Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Problemy społeczno-polityczne Hiszpanii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3305-PSPH-1U
Kod Erasmus / ISCED: 08.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Problemy społeczno-polityczne Hiszpanii
Jednostka: Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich
Grupy: Plan specjalności hiszpańskiej 1 rok 2 stopnia
Przedmioty podstawowe dla 1 roku studiów 2 stopnia, specjalność hiszpańska
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: hiszpański
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Przystępując do kursu, student powinien mieć pewną orientację z zakresu historii Hiszpanii.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Celem wykładu jest panoramiczne przedstawienie najważniejszych problemów społeczno-politycznych współczesnej Hiszpanii. Zajęcia polegają na systematycznym przeglądzie najważniejszych wydarzeń ostatnich miesięcy w Hiszpanii. Omawiane wydarzenia wpisują się nie tylko w hiszpańskie życie społeczne i polityczne, ale również rozmaite jego manifestacje w takich przestrzeniach, jak kultura, sztuka, i in. W każdym wypadku wnioski z analizy wydarzeń obejmują ich historyczne uwarunkowania.

Pełny opis:

Celem wykładu jest omówienie sytuacji społeczno-politycznej współczesnej Hiszpanii z jej najbardziej obecnie palącymi problemami. Dobór konkretnych tematów jest więc uwarunkowany biegiem najnowszych wydarzeń. Ostateczna lista tematów do omówienia jest ustalana na pierwszych zajęciach w wyniku konstruktywnej dyskusji z uczestnikami kursu. Tak dobrana tematyka, mająca na uwadze zwłaszcza najbardziej eksponowane przez środki masowego przekazu wydarzenia, jest każdorazowo konfrontowana z właściwym kontekstem zdarzeń oraz ich historycznymi uwarunkowaniami. Wszystkie zajęcia, poza pierwszymi, wymagają współpracy studentów w postaci referatów oraz udziału w dyskusjach (patrz metody i kryteria oceniania). W omawianiu każdego tematu studenci powinni się opierać na zróżnicowanych źródłach i nośnikach (telewizja, Internet, prasa, itd).

Literatura:

Internetowe wydania największych dzienników hiszpańskich:

El País, El Mundo, 20 Minutos, La Vanguardia i in.

RTVE i inne stacje radiotelewizyjne dostępne w Internecie

Literatura uzupełniająca:

BOGUSZEWICZ, Maria (2014) “Droga do autonomii: Katalonia, Kraj Basków i Galicja jako przykład emancypacji kultur mniejszościowych” en: A. W. Brzezińska y J. Schmidt (ed.) Regiony i regionalizmy w Europie: Badania – Kreacje – Popularyzacje. Wrocław: Polskie Towarzystwo Ludoznawcze: 101-113.

FOLGUEIRA LOMBARDERO, P. / BAYÓN IGLESIAS, J. (2009) "Breve acercamiento a la transición española", Tiempo y sociedad, Nº. 1: 53-61 (dostępne w www.dialnet,unirioja.es)

MALDONADO BARAHONA, T. (2003) "Multiculturalismo y feminismo",

Revista de estudios de género: La ventana, Vol. 2, Nº. 18: 40-59 (dostępne w www.dialnet,unirioja.es)

MACHCEWICZ, P., MIŁKOWSKI, T. (2009) "Historia Hiszpanii", Wrocław: Ossolineum.

NÚÑEZ SEIXAS, X. M. (2010) "La nación en la España del siglo XXI: Un debate inacabable", Pasado y memoria: Revista de historia contemporánea, Nº. 9: 129-148. (dostępne w www.dialnet,unirioja.es)

Ze względu na dynamiczny charakter problemów omawianych na wykładzie, jak również wymóg aktualności omawianych tematów, zaproponowana literatura może zostać zmodyfikowana zgodnie z nowymi okolicznościami lub ewentualnie zgłaszanymi przez studentów zainteresowaniami.

Efekty uczenia się:

K_W03: zna na poziomie rozszerzonym terminologię używaną w opisie języka, literatury, kultury, historii, rozumie jej źródła oraz zastosowania

K_W05: ma pogłębioną wiedzę o systemach politycznych Półwyspu Iberyjskiego i Ameryki Łacińskiej

K_W06: ma uporządkowaną wiedzę z zakresu językoznawstwa, literaturoznawstwa, translatologii, antropologii kultury i historii

K_W09: ma pogłębioną wiedzę z zakresu współczesnych zjawisk społeczno-politycznych i kulturowych Półwyspu Iberyjskiego oraz Ameryki Łacińskiej

K_W10: ma pogłębioną wiedzę o aktualnych procesach i faktach z historii Półwyspu Iberyjskiego i Ameryki Łacińskiej w kontekście bieżącej sytuacji międzynarodowej

K_W15: Student zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej

K_U04: potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla językoznawstwa, literaturoznawstwa, kulturoznawstwa, filozofii i historii w typowych sytuacjach profesjonalnych

K_U08: potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami z zakresu językoznawstwa, literaturoznawstwa, kulturoznawstwa, filozofii i historii w języku polskim i hiszpańskim/portugalskim

K_U09: posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i hiszpańskim/portugalskim, z zakresu problematyki iberystycznej i zagadnień z nią związanych

K_U11: posiada kompetencję językową w zakresie języka hiszpańskiego/portugalskiego na poziomie zaawansowanym w języku pisanym i mówionym - poziom C1, umożliwiającą zrozumienie, analizę i interpretację, a także przygotowanie prac ustnych i pisemnych w zakresie językoznawstwa,

literaturoznawstwa, kulturoznawstwa, filozofii i historii

K_K01: Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie

K_K03: posiada pogłębione kompetencje społeczne i językowe w zakresie komunikacji w społecznościach językowych hiszpańskich/portugalskich, potrafi je wykorzystać we współdziałaniu i pracy w grupie i przyjmować w niej różne role

K_K05: prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu

K_K06: ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego studiowanego regionu, kraju, świata

K_K07: potrafi aktywnie włączyć się w uczestnictwo w kulturze studiowanego regionu (Półwysep Iberyjski/Ameryka Łacińska), korzystając z różnych mediów i form potrafi inspirować inne osoby i organizować odpowiednie przedsięwzięcia

K_K08: ma nawyk śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w języku, kulturze i literaturze, życiu społeczno-politycznym Półwyspu Iberyjskiego i Ameryki Łacińskiej oraz ich stosunków z Polską.

Metody i kryteria oceniania:

Każdy student musi przygotować 1 referat w ciągu semestru. Referaty są przygotowywane w grupach i każdy dostaje identyczną ocenę za przygotowaną wspólnie prezentację. Kryteria oceny referatów zostaną określone i przekazane studentom na pierwszych zajęciach. Wygłoszenie referatu jest warunkiem zaliczenia zajęć oraz przystąpienia do pisemnego egzaminu końcowego.

Na koniec semestru wszyscy studenci będą musieli napisać zaliczenie pisemne obejmujące całość problematyki omawianej na zajęciach. Średnia z tych dwóch ocen (referat oraz zaliczenie końcowe) będzie stanowiła ocenę końcową za przedmiot. Student nie może podejść do zaliczenia końcowego bez uprzedniego wygłoszenia referatu i otrzymania z niego pozytywnej oceny.

Podczas każdych zajęć będzie możliwość wzięcia udziału w dyskusji. Aktywność w dyskusjach jest dodatkowo punktowana, a zebrane w jej wyniku punkty przekładają się na ocenę z egzaminu pisemnego.

Szczegółowe omówienie kryteriów metod oceniania odbywa się na pierwszych zajęciach.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)