más reciente, para poder orientarse en la situación actual del país. A continuación se abordan temas históricos y culturales elegidos. |
Full description: |
Las clases requieren la participación activa de los estudiantes (preparacion de ponencias, discusión sobre lecturas). Se analizan no solo cuestiones histórican, sino también culturales, en un contexto histórico dado. El primer semestre está dedicado, entre otras cosas, a cuestiones sociales generales y contemporáneas. Se abordan tales temas como las minorías en España o cambios sociales en la época posfranquista. En el segundo semestre los estudiantes, también mediante las ponencias y discusiones sobre las lecturas, conocen temas históricos elegidos del periodo desde el reinado de los Reyes Católicos hasta Carlos IV, Fernando VII y el principio de la Guerra de Independencia (s. XIX). Además se analizan varios temas culturales: música medieval, Camino de Santiago, corrida, la obra de Francisco de Goya (s. XVIII/XIX). |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura: • T. Miłkowski, P. Machcewicz, Historia Hiszpanii (I część), Ossolineum, Wrocław 2009 • J. Brouwer, Joanna Szalona. Tragiczne życie w niespokojnym czasie (fragmenty), PIW, Warszawa 1991 • R. Collins, Hiszpania w czasach Wizygotów (fragmenty), PWN, Warszawa 2007 (cz. I) • M. Defourneaux, Życie codzienne w Hiszpanii w wieku złotym (fragmenty), PIW, Warszawa 1968 • T. S. Dziekoński, Historya Hiszpanii podług najlepszych źródeł ułożona (fragmenty), S.H. Merzbach, Warszawa, 1852 • M. Fernández Álvarez (fragmenty), o Izabela Katolicka, PIW, Warszawa 2007 o Cesarz Karol V, PIW, Warszawa 2003 • H. Gesztoft [red.], De Hispania Antiqua, (fragmenty),WUW, Warszawa 1990 • T. F. Hahn [red.], Anonima diarjusz peregrynacji włoskiej, hiszpańskiej i portugalskiej (fragmenty), Drukarnia A. Gojawiczyńskiego, Lwów 1935 • J. Hooper, The New Spaniards (fragmenty), II wyd., Penguin, London 2006 • H. Kamen, Imperium hiszpańskie. Dzieje rozkwitu i upadku (fragmenty), Bellona, Warszawa 2008 • F. Kubiaczyk, Między wojną a dyplomacją. Ferdynand Katolicki i polityka zagraniczna Hiszpanii w latach 1492-1516 (fragmenty), Universitas, Kraków 2010 • M. Maciejowski, Rzymski podbój Hiszpanii (218-178 przed Chr.). Aspekty polityczne, militarne i społeczne (fragmenty), Napoleon V, Oświęcim 2012 • G. Makowiecka, Po drogach polsko-hiszpańskich (fragmenty), Wydawnictwo Literackie, Kraków 1984 • R. Menocal, Ozdoba świata. Jak muzułmanie, żydzi i chrześcijanie tworzyli kulturę tolerancji w średniowiecznej Hiszpanii (fragmenty), WUJ, Kraków 2006 • C. Nooteboom, Drogi do Santiago (fragmenty), Wydawnictwo W.A.B., Warszawa 2007 • H. Rawlings, Inkwizycja hiszpańska, WUJ, Kraków 2009 • C. Rojas, Burbonowie pozbawieni tronu (fragmenty), Universitas, Kraków 2001 • R. Skowron, Dyplomaci polscy w Hiszpanii w XVI i XVII wieku, Kraków 1997 • M. Wilczyński, Królestwo Swebów – regnum in extremitate mundi, Kraków 2011 Literatura pomocnicza: • M. Tuñón de Lara (red.), Historia Hiszpanii, Universitas, Kraków 1999 i następne wydania • J. Kieniewicz, Hiszpania w zwierciadle polskim, Novus Orbis, Gdańsk 2001 • G. Parker, Filip II, PIW, Warszawa 1985 |
Learning outcomes: |
(in Polish) W efekcie uczestnictwa w zajęciach student powinien: • identyfikować poszczególne etapy pogłębionego zarysu dziejów społeczeństwa hiszpańskiego; • dysponować zestawem terminów oraz pojęć charakterystycznych dla historii i kultury tego regionu, przede wszystkim hiszpańskojęzycznych. • prawidłowo sytuować dzieje HiszpaniW efekcie uczestnictwa w zajęciach student nauczy się następujących rzeczy: Wiedza • będzie umiał identyfikować poszczególne etapy pogłębionego zarysu dziejów społeczeństwa hiszpańskiego; • będzie dysponował zestawem terminów oraz pojęć charakterystycznych dla historii i kultury tego regionu, przede wszystkim hiszpańskojęzycznych. • będzie potrafił prawidłowo sytuować dzieje Hiszpanii w perspektywie historii powszechnej; • K_W02: pozna podstawową terminologię nauk humanistycznych (w szczególności kulturoznawstwa i historii) • K_W03: pozna elementarną terminologię używaną w opisie kultury i historii, rozumie jej źródła oraz zastosowania • K_W09: posiądzie podstawową wiedzę o procesach i faktach z historii Półwyspu Iberyjskiego w kontekście historii światowej • K_W13: posiądzie podstawową wiedzę niezbędną w profesjonalnej analizie procesów kulturowych i historycznych w obszarze Półwyspu Iberyjskiego Umjiejętności • będzie umiał objaśniać poszczególne zjawiska i procesy zachodzące na Półwyspie Iberyjskim na przestrzeni wieków, a także tłumaczyć ich konsekwencje; • będzie mógł wykorzystywać posiadany aparat pojęciowy w dalszych studiach nad tematem historii Hiszpanii; • K_U01: będzie potrafił - z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów - wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje • K_U06: posiądzie umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków • K_U09: posiądzie umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim, z zakresu problematyki iberystycznej i zagadnień z nią związanych Kompetencje spoleczne • będzie umiał docenić złożoność czynników, jakie wpłynęły na ukształtowanie się społeczeństwa i narodu Hiszpanii; • nauczy się oceniać wpływ Hiszpanii na rozwój cywilizacji zachodniej; • będzie potrafił krytycznie podchodzić do stereotypowego obrazu Hiszpanii oraz do popularnych, zafałszowanych poglądów na jej temat. • K_K08: wyrobi w sobie nawyk śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w kulturze Półwyspu Iberyjskiegoi w perspektywie historii powszechnej; • objaśniać poszczególne zjawiska i procesy zachodzące na Półwyspie Iberyjskim na przestrzeni wieków, a także tłumaczyć ich konsekwencje; • posiadać aparat pojęciowy pomocny w dalszych studiach nad tematem. • doceniać złożoność czynników, jakie wpłynęły na ukształtowanie się społeczeństwa i narodu Hiszpanii; • oceniać wpływ Hiszpanii na rozwój cywilizacji zachodniej; • krytycznie podchodzić do stereotypowego obrazu Hiszpanii oraz do popularnych, zafałszowanych poglądów na jej temat. |
Assessment methods and assessment criteria: |
Los componentes de la nota final son: participación activa (por ejemplo preparación de ponencias, asistencia a las clases y la nota de la prueba final de cada semestre. Durante la prueba se verifica el conocimiento de lecturas obligatorias que los estudiantes leen durante el semestre. Para aprobar uno debe responder correctamente a 75% de las preguntas. Solo los estudiantes que obtienen una nota positiva de las clases prácticas de Historia de España pueden escribir el examen de la clase magistral de Historia de España. |
Copyright by University of Warsaw.