Literatura Brazylii I wykład
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3305-LBA1-21w |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.204
|
Nazwa przedmiotu: | Literatura Brazylii I wykład |
Jednostka: | Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich |
Grupy: |
Plan specjalności portugalskiej 3 rok 1 stopnia Przedmioty podstawowe dla 3 roku studiów 1 stopnia, specjalność portugalska |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | portugalski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Znajomość podstawowych pojęć z zakresu literaturoznawstwa lub kulturoznawstwa; znajomość głównych szkół myślenia i tradycji w humanistyce. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia poświęcone są charakterystyce i analizie głównych prądów i dzieł literackich w Brazylii – od czasów kolonialnych (XVI w.) do powstania Republiki w drugiej połowie XIX wieku. |
Pełny opis: |
Zajęcia poświęcone są charakterystyce i analizie głównych prądów i dzieł literackich w Brazylii – od czasów kolonialnych (XVI w.) do powstania Republiki w drugiej połowie XIX wieku. Omawiane i analizowane będą następujące prądy literackie: Literatura informacyjna, Literatura Jezuitów, Barok literacki, Arkadyzm, Romantyzm oraz reprezentatywne dzieła autorów brazylijskich. |
Literatura: |
Literatura: Omawiane dzieła dostępne są na stronie: www.dominiopublico.gov.br Bosi, A.(1978): História concisa da literatura brasileira. São Paulo, Cultrix. Candido, A.; Castello, J.A.(1974): Presença da Literatura Brasileira. São Paulo, DIFEL. Candido, A. (1992): Formação da literatura brasileira. São Paulo, Martins Fontes. Candido, A.(2002): O Romantismo no Brasil. São Paulo, Humanitas/FFLCH. Coutinho, A. (1969): A literatura no Brasil. Rio de Janeiro, Sul-Americana. Guinsburg, J. (2002): O Romantismo. São Paulo, Perspectiva. Merquior, J.G. (1989): De Anchieta a Euclides. Rio de Janeiro, José Olympio. Tavares, H. (2002): Teoria literária. Belo Horizonte, Editora Itatiaia |
Efekty uczenia się: |
- ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu nauk humanistycznych w systemie nauk oraz ich specyfice przedmiotowej i metodologicznej. - zna elementarną terminologię używaną w opisie języka, literatury, kultury, historii, filozofii, rozumie jej źródła oraz zastosowania. - ma uporządkowaną wiedzę z zakresu historii literatury Półwyspu Iberyjskiego i Ameryki Łacińskiej. - zna podstawową terminologię nauk humanistycznych (w szczególności językoznawstwa, kulturoznawstwa, literaturoznawstwa, filozofii i historii). - ma podstawową wiedzę niezbędną w profesjonalnej analizie procesów literackich, kulturowych i historycznych w obszarze Półwyspu Iberyjskiego i Ameryki Łacińskiej. - Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. |
Metody i kryteria oceniania: |
Tok podająco - poszukujący. Wykład, dyskusja dotycząca lektury, peer-teaching, studium przypadku. 1. obecność – maksymalnie 2 nieobecności nieusprawiedliwione. 2. aktywność na zajęciach – 20% oceny końcowej. 3. egzamin pisemny – 80% oceny końcowej. Aby student mógł zostać dopuszczony do egzaminu końcowego z przedmiotu, musi uzyskać pozytywną ocenę (łącznie min. 70% elementów wymienionych w punkcie 2 i 3) z ćwiczeń z przedmiotu Literatura Brazylii cz. 1. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.