University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

The History of Spanish Culture, part 1 lecture

General data

Course ID: 3305-HKH-11w
Erasmus code / ISCED: 08.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (unknown)
Course title: The History of Spanish Culture, part 1 lecture
Name in Polish: Historia Hiszpanii I wykład
Organizational unit: Institute of Iberian and Ibero-American Studies
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Celem kursu jest zapoznanie słuchaczy z historią Hiszpanii do XIX wieku; ukazanie jej z perspektywy człowieka i społeczeństwa na Półwyspie Iberyjskim oraz naświetlenie wpływu wydarzeń i procesów historycznych na kształtowanie się kultury narodowej Hiszpanii. Szczególny nacisk polożony jest na okres prehistoryczny, rzymski, wizygocki, muzułmański, na dzieje rekonkwisty, potem zaś szczegółowo omawiane są rządy władców zjednoczonej Hiszpanii. Kurs zawiera także podstawowe wiadomości z geografii Półwyspu Iberyjskiego.

Full description: (in Polish)

Podczas wykładu studenci zapoznają się z historią Hiszpanii, począwszy od prehistorii Półwyspu Iberyjskiego do początków XIX wieku. Przedmiotem zajęć jest omówienie poszczególnych etapów, składających się na dzieje Hiszpanii – a więc:

• elementy geografii Półwyspu Iberyjskiego

• okres istnienia pierwszych kultur i kolonizacji;

• okres rzymski;

• okres wizygocki;

• okres tzw. Hiszpanii muzułmańskiej wraz z równoległym omówieniem ośrodków chrześcijańskich rozwijających się na północy półwyspu;

• epoka Królewskiej Pary Katolickiej i zjednoczenie Hiszpanii;

• panowanie dynastii Habsburgów: Karol V, Filip II, Filip III, Filip IV, Karol II

• panowanie dynastii Burbonów: Filip V, Ferdynand VI, Karol III, Karol IV, Ferdynand VII - początki panowania, do momentu wybuchu Wojny o Niepodległość.

Szczególny nacisk położony jest na formowanie się i rozwój społeczeństwa hiszpańskiego, procesy w nim zachodzące i czynniki, które warunkowały jego kształt. Studenci szczególnie zainteresowani przedmiotem powinni zapoznać się z wybranymi pozycjami z zaproponowanej przeze mnie poszerzonej listy lektur.

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa:

• T. Miłkowski, P. Machcewicz, Historia Hiszpanii, Ossolineum, Wrocław 2009

(Inne podręczniki ogólne: Historia Hiszpanii, red. Tuñón de Lara, Universitas, Kraków - różne wydania; S. Barton, Historia Hiszpanii, Ksiażka i Wiedza, Warszawa 2011)

Literatura pomocnicza:

• R. Collins, Hiszpania w czasach Wizygotów, PWN, Warszawa 2007 (cz. I)

• M. Defourneaux, Życie codzienne w Hiszpanii w wieku złotym, PIW, Warszawa 1968

• De Hispania Antiqua, wybór Heleny Gesztoft (fragmenty), Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 1990

• H. Rawlings, Inkwizycja hiszpańska, WUJ, Kraków 2009

• M. Fernández Álvarez,

o Izabela Katolicka, PIW, Warszawa 2007

o Cesarz Karol V, PIW, Warszawa 2003

• J. Kieniewicz, Hiszpania w zwierciadle polskim, Novus Orbis, Gdańsk 2001

• H. Kamen, Imperium hiszpańskie. Dzieje rozkwitu i upadku, Bellona, Warszawa 2008

• G. Makowiecka, Po drogach polsko-hiszpańskich, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1984

• G. Parker, Filip II, PIW, Warszawa 1985

• C. Rojas, Burbonowie pozbawieni tronu, Universitas, Kraków 2001

Learning outcomes: (in Polish)

W efekcie uczestnictwa w zajęciach student:

Wiedza

• K_W09: zapozna się z pogłębionym zarysem dziejów społeczeństwa hiszpańskiego;

• K_W02, K_W03, K_W04: posiądzie zestaw terminów oraz pojęć charakterystycznych dla historii i kultury tego regionu, przede wszystkim hiszpańskojęzycznych.

Umiejętności

• będzie umiał usytuować dzieje Hiszpanii w perspektywie historii powszechnej;

• będzie potrafił objaśnić poszczególne zjawiska i procesy zachodzące na Półwyspie Iberyjskim na przestrzeni wieków, a także wytłumaczyć ich konsekwencje;

• posiądzie aparat pojęciowy pomocny w dalszych studiach nad tematem.

Kompetencje społeczne

• będzie umiał docenić i zrozumieć złożoność czynników, jakie wpłynęły na ukształtowanie się społeczeństwa i narodu Hiszpanii;

• będzie potrafił ocenić wpływ Hiszpanii na rozwój cywilizacji zachodniej;

• będzie zdolny krytycznie podejść do stereotypowego obrazu Hiszpanii oraz do popularnych, zafałszowanych poglądów na jej temat.

• K_U08: wyrobi w sobie nawyk śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w kulturze Półwyspu Iberyjskiego

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

W przypadku egzaminu kryterium oceny studenta jest stopień przyswojenia przez niego materiału prezentowanego podczas całorocznego cyklu wykładów. Ów stopień sprawdzany jest podczas egzaminu pisemnego w formie:

• szeregu krótkich pytań otwartych, dotyczących pojęć, postaci, dat, przyczyn danego zjawiska itp.;

• kilku zagadnień wymagających ustosunkowania się do nich (a konkretnie, wskazania błędów merytorycznych w podanym twierdzeniu);

• dwóch nieco dłuższych pytań opisowych, dotyczących danej epoki/postaci/wydarzenia/procesu (odpowiedź na ½ – 1 stronę A4).

Egzamin trwa 1.5 godziny. W jego wyniku można uzyskać maksymalnie 30 punktów. Pułap zaliczeniowy wynosi 21 punktów. Szczegółowe oceny:

30-29 pkt. – 5

28-27 pkt. – 4+

26-25 pkt. – 4

24-23 pkt. – 3+

22-21 pkt. – 3

20-0 pkt. – 2

UWAGA:

• Istnieją punkty połówkowe.

• Nie stosuje się punktów ujemnych.

• Oceniana jest odpowiedź zwięzła, rzeczowa i na temat. Student powinien udzielać zawsze takiej odpowiedzi, której jest pewien; zawsze lepiej jest napisać mniej, a prawidłowo, niż próbować nadrobić niedostatki wiedzy ilością tekstu. W takim bowiem przypadku istnieje ryzyko, że student udzieli odpowiedzi zawierającej zarówno elementy prawidłowe, jak i błędne – i wtedy zostanie ona oceniona negatywnie.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)