History of Brazil and African Countries of Portugues Language I (História dos Países Africanos de Língua Portuguesa)
General data
Course ID: | 3305-HPALOP1-11 |
Erasmus code / ISCED: |
08.3
|
Course title: | History of Brazil and African Countries of Portugues Language I (História dos Países Africanos de Língua Portuguesa) |
Name in Polish: | Historia PALOP I |
Organizational unit: | Institute of Iberian and Ibero-American Studies |
Course groups: |
(in Polish) Plan specjalności brazylijskiej 1 rok 1 stopnia (in Polish) Plan specjalności portugalskiej 1 rok 1 stopnia Basic subjects for first year first degree Portuguese studies |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Prerequisites (description): | O curso e destinado a estudantes do primeiro ano dos estudos do primeiro grau, portanto as aulas vao ser administradas em polaco. |
Mode: | Classroom |
Short description: |
O alvo do curso e apresentar a historia dos paises africanos de lingua portuguesa: Angola, Mocambique (primeiro semestre (HISTORIA PALOP 1), Guine Bissau, S. Tome e Principe e Cabo Verde (HISTORIA PALOP 2) |
Full description: |
O alvo do curso e apresentar a historia dos paises africanos de lingua portuguesa: Angola, Mocambique, Guine Bissau, S. Tome e Principe e Cabo Verde. A programacao das aulas: 1. Introducao. Grupos etnicos e linguas nos PALOP. 2. Africa antes da chegada dos portugueses. 3. Os reinos precoloniais nos PALOP. 4. A chegada dos portugueses. Os primeiros contactos. 5. Escravidao. 6. A conquista da Africa. 7. Organizacao das colonias africanas. 8. Surgimento dos movimentos da luta armada. 9. Guerras pela independencia. 10. Os primeiros anos das independencias e o afroestalinismo. 11. Guerras civis em angola e em Mocambique. 12. PALOPs no seculo XXI. Situacao atual. |
Bibliography: |
M. Tymowski, Państwa Afryki Przedkolonialnej, Wrocław 1999. G. Balandier, Życie codzienne w państwie Kongo w XVI-XVIII w, Warszawa 1970. S. Lindqvist, Wytępić całe to bydło, Warszawa 2009. M. F. Gawrycki, W. Lizak, Kuba i Afryka. Sojusz dla rewolucji, Warszawa 2006. P. de Carvalho, Struktura społeczna społeczeństwa kolonialnego Angoli, Warszawa 1989. M.Newitt, A History of Mozambique, London 1995 (on-line) W.M. James, Historical Dictionary of Angola, Oxford 2004 (on-line) R. Kapuściński, Jeszcze dzień życia, Warszawa 1976. K. Somerville, Angola: politics, economics and society, London 1986. P. Curtin et al., Historia Afryki. Narody i cywilizacje, Gdańsk 2003. M.Meredith, Historia Współczesnej Afryki. Pół wieku niepodległości, Warszawa: 2011. J. IIifffe, Afrykanie dzieje kontynentu, Kraków 2011. R. Oliver i A. Atmore, Dzieje Afryki po 1800 roku, Warszawa 2007. B.Davidson, Społeczna i polityczna historia Afryki w XX wieku, Warszawa 2011. |
Learning outcomes: |
Wiedza: K_W02-Student zna i rozumie podstawową terminologię dotyczącą badania historii PALOPów K_W03-Student zna i rozumie metodologię badań nad historią PALOPów K_W04-Student zna i rozumie miejsce studiów nad historią PALOPów w studiach portugalistycznych oraz ich przedmiotowe i metodologiczne powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi K_W06 Student zna i rozumie fenomeny z zakresu historii PALOPów K_W08-Student zna i rozumie wyznaczniki niezbędne w profesjonalnej analizie procesów historycznych PALOPów K_W09-Student zna i rozumie współczesne życie kulturalne Afryki portugalskojęzycznej Umiejętności: K_U01-Student potrafi - z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów - wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje dotyczące historii krajów grupy PALOP K_U03-stosować podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, w zakresie badań nad historią PALOPów K_U04-Student potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla badań nad hsitoria PALOPów K_U05-Student potrafi rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury PALOPów, oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesie historyczno-kulturowym K_U06-Student potrafi merytorycznie argumentować z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułować wnioski Kompetencje społeczne: K_K01-Student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie K_K03-Student będzie zdolny do komunikowania się i współdziałania w społecznościach językowych portugalskich Student będzie zdolny do: K_K06-brania odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego studiowanego regionu K_K07-aktywnego uczestnictwa w kulturze studiowanego regionu - Afryka portugalskojęzyczna- przy wykorzystaniu różnych mediów i form K_K08-śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w PALOPach |
Assessment methods and assessment criteria: |
prova escrita depois do primeiro semestre, participacao nas aulas |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Navigate to timetable
MO TU W TH KON
KON
FR |
Type of class: |
Seminar, 30 hours, 42 places
|
|
Coordinators: | Renata Diaz-Szmidt | |
Group instructors: | Renata Diaz-Szmidt | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Seminar - Grading |
|
Type of course: | obligatory courses |
|
Mode: | Classroom |
|
Short description: |
O curso e destinado a estudantes do primeiro ano dos estudos do primeiro grau, portanto as aulas vao ser administradas em polaco. |
|
Full description: |
O alvo do curso e apresentar a historia dos paises africanos de lingua portuguesa: Angola, Mocambique, Guine Bissau, S. Tome e Principe e Cabo Verde. A programacao das aulas: 1. Introducao. Grupos etnicos e linguas nos PALOP. 2. Africa antes da chegada dos portugueses. 3. Os reinos precoloniais nos PALOP. 4. A chegada dos portugueses. Os primeiros contactos. 5. Escravidao. 6. A conquista da Africa. 7. Organizacao das colonias africanas. 8. Surgimento dos movimentos da luta armada. 9. Guerras pela independencia. 10. Os primeiros anos das independencias e o afroestalinismo. 11. Guerras civis em angola e em Mocambique. 12. PALOPs no seculo XXI. Situacao atual. |
|
Bibliography: |
M. Tymowski, Państwa Afryki Przedkolonialnej, Wrocław 1999. . Balandier, Życie codzienne w państwie Kongo w XVI-XVIII w, Warszawa 1970. S. Lindqvist, Wytępić całe to bydło, Warszawa 2009. M. F. Gawrycki, W. Lizak, Kuba i Afryka. Sojusz dla rewolucji, Warszawa 2006. P. de Carvalho, Struktura społeczna społeczeństwa kolonialnego Angoli, Warszawa 1989. R. Kapuściński, Jeszcze dzień życia, Warszawa 1976. K. Somerville, Angola: politics, economics and society, London 1986. P. Curtin et al., Historia Afryki. Narody i cywilizacje, Gdańsk 2003. M.Meredith, Historia Współczesnej Afryki. Pół wieku niepodległości, Warszawa: 2011. J. IIifffe, Afrykanie dzieje kontynentu, Kraków 2011. R. Oliver i A. Atmore, Dzieje Afryki po 1800 roku, Warszawa 2007. B.Davidson, Społeczna i polityczna historia Afryki w XX wieku, Warszawa 2011. |
|
Notes: |
(in Polish) Zajecia sa obowiazkowe. Studenta moze nie byc dwa razy, ale jest zobowiazany do nadrobieniamaterialu i zaliczenia zajec do konca ich trwania. |
Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)
Time span: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Navigate to timetable
MO KON
KON
TU W TH FR |
Type of class: |
Seminar, 30 hours, 42 places
|
|
Coordinators: | Renata Diaz-Szmidt | |
Group instructors: | Renata Diaz-Szmidt | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Seminar - Grading |
|
Type of course: | obligatory courses |
|
Mode: | Classroom |
|
Short description: |
O curso e destinado a estudantes do primeiro ano dos estudos do primeiro grau, portanto as aulas vao ser administradas em polaco. |
|
Full description: |
O alvo do curso e apresentar a historia dos paises africanos de lingua portuguesa: Angola, Mocambique, Guine Bissau, S. Tome e Principe e Cabo Verde. A programacao das aulas: 1. Introducao. Grupos etnicos e linguas nos PALOP. 2. Africa antes da chegada dos portugueses. 3. Os reinos precoloniais nos PALOP. 4. A chegada dos portugueses. Os primeiros contactos. 5. Escravidao. 6. A conquista da Africa. 7. Organizacao das colonias africanas. 8. Surgimento dos movimentos da luta armada. 9. Guerras pela independencia. 10. Os primeiros anos das independencias e o afroestalinismo. 11. Guerras civis em angola e em Mocambique. 12. PALOPs no seculo XXI. Situacao atual. |
|
Bibliography: |
M. Tymowski, Państwa Afryki Przedkolonialnej, Wrocław 1999. . Balandier, Życie codzienne w państwie Kongo w XVI-XVIII w, Warszawa 1970. S. Lindqvist, Wytępić całe to bydło, Warszawa 2009. M. F. Gawrycki, W. Lizak, Kuba i Afryka. Sojusz dla rewolucji, Warszawa 2006. P. de Carvalho, Struktura społeczna społeczeństwa kolonialnego Angoli, Warszawa 1989. R. Kapuściński, Jeszcze dzień życia, Warszawa 1976. K. Somerville, Angola: politics, economics and society, London 1986. P. Curtin et al., Historia Afryki. Narody i cywilizacje, Gdańsk 2003. M.Meredith, Historia Współczesnej Afryki. Pół wieku niepodległości, Warszawa: 2011. J. IIifffe, Afrykanie dzieje kontynentu, Kraków 2011. R. Oliver i A. Atmore, Dzieje Afryki po 1800 roku, Warszawa 2007. B.Davidson, Społeczna i polityczna historia Afryki w XX wieku, Warszawa 2011. |
|
Notes: |
(in Polish) Zajecia sa obowiazkowe. Studenta moze nie byc dwa razy, ale jest zobowiazany do nadrobieniamaterialu i zaliczenia zajec do konca ich trwania. |
Copyright by University of Warsaw.