Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kuba: przemiany społeczno-polityczno-kulturowe I

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3305-KPSPK-U
Kod Erasmus / ISCED: 14.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0312) Politologia i wiedza o społeczeństwie Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Kuba: przemiany społeczno-polityczno-kulturowe I
Jednostka: Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich
Grupy: Plan specjalności hiszpańskiej 1 rok 2 stopnia
Plan specjalności latnoamerykańskiej 1 rok 2 stopnia
Przedmioty do wyboru specjalności hiszpańskiej dla studiów 2 stopnia
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: hiszpański
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Niezbędna jest znajomość j. hiszpańskiego na poziomie C1 oraz języka angielskiego w kompetencji reading (duża część bibliografii w tym języku).


Podstawowa wiedza dotycząca historii obu Ameryk oraz ZSRR i świata.


Do uczestnictwa w zajęciach niezbędne jest posiadanie przez studenta lub dostęp do: komputera (a nie telefonu), działającej i każdorazowo włączonej kamery oraz działającego mikrofonu.

Tryb prowadzenia:

mieszany: w sali i zdalnie
w sali

Skrócony opis:

Zajęcia poświęcone są przemianom politycznym i społecznym, jakich doświadczyła Kuba od czasów konkwisty hiszpańskiej oraz ich obrazowi w kulturze. Szczegółowo omówione zostaną kwestie dotyczące rewolucji kubańskiej i jej konsekwencji (w wymiarze krajowym i międzynarodowym).

W semestrze letnim zajęcia będą kontynuowane (jako Kuba: przemiany społeczno-polityczno-kulturowe II) i wówczas chronologia doprowadzona zostanie do drugiej dekady XXI w.

Zajęcia oferują kontekst niezbędny dla prawidłowej interpretacji literatury i sztuki kubańskiej oraz literatury i sztuki na temat Kuby, która stanowi ważny ilościowo i jakościowo komponent literatury latynoamerykańskiej i światowej.

Pełny opis:

Kurs wymaga nakładu pracy własnej studenta w zakresie przygotowania do zajęć.

Około 4 godz. tygodniowo należy poświęcić na lekturę.

Część zajęć polega na aktywnym oglądaniu i słuchaniu materiału filmowego i udzielaniu odpowiedzi na pytania cząstkowe przygotowane przez prowadzącą. Rozwija to umiejętność zrozumienia kubańskiej wersji j. hiszpańskiego i zapoznaje ze specjalistycznym słownictwem dotyczącym omawianej problematyki.

Kuba:

warunki geograficzne i demografia

"odkrycie", rola w czasach kolonialnych, niewolnictwo, migracje

mafia amerykańsko-kubańska (początek XX w.)

cukier i rum

rewolucja kubańska - guerrilla

rewolucja kubańska - reformy gospodarcze

inwazja w Zatoce Świń

Kryzys Rakietowy - Kuba wobec wielkich potęg światowych (USA, ZSRR, Chiny)

instytucjonalizacja rewolucji, Fidel Castro a Ernesto Che Guevara

polityka kulturalna rewolucji kubańskiej

opozycja kubańska

rola Kościołów i religii na Kubie

turystyka

reformy Raula Castro

Kuba w zglobalizowanym świecie i Ameryce Łacińskiej

życie codzienne na Kubie w XXI w.

Literatura:

Literatura wymagana:

Germán J. Miret (2016) Castro's revolution, myth and reality, Miami: Alexandria Library Publishing House. (lokalizacja: BUW)

Gallardo Saborido Emilio (2015) Diseccionar los laureles : los premios dramáticos de la Revolución cubana (1959-1976) Varsovia: Instituto de Estudios Ibéricos e Iberoamericanos de la Universidad de Varsovia, 2015. (lokalizacja: Biblioteka Instytutu Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich UW)

William Weyand Turner (2013), The Cuban Connexion. Nixon, Castro and the Mob, New York. (lokalizacja: Biblioteka Instytutu Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich UW – depozyt)

Cuba de Fidel a Raúl (lokalizacja: Platforma cyfrowa moodle)

Graciela Chailloux Laffita (ed.) (2005) De dónde son los cubanos, la Habana: Editorial de Ciencias Sociales. (lokalizacja: Biblioteka Instytutu Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich UW – depozyt)

Juan Reinaldo Sanchez with Axel Gylden (2015) The Double Llife of Fidel Castro. My 17 Years as a Personal Bodyguard to el Lider Maximo, New York, p. 1-92. (lokalizacja: Biblioteka Instytutu Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich UW – depozyt)

Tom Gjelte (2008), Bacardi and The Long Fight for Cuba, New York. (lokalizacja: Biblioteka Instytutu Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich UW – depozyt)

Hernando Calvo Ospina (2000), Ron Bacardi. La guerra oculta, Madrid: Red de Consumo Solidario. (lokalizacja: Biblioteka Instytutu Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich UW – depozyt)

Movimiento Cristiano Liberación, Proyecto Varela (www.oswaldopaya.org)

Przemówienia papieży: Jana Pawła II, Benedykta XVI, Franciszka w czasie wizyt na Kubie (lokalizacja: Platforma cyfrowa moodle)

Teksty literackie:

Jacobo Timernan (1990), Cuba. A Journey, New York. (lokalizacja: Biblioteka Instytutu Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich UW – depozyt)

Angel Santiesteban Prats (2006) Dichosos los que lloran, Córdoba: Casa de las Américas. (lokalizacja: Biblioteka Instytutu Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich UW – depozyt)

Guillermo Cabrera Infante (1995) Mea Cuba, London – lub: (2004) tłum. Marcin Małkowski, Warszawa: Philip Wilson. (lokalizacja: Biblioteka Instytutu Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich UW – depozyt)

Filmografia:

1. dokumentalne

Jorge Fuentes (2008) 1962: Crisis de Octubre, CITMATEL, Mundo Latino, la Habana.

Otto Guzman (2007) Girón. Gran derrota del imperialismo yanqui en America Latina, CITMATEL, Mundo Latino, La Habana.

s.a. (2007) El mérito es estar vivo. Fidel… uno de los hombres más perseguidos por los aparatos de Inteligencia de EUA y sus aliados, CITMATEL, Mundo Latino, la Habana.

s.a. (2007) Historia de la Revolución Cubana y Eneros de victorias, CITMATEL, Mundo Latino, la Habana.

Teresita Gómez (2007) La vida del Che, EGREM.

Estela Bravo (2001) Fidel. The Untold Story, Mongrel Media.

2. Fabularne:

Juan Padrón (1986) Vampiros en la Habana, ICAIC, La Habana.

Tomás Gutierrez Alea (1968) Memorias del subdesarrollo, La Habana: ICAIC.

Efekty uczenia się:

K_W01 absolwent zna i rozumie specyfikę przedmiotową i metodologiczną właściwą dla studiowanego kierunku, którą jest w stanie rozwijać twórczo i stosować w działalności profesjonalnej, terminologię z zakresu studiowanego kierunku na poziomie rozszerzonym

K_W02 absolwent zna i rozumie powiązania kierunku iberystyka z innymi dziedzinami nauk humanistycznych i społecznych

K_W03 absolwent zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej

K_W04 absolwent zna i rozumie zjawiska naukowe i kulturalne w Polsce i krajach hiszpańskojęzycznych lub portugalskojęzycznych, a zwłaszcza ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach nowych badań i trendów z zakresu studiowanego kierunku z innymi dyskursami humanistycznymi

K_W05 absolwent zna i rozumie terminologię, teorię i metodologię z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów iberystycznych

K_W06 absolwent zna i rozumie współczesne dokonania ośrodków i szkół badawczych, obejmujące wybrane obszary dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów iberystycznych

K_U01: wykorzystać nabyte umiejętności badawcze, obejmujące krytyczną analizę wytworów kultury i zjawisk społecznych krajów

hiszpańskiego lub portugalskiego obszaru językowego, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi

badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie dziedzin

nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów iberystycznych

K_U02: samodzielnie zdobywać wiedzę w zakresie studiowanego kierunku i poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować

autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własną karierą zawodową

K_U03: wykorzystać nabyte umiejętności językowe w zakresie rozumienia i tworzenia tekstów ustnych i pisemnych z wykorzystaniem

terminologii fachowej

K_U05: posługiwać się językiem hiszpańskim lub portugalskim na poziomie C2 według Europejskiego systemu opisu kształcenia

językowego

K_K02: rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem przyszłego zawodu

Metody i kryteria oceniania:

Aktywny udział w zajęciach, dyskusja na tematy zapowiadane przez prowadzącą 50%

Test pisemny po zakończeniu zajęć 50%.

Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji epidemicznej. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć

Jeśli zajęcia będą prowadzone zdalnie: Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Zajęcia synchroniczne na platformie google meet, zaś asynchroniczne zakładają samodzielne zalogowanie się do wskazanych materiałów filmowych.

Obecność będzie weryfikowana w przypadku zajęć synchronicznych poprzez "żywy" obraz uczestnika widoczny na ekranie komputera oraz jego głos, natomiast w przypadku zajęć asynchronicznych - poprzez wykonanie i przesłanie zadania w terminie tygodnia.

Praktyki zawodowe:

Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji epidemicznej. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć. W przypadku przejścia na tryb zdalny, studenci zostaną uprzedzeni co najmniej 24 godz. wcześniej. W przypadku gdy zajęcia będą prowadzone zdalnie, będzie się to odbywało w formie synchronicznej i asynchronicznej.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 13 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Urszula Ługowska
Prowadzący grup: Urszula Ługowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)