University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

History of Brazil and African Countries of Portugues Language I (História dos Países Africanos de Língua Portuguesa)

General data

Course ID: 3305-HPALOP1-11
Erasmus code / ISCED: 08.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) History and archaeology The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: History of Brazil and African Countries of Portugues Language I (História dos Países Africanos de Língua Portuguesa)
Name in Polish: Historia PALOP I
Organizational unit: Institute of Iberian and Ibero-American Studies
Course groups: (in Polish) Plan specjalności brazylijskiej 1 rok 1 stopnia
(in Polish) Plan specjalności portugalskiej 1 rok 1 stopnia
Basic subjects for first year first degree Portuguese studies
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Prerequisites (description):

O curso e destinado a estudantes do primeiro ano dos estudos do primeiro grau, portanto as aulas vao ser administradas em polaco.

Mode:

Classroom

Short description:

O alvo do curso e apresentar a historia dos paises africanos de lingua portuguesa: Angola, Mocambique (primeiro semestre (HISTORIA PALOP 1), Guine Bissau, S. Tome e Principe e Cabo Verde (HISTORIA PALOP 2)

Full description:

O alvo do curso e apresentar a historia dos paises africanos de lingua portuguesa: Angola, Mocambique, Guine Bissau, S. Tome e Principe e Cabo Verde.

A programacao das aulas:

1. Introducao. Grupos etnicos e linguas nos PALOP.

2. Africa antes da chegada dos portugueses.

3. Os reinos precoloniais nos PALOP.

4. A chegada dos portugueses. Os primeiros contactos.

5. Escravidao.

6. A conquista da Africa.

7. Organizacao das colonias africanas.

8. Surgimento dos movimentos da luta armada.

9. Guerras pela independencia.

10. Os primeiros anos das independencias e o afroestalinismo.

11. Guerras civis em angola e em Mocambique.

12. PALOPs no seculo XXI. Situacao atual.

Bibliography:

M. Tymowski, Państwa Afryki Przedkolonialnej, Wrocław 1999.

G. Balandier, Życie codzienne w państwie Kongo w XVI-XVIII w, Warszawa 1970.

S. Lindqvist, Wytępić całe to bydło, Warszawa 2009.

M. F. Gawrycki, W. Lizak, Kuba i Afryka. Sojusz dla rewolucji, Warszawa 2006.

P. de Carvalho, Struktura społeczna społeczeństwa kolonialnego Angoli, Warszawa 1989.

M.Newitt, A History of Mozambique, London 1995 (on-line)

W.M. James, Historical Dictionary of Angola, Oxford 2004 (on-line)

R. Kapuściński, Jeszcze dzień życia, Warszawa 1976.

K. Somerville, Angola: politics, economics and society, London 1986.

P. Curtin et al., Historia Afryki. Narody i cywilizacje, Gdańsk 2003.

M.Meredith, Historia Współczesnej Afryki. Pół wieku niepodległości, Warszawa: 2011.

J. IIifffe, Afrykanie dzieje kontynentu, Kraków 2011.

R. Oliver i A. Atmore, Dzieje Afryki po 1800 roku, Warszawa 2007.

B.Davidson, Społeczna i polityczna historia Afryki w XX wieku, Warszawa 2011.

Learning outcomes:

Wiedza:

K_W02-Student zna i rozumie podstawową terminologię dotyczącą badania historii PALOPów

K_W03-Student zna i rozumie metodologię badań nad historią PALOPów

K_W04-Student zna i rozumie miejsce studiów nad historią PALOPów w studiach portugalistycznych oraz ich przedmiotowe i metodologiczne powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi

K_W06 Student zna i rozumie fenomeny z zakresu historii PALOPów

K_W08-Student zna i rozumie wyznaczniki niezbędne w profesjonalnej analizie procesów historycznych PALOPów

K_W09-Student zna i rozumie współczesne życie kulturalne Afryki portugalskojęzycznej

Umiejętności:

K_U01-Student potrafi - z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów - wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje dotyczące historii krajów grupy PALOP

K_U03-stosować podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, w zakresie badań nad historią PALOPów

K_U04-Student potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla badań nad hsitoria PALOPów

K_U05-Student potrafi rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury PALOPów, oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesie historyczno-kulturowym

K_U06-Student potrafi merytorycznie argumentować z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułować wnioski

Kompetencje społeczne:

K_K01-Student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie

K_K03-Student będzie zdolny do komunikowania się i współdziałania w społecznościach językowych portugalskich

Student będzie zdolny do:

K_K06-brania odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego studiowanego regionu

K_K07-aktywnego uczestnictwa w kulturze studiowanego regionu - Afryka portugalskojęzyczna- przy wykorzystaniu różnych mediów i form

K_K08-śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w PALOPach

Assessment methods and assessment criteria:

prova escrita depois do primeiro semestre, participacao nas aulas

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours, 42 places more information
Coordinators: Renata Diaz-Szmidt
Group instructors: Renata Diaz-Szmidt
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Seminar - Grading
Type of course:

obligatory courses

Mode:

Classroom

Short description:

O curso e destinado a estudantes do primeiro ano dos estudos do primeiro grau, portanto as aulas vao ser administradas em polaco.

Full description:

O alvo do curso e apresentar a historia dos paises africanos de lingua portuguesa: Angola, Mocambique, Guine Bissau, S. Tome e Principe e Cabo Verde.

A programacao das aulas:

1. Introducao. Grupos etnicos e linguas nos PALOP.

2. Africa antes da chegada dos portugueses.

3. Os reinos precoloniais nos PALOP.

4. A chegada dos portugueses. Os primeiros contactos.

5. Escravidao.

6. A conquista da Africa.

7. Organizacao das colonias africanas.

8. Surgimento dos movimentos da luta armada.

9. Guerras pela independencia.

10. Os primeiros anos das independencias e o afroestalinismo.

11. Guerras civis em angola e em Mocambique.

12. PALOPs no seculo XXI. Situacao atual.

Bibliography:

M. Tymowski, Państwa Afryki Przedkolonialnej, Wrocław 1999.

. Balandier, Życie codzienne w państwie Kongo w XVI-XVIII w, Warszawa 1970.

S. Lindqvist, Wytępić całe to bydło, Warszawa 2009.

M. F. Gawrycki, W. Lizak, Kuba i Afryka. Sojusz dla rewolucji, Warszawa 2006.

P. de Carvalho, Struktura społeczna społeczeństwa kolonialnego Angoli, Warszawa 1989.

R. Kapuściński, Jeszcze dzień życia, Warszawa 1976.

K. Somerville, Angola: politics, economics and society, London 1986.

P. Curtin et al., Historia Afryki. Narody i cywilizacje, Gdańsk 2003.

M.Meredith, Historia Współczesnej Afryki. Pół wieku niepodległości, Warszawa: 2011.

J. IIifffe, Afrykanie dzieje kontynentu, Kraków 2011.

R. Oliver i A. Atmore, Dzieje Afryki po 1800 roku, Warszawa 2007.

B.Davidson, Społeczna i polityczna historia Afryki w XX wieku, Warszawa 2011.

Notes: (in Polish)

Zajecia sa obowiazkowe. Studenta moze nie byc dwa razy, ale jest zobowiazany do nadrobieniamaterialu i zaliczenia zajec do konca ich trwania.

Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)

Time span: 2024-10-01 - 2025-01-26
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours, 42 places more information
Coordinators: Renata Diaz-Szmidt
Group instructors: Renata Diaz-Szmidt
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Seminar - Grading
Type of course:

obligatory courses

Mode:

Classroom

Short description:

O curso e destinado a estudantes do primeiro ano dos estudos do primeiro grau, portanto as aulas vao ser administradas em polaco.

Full description:

O alvo do curso e apresentar a historia dos paises africanos de lingua portuguesa: Angola, Mocambique, Guine Bissau, S. Tome e Principe e Cabo Verde.

A programacao das aulas:

1. Introducao. Grupos etnicos e linguas nos PALOP.

2. Africa antes da chegada dos portugueses.

3. Os reinos precoloniais nos PALOP.

4. A chegada dos portugueses. Os primeiros contactos.

5. Escravidao.

6. A conquista da Africa.

7. Organizacao das colonias africanas.

8. Surgimento dos movimentos da luta armada.

9. Guerras pela independencia.

10. Os primeiros anos das independencias e o afroestalinismo.

11. Guerras civis em angola e em Mocambique.

12. PALOPs no seculo XXI. Situacao atual.

Bibliography:

M. Tymowski, Państwa Afryki Przedkolonialnej, Wrocław 1999.

. Balandier, Życie codzienne w państwie Kongo w XVI-XVIII w, Warszawa 1970.

S. Lindqvist, Wytępić całe to bydło, Warszawa 2009.

M. F. Gawrycki, W. Lizak, Kuba i Afryka. Sojusz dla rewolucji, Warszawa 2006.

P. de Carvalho, Struktura społeczna społeczeństwa kolonialnego Angoli, Warszawa 1989.

R. Kapuściński, Jeszcze dzień życia, Warszawa 1976.

K. Somerville, Angola: politics, economics and society, London 1986.

P. Curtin et al., Historia Afryki. Narody i cywilizacje, Gdańsk 2003.

M.Meredith, Historia Współczesnej Afryki. Pół wieku niepodległości, Warszawa: 2011.

J. IIifffe, Afrykanie dzieje kontynentu, Kraków 2011.

R. Oliver i A. Atmore, Dzieje Afryki po 1800 roku, Warszawa 2007.

B.Davidson, Społeczna i polityczna historia Afryki w XX wieku, Warszawa 2011.

Notes: (in Polish)

Zajecia sa obowiazkowe. Studenta moze nie byc dwa razy, ale jest zobowiazany do nadrobieniamaterialu i zaliczenia zajec do konca ich trwania.

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)