University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Pedagogics

General data

Course ID: 3305-PDW-1U
Erasmus code / ISCED: 05.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0114) Teacher training with subject specialization The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Pedagogics
Name in Polish: Pedagogika - warsztaty zintegrowane
Organizational unit: Institute of Iberian and Ibero-American Studies
Course groups: (in Polish) Plan specjalności brazylijskiej 1 rok 2 stopnia
(in Polish) Plan specjalności hiszpańskiej 1 rok 2 stopnia
(in Polish) Plan specjalności latnoamerykańskiej 1 rok 2 stopnia
(in Polish) Plan specjalności portugalskiej 1 rok 2 stopnia
Didactic Module for first year second degree Hispanic and Portuguese studies
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Spanish
Type of course:

pedagogical qualifications

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Warsztaty odbywają się w ramach przygotowania psychologiczno-pedagogicznego i dotyczą problemów zaobserwowanych w trakcie praktyk pedagogicznych.

Full description: (in Polish)

Warsztaty zintegrowane prowadzone są równolegle z praktykami w szkołach, dlatego nastawione są na powiązanie teorii pedagogicznych z praktyką oraz na rozwiązywanie problemów zaobserwowanych w trakcie praktyk. Warsztaty prowadzone są po hiszpańsku, oparte na hiszpańskojęzycznych źródłach i skierowany do nauczycieli j. hiszpańskiego jako j. obcego.

Learning outcomes: (in Polish)

W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie:

B.2.W1. system oświaty: organizację i funkcjonowanie systemu oświaty, podstawowe zagadnienia

prawa oświatowego, krajowe i międzynarodowe regulacje dotyczące praw człowieka,

dziecka, ucznia oraz osób z niepełnosprawnościami, znaczenie pozycji szkoły jako

instytucji edukacyjnej, funkcje i cele edukacji szkolnej, modele współczesnej szkoły,

pojęcie ukrytego programu szkoły, alternatywne formy edukacji, zagadnienie prawa

wewnątrzszkolnego, podstawę programową w kontekście programu nauczania oraz

działania wychowawczo-profilaktyczne, tematykę oceny jakości działalności szkoły lub

placówki systemu oświaty;

B.2.W2. rolę nauczyciela i koncepcje pracy nauczyciela: etykę zawodową nauczyciela,

nauczycielską pragmatykę zawodową – prawa i obowiązki nauczycieli, zasady

odpowiedzialności prawnej opiekuna, nauczyciela, wychowawcy i za bezpieczeństwo

oraz ochronę zdrowia uczniów, tematykę oceny jakości pracy nauczyciela, zasady

projektowania ścieżki własnego rozwoju zawodowego, rolę początkującego nauczyciela

w szkolnej rzeczywistości, uwarunkowania sukcesu w pracy nauczyciela oraz choroby

związane z wykonywaniem zawodu nauczyciela;

B.2.W3. wychowanie w kontekście rozwoju: ontologiczne, aksjologiczne i antropologiczne

podstawy wychowania; istotę i funkcje wychowania oraz proces wychowania, jego

strukturę, właściwości i dynamikę; pomoc psychologiczno-pedagogiczną w szkole –

regulacje prawne, formy i zasady udzielania wsparcia w placówkach systemu oświaty, a

także znaczenie współpracy rodziny ucznia i szkoły oraz szkoły ze środowiskiem

pozaszkolnym;

B.2.W4. zasady pracy opiekuńczo-wychowawczej nauczyciela: obowiązki nauczyciela jako

wychowawcy klasy, metodykę pracy wychowawczej, program pracy wychowawczej,

style kierowania klasą, ład i dyscyplinę, poszanowanie godności dziecka, ucznia lub

wychowanka, różnicowanie, indywidualizację i personalizację pracy z uczniami,

funkcjonowanie klasy szkolnej jako grupy społecznej, procesy społeczne w klasie,

rozwiązywanie konfliktów w klasie lub grupie wychowawczej, animowanie życia

społeczno-kulturalnego klasy, wspieranie samorządności i autonomii uczniów, rozwijanie

u dzieci, uczniów lub wychowanków kompetencji komunikacyjnych i umiejętności

społecznych niezbędnych do nawiązywania poprawnych relacji; pojęcia integracji i

inkluzji; sytuację dziecka z niepełnosprawnością fizyczną i intelektualną w szkole

ogólnodostępnej, problemy dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu i ich

funkcjonowanie, problemy dzieci zaniedbanych i pozbawionych opieki oraz szkolną

sytuację dzieci z doświadczeniem migracyjnym; problematykę dziecka w sytuacji

kryzysowej lub traumatycznej; zagrożenia dzieci i młodzieży: zjawiska agresji i

przemocy, w tym agresji elektronicznej, oraz uzależnień, w tym od środków

psychoaktywnych i komputera, a także zagadnienia związane z grupami nieformalnymi,

podkulturami młodzieżowymi i sektami;

B.2.W5. sytuację uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: specjalne potrzeby

edukacyjne uczniów i ich uwarunkowania (zakres diagnozy funkcjonalnej, metody i

narzędzia stosowane w diagnozie), konieczność dostosowywania procesu kształcenia do

specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów (projektowanie wsparcia, konstruowanie

indywidualnych programów) oraz tematykę oceny skuteczności wsparcia uczniów ze

specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;

B.2.W6. zasady pracy z uczniem z trudnościami w uczeniu się; przyczyny i przejawy trudności w

uczeniu się, zapobieganie trudnościom w uczeniu się i ich wczesne wykrywanie,

specyficzne trudności w uczeniu się – dysleksja, dysgrafia, dysortografia i dyskalkulia

oraz trudności w uczeniu się wynikające z dysfunkcji sfery percepcyjno-motorycznej

oraz zaburzeń rozwoju zdolności, w tym językowych i arytmetycznych, i sposoby ich

przezwyciężania; zasady dokonywania diagnozy nauczycielskiej i techniki diagnostyczne

w pedagogice;

B.2.W7. doradztwo zawodowe: wspomaganie ucznia w projektowaniu ścieżki edukacyjno-

-zawodowej, metody i techniki określania potencjału ucznia oraz potrzebę przygotowania

uczniów do uczenia się przez całe życie.

W zakresie umiejętności absolwent potrafi:

B.2.U1. wybrać program nauczania zgodny z wymaganiami podstawy programowej i dostosować

go do potrzeb edukacyjnych uczniów;

B.2.U2. zaprojektować ścieżkę własnego rozwoju zawodowego;

B.2.U3. formułować oceny etyczne związane z wykonywaniem zawodu nauczyciela;

B.2.U4. nawiązywać współpracę z nauczycielami oraz ze środowiskiem pozaszkolnym;

B.2.U5. rozpoznawać sytuację zagrożeń i uzależnień uczniów;

B.2.U6. zdiagnozować potrzeby edukacyjne ucznia i zaprojektować dla niego odpowiednie

wsparcie;

B.2.U7. określić przybliżony potencjał ucznia i doradzić mu ścieżkę rozwoju.

W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do:

B.2.K1. okazywania empatii uczniom oraz zapewniania im wsparcia i pomocy;

B.2.K2. profesjonalnego rozwiązywania konfliktów w klasie szkolnej lub grupie wychowawczej;

B.2.K3. samodzielnego pogłębiania wiedzy pedagogicznej;

B.2.K4. współpracy z nauczycielami i specjalistami w celu doskonalenia swojego warsztatu pracy.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest regularne uczęszczanie na zajęcia (dopuszczalne są dwie nieobecności), aktywność na zajęciach, prace domowe oraz

przygotowanie projektu związanego z tematyką zajęć.

W przypadku nieobecności studenta na zajęciach, jest zobowiązany nadrobić braki we własnym zakresie. Nieobecność na zajęciach nie zwalnia z przygotowania się do zajęć (w tym z przygotowania ewentualnej pracy domowej).

W przypadku wystąpienia nieprzewidzianych okoliczności i konieczności zmiany trybu, zajęcia będą się odbywały online, bez uszczerbku dla przewidzianych w sylabusie efektów kształcenia, przy użyciu platform edukacyjnych i komunikatorów dopuszczonych przez UW. Efekty uczenia się będą weryfikowane za pośrednictwem zadawanych ćwiczeń i lektur, sprawdzianów pisemnych i ustnych przeprowadzanych online. Konsultacje będą się odbywały za pośrednictwem dostępnych komunikatorów.

W przypadku konieczności przeprowadzenia zajęć zdalnych: a) obecność na zajęciach online na żywo (np. na platformie Zoom) b) maksimum 2 nieobecności nieusprawiedliwione; c) odsyłanie w wyznaczonym terminie ćwiczeń wysyłanych przez wykładowcę d) zaliczenie testów online

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)