University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Introduction to research and studies in portuguese II

General data

Course ID: 3305-WDBSP2-11
Erasmus code / ISCED: 08.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0220) Humanities (except languages), not further defined The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Introduction to research and studies in portuguese II
Name in Polish: Wstęp do badań i studiów w języku portugalskim II
Organizational unit: Institute of Iberian and Ibero-American Studies
Course groups: (in Polish) Plan specjalności brazylijskiej 1 rok 1 stopnia
(in Polish) Plan specjalności portugalskiej 1 rok 1 stopnia
Basic subjects for first year first degree Portuguese studies
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Prerequisites (description):

The aim of the course is to familiarize students with selected issues related to the social and cultural reality of Brazil and PALOP, with elements of geography, literature and history of these areas.

Mode:

Classroom

Short description:

The course addresses selected issues related to the social and cultural reality of Brazil and PALOP.

Full description:

The course addresses selected issues related to the social and cultural reality of Brazil and PALOP.

The research papers of Polish and Brazilian and Africanists available in Polish will be discussed, as well as essay and journalistic texts related to Brazil and Africa, selected literary translations of Brazilian and African authors into Polish, and comics on social, historical and cultural topics.

Bibliography:

BRASIL:

Brum, Eliane. Kolekcjoner porzuconych dusz. Reportaże z Brazylii. Kraków: WUJ, 2020.

Domosławski, Artur. Wykulczeni. Warszawa: Wielka Litera, 2016.

Freyre, Gilberto. Panowie i niewolnicy. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1985. (fragmenty)

Gawrycki, Marcin Florian (red.). Brazylia jako mocarstwo wschodzące. Warszawa: Muzeum Historii Polskiego Ruchu Ludowego, Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich UW, 2013. [wybrane artykuły]

Gawrycki, Marcin Florian. Muzyczne wojny. Brazylijska muzyka popularna w czasie dyktatury (1964 – 1985), Warszawa: Muzeum Historii Polskiego Ruchu Ludowego, 2017.

Kolankiewicz, Leszek (2016) Samba z Bogami. 3. ed. Wrocław: Instytut im. J. Grotowskiego.

Kula, Marcin, "My naród brazylijski...", w: Ameryka Łacińska nr 4 (18), 1997, s. 24-29.

Malinowski, Mariusz. W poszukiwaniu brazylijskości: główne nurty brazylijskiej myśli społecznej w XX wieku. Warszawa: CESLA, 2011.

Paleczny, Tadeusz. Rasa, etniczność i religia w brazylijskim procesie narodotwórczym: wprowadzenie do badań latynoamerykańskich przemian społecznych. Kraków: Universitas, 2004.

Malinowski, Mariusz, "Smutek i serdeczność : brazylijski charakter narodowy a blizny epoki kolonialnej", w: Ameryka Łacińska nr 3-4, Wyd. CESLA, 2008.

Pesavento, Sandra Jatahy, "Problem tożsamości narodowej: Brazylia wobec latynoamerykańskości", w: Ameryka Łacińska nr 4 (14), wyd. CESLA, Warszawa 1996.

Petelczyc, Janina; Cichy, Marek (red.). Brazylia, kraj przyszłości?. Warszawa: Instytut Wydawniczy Książka i Prasa, 2016. [wybrane rozdziały]

Pindel, Tomasz. Za horyzont. Polaków latynoamerykańskie przygody. Kraków: Znak, 2018.

Pluta, Aleksandra, "Rasizm w Brazylii", Kultura Liberalna, nr 265, 2014.

Siewierski, Henryk. Szkice brazylijskie. Warszawa: Muzeum Historii Polskiego Ruchu Ludowego, 2016.

Polska i Brazylia – bliższe, niż się wydaje, red. J Mazurek, W-wa: Wyd. Muzeum Historii Polskiego Ruchu Ludowego, 2020.

Siuda-Ambroziak, Renata. Religia w Brazylii: uwarunkowania społeczno-kulturowe. Kraków: Nomos, 2015.

Siuda-Ambroziak, Renata, "Brazylia religią muzykalna", w Miesięcznik Znak nr 726, listopad 2015.

Kwartalnik Ameryka Łacińska, wyd. CESLA UW (wybrane artykuły)

Komiksy: „Favela w kadrze” A. Diniz, M. Hora; „Kocia skórka” C. Patati, J. Sanchez; „Wolfram”, „Modlitewnik narodowy” M. Quintanilha; „Angola Janga. Opowieść z Palmares” M. D’Salete

Teksty literackie (wybrane fragmenty):

Literatura na Świecie nr 1-2/2011,

Carolina Maria de Jesus „Życie na śmietniku”, Warszawa: Czytelnik, 1963.

Clarice Lispector „Opowiadania wszystkie”, W.A.B., 2019

Paulo Lins „Miasto Boga”, PIW, 2002.

Jorge Amado „Gabriela, goździki i cynamon”, wyd. Filia, 2015.

Drauzio Varella "Ostatni krąg. Najniebezpieczniejsze więzienie Brazylii". Wyd. Czarne, 2014.

João Ubaldo Ribeiro "Labirynt pamięci. Wiwat naród brazylijski!". Wyd. Rebis, 2020.

PALOP:

GENERAL (selected parts):

• 26 bajek z Afryki ze zdjęciami Ryszarda Kapuścińskiego, Biblioteka Gazety Wyborczej/Green Gallery, Warszawa 2007.

• Achebe, Ch. Edukacja dziecka pod brytyjskim nadzorem, Zysk i S-ka Wydawnictwo, Poznań 2012.

• Chabasiński Wojciech, Vasco da Gama. Wyprawy, odkrycia, dyplomacja, Warszawa 1997.

• Charchalis, W. Między luzotropikalizmem a luzofonią, Poznań 2019.

• Curtin, P., Feierman S. Thompson L. i Vansina J. Historia Afryki. Narody i cywilizacje, Marabut, Gdańsk 2013.

• Hlibowicka-Węglarz, B. Język portugalski w świecie, Lublin 2003.

• Hlibowicka-Węglarz, B. Portugalskie języki kreolskie w Afryce, Lublin 2013;

• N’Diaye T. Żółte i Czarne. Historia chińskiej obecności w Afryce, Dialog, Warszawa 2016.

• Tymowski, M. Europejczycy i Afrykanie, Wyd. Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2017.

• + Literatura na Świecie 5-6/2012 [490-491] i 1-2/2008 [438-439] [wywiad M. Lipszyca z E. Rzewuskim „Pięć rozwiedzionych żon poligamisty”; M. Lipszyc Po Portugalii; inne teksty wybrane].

• + [monografie:] Kalejdoskop afrykański. Problematyka tożsamości w literaturach Afryki przełomu XX i XXI wieku; Współczesne literatury afrykańskie i inne teksty kultury w świetle badań postkolonialnych; Intelektualiści afrykańscy wobec doświadczenia dyktatur [m.in. W. Charchalis, J. Jankowski].

ANGOLA (selected parts):

• R. Kapuściński Jeszcze dzień życia [wydanie filmowe];

• D. Rosiak: „Angola: Chińczycy i ropa” [w:] Żar. Oddech Afryki, s. 232-251, Wołowiec 2019;

• „w matni paradoksów” [in: Charchalis];

• „flirt z komunizmem” [in: Charchalis];

• Literatura [Ondjaki Babcia19 i sowiecki sekret (+J. Jankowski [o tłumaczeniu AvóDezanove]) + z LnŚ 5-6/2012 [490-491]];

• J. Jankowski Pióro kontra flamaster [in: Intelektualiści afrykańscy];

• Ondjaki vs Pepetela (in: J. Jankowski);

• K. Nowak: „Angola” [w:] Rowerem i pieszo przez czarny ląd, s. 245-280, Poznań 2008;

• M. Ikonowicz Angola Express, Bydgoszcz-Warszawa 2009.

MOZAMBIC (wybrane fragmenty/teksty):

• I. Klementowska Szkielet białego słonia, Czarne, Wołowiec 2016;

• „flirt z komunizmem” [in: Charchalis];

• Literatura [Mia Couto + z LnŚ 5-6/2012 [490-491]].

Guine BISSAU

• M. Brzezińska Kontakt z duchami. Czary i religia w Gwinei Bissau, SWN, Sopot 2014;

• M. Brzezińska W cieniu europejskiej twierdzy. Obraz Zachodu wśród Afrykanów w Gwinei Bissau, WUW, Warszawa 2017;

• Cavia J., Melo, F. Wampiry, Mucha Comics, Warszawa 2018.

SÃO TOMÉ E PRÍNCIPE

• Wasik A., Stańczyk, P. Bom dia São Tomé! Saotomejskie malarstwo reklamowe – analiza dyskursu wizualnego, Wydział Grafiki ASP w Gdańsku, Gdańsk 2017.

CABO VERDE

• Almeida, G., Kobiety João Nuno [LnŚ];

• E. Sieradzińka Cesaria Evora, Warszawa 2015;

• E. Sieradzińska Cabo Verde. Przewodnik.

• Zupełnie Inny Świat #34 [09/2019]: Cabo Verde [pismo].

Guine Equatorial

• R. E. Ebalé [in: J. Jankowski].

Learning outcomes:

Student knows:

K_W01

the position and importance of the humanities within the system of sciences and their subject and methodological specificity

K_W02

basic terminology of the humanities within the disciplines in which the studies are conducted, as well as its sources and applications

K_W03

research methodology in the disciplines in which the studies are conducted

K_W04

the position of the studies of the Portuguese language countries within the humanities system and their subject and methodological connections with other scientific disciplines

K_W06

phenomena in the field of history, literature history and culture of the Portuguese language countries

K_W09

current cultural life of Portugal, Brazil, Portuguese-speaking Africa and Poland

K_W10

basic concepts and principles in the field of intellectual property and copyright protection as well as occupational health and safety

Student is able to:

K_U02

independently acquire knowledge and develop research skills, following the guidance of a scientific supervisor

K_U03

apply basic research skills, including formulation and analysis of research problems, selection of research methods and tools, development and presentation of results in the disciplines in which the studies are conducted

K_U04

use basic theoretical approaches, research paradigms and concepts specific to the disciplines in which the the studies are conducted (in typical professional situations)

K_U05

recognize various types of cultural products specific to the studies, and conduct their critical analysis and interpretation (using specific methods) to determine their meanings, social impact and place in the historical and cultural process

K_U06

argue substantively using the views of other authors and formulate conclusions

Student is capable to:

K_K04

defining priorities for the implementation of the task specified by themselves and others

K_K06

taking responsibility for preserving the cultural heritage of the studied regions and world

K_K08

Being informed about current processes and phenomena occurring in the Portuguese language countries

Assessment methods and assessment criteria:

Active participation in classes (reporting read texts, short presentations).

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-19 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours, 40 places more information
Coordinators: Jakub Jankowski, Magdalena Walczuk
Group instructors: Jakub Jankowski, Magdalena Walczuk
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Seminar - Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)