Introduction to research and studies in portuguese II
General data
Course ID: | 3305-WDBSP2-11 |
Erasmus code / ISCED: |
08.0
|
Course title: | Introduction to research and studies in portuguese II |
Name in Polish: | Wstęp do badań i studiów w języku portugalskim II |
Organizational unit: | Institute of Iberian and Ibero-American Studies |
Course groups: |
(in Polish) Plan specjalności brazylijskiej 1 rok 1 stopnia (in Polish) Plan specjalności portugalskiej 1 rok 1 stopnia Basic subjects for first year first degree Portuguese studies |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Prerequisites (description): | The aim of the course is to familiarize students with selected issues related to the social and cultural reality of Brazil and PALOP, with elements of geography, literature and history of these areas. |
Mode: | Classroom |
Short description: |
The course addresses selected issues related to the social and cultural reality of Brazil and PALOP. |
Full description: |
The course addresses selected issues related to the social and cultural reality of Brazil and PALOP. The research papers of Polish and Brazilian and Africanists available in Polish will be discussed, as well as essay and journalistic texts related to Brazil and Africa, selected literary translations of Brazilian and African authors into Polish, and comics on social, historical and cultural topics. |
Bibliography: |
BRASIL: Brum, Eliane. Kolekcjoner porzuconych dusz. Reportaże z Brazylii. Kraków: WUJ, 2020. Domosławski, Artur. Wykulczeni. Warszawa: Wielka Litera, 2016. Freyre, Gilberto. Panowie i niewolnicy. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1985. (fragmenty) Gawrycki, Marcin Florian (red.). Brazylia jako mocarstwo wschodzące. Warszawa: Muzeum Historii Polskiego Ruchu Ludowego, Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich UW, 2013. [wybrane artykuły] Gawrycki, Marcin Florian. Muzyczne wojny. Brazylijska muzyka popularna w czasie dyktatury (1964 – 1985), Warszawa: Muzeum Historii Polskiego Ruchu Ludowego, 2017. Kolankiewicz, Leszek (2016) Samba z Bogami. 3. ed. Wrocław: Instytut im. J. Grotowskiego. Kula, Marcin, "My naród brazylijski...", w: Ameryka Łacińska nr 4 (18), 1997, s. 24-29. Malinowski, Mariusz. W poszukiwaniu brazylijskości: główne nurty brazylijskiej myśli społecznej w XX wieku. Warszawa: CESLA, 2011. Paleczny, Tadeusz. Rasa, etniczność i religia w brazylijskim procesie narodotwórczym: wprowadzenie do badań latynoamerykańskich przemian społecznych. Kraków: Universitas, 2004. Malinowski, Mariusz, "Smutek i serdeczność : brazylijski charakter narodowy a blizny epoki kolonialnej", w: Ameryka Łacińska nr 3-4, Wyd. CESLA, 2008. Pesavento, Sandra Jatahy, "Problem tożsamości narodowej: Brazylia wobec latynoamerykańskości", w: Ameryka Łacińska nr 4 (14), wyd. CESLA, Warszawa 1996. Petelczyc, Janina; Cichy, Marek (red.). Brazylia, kraj przyszłości?. Warszawa: Instytut Wydawniczy Książka i Prasa, 2016. [wybrane rozdziały] Pindel, Tomasz. Za horyzont. Polaków latynoamerykańskie przygody. Kraków: Znak, 2018. Pluta, Aleksandra, "Rasizm w Brazylii", Kultura Liberalna, nr 265, 2014. Siewierski, Henryk. Szkice brazylijskie. Warszawa: Muzeum Historii Polskiego Ruchu Ludowego, 2016. Polska i Brazylia – bliższe, niż się wydaje, red. J Mazurek, W-wa: Wyd. Muzeum Historii Polskiego Ruchu Ludowego, 2020. Siuda-Ambroziak, Renata. Religia w Brazylii: uwarunkowania społeczno-kulturowe. Kraków: Nomos, 2015. Siuda-Ambroziak, Renata, "Brazylia religią muzykalna", w Miesięcznik Znak nr 726, listopad 2015. Kwartalnik Ameryka Łacińska, wyd. CESLA UW (wybrane artykuły) Komiksy: „Favela w kadrze” A. Diniz, M. Hora; „Kocia skórka” C. Patati, J. Sanchez; „Wolfram”, „Modlitewnik narodowy” M. Quintanilha; „Angola Janga. Opowieść z Palmares” M. D’Salete Teksty literackie (wybrane fragmenty): Literatura na Świecie nr 1-2/2011, Carolina Maria de Jesus „Życie na śmietniku”, Warszawa: Czytelnik, 1963. Clarice Lispector „Opowiadania wszystkie”, W.A.B., 2019 Paulo Lins „Miasto Boga”, PIW, 2002. Jorge Amado „Gabriela, goździki i cynamon”, wyd. Filia, 2015. Drauzio Varella "Ostatni krąg. Najniebezpieczniejsze więzienie Brazylii". Wyd. Czarne, 2014. João Ubaldo Ribeiro "Labirynt pamięci. Wiwat naród brazylijski!". Wyd. Rebis, 2020. PALOP: GENERAL (selected parts): • 26 bajek z Afryki ze zdjęciami Ryszarda Kapuścińskiego, Biblioteka Gazety Wyborczej/Green Gallery, Warszawa 2007. • Achebe, Ch. Edukacja dziecka pod brytyjskim nadzorem, Zysk i S-ka Wydawnictwo, Poznań 2012. • Chabasiński Wojciech, Vasco da Gama. Wyprawy, odkrycia, dyplomacja, Warszawa 1997. • Charchalis, W. Między luzotropikalizmem a luzofonią, Poznań 2019. • Curtin, P., Feierman S. Thompson L. i Vansina J. Historia Afryki. Narody i cywilizacje, Marabut, Gdańsk 2013. • Hlibowicka-Węglarz, B. Język portugalski w świecie, Lublin 2003. • Hlibowicka-Węglarz, B. Portugalskie języki kreolskie w Afryce, Lublin 2013; • N’Diaye T. Żółte i Czarne. Historia chińskiej obecności w Afryce, Dialog, Warszawa 2016. • Tymowski, M. Europejczycy i Afrykanie, Wyd. Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2017. • + Literatura na Świecie 5-6/2012 [490-491] i 1-2/2008 [438-439] [wywiad M. Lipszyca z E. Rzewuskim „Pięć rozwiedzionych żon poligamisty”; M. Lipszyc Po Portugalii; inne teksty wybrane]. • + [monografie:] Kalejdoskop afrykański. Problematyka tożsamości w literaturach Afryki przełomu XX i XXI wieku; Współczesne literatury afrykańskie i inne teksty kultury w świetle badań postkolonialnych; Intelektualiści afrykańscy wobec doświadczenia dyktatur [m.in. W. Charchalis, J. Jankowski]. ANGOLA (selected parts): • R. Kapuściński Jeszcze dzień życia [wydanie filmowe]; • D. Rosiak: „Angola: Chińczycy i ropa” [w:] Żar. Oddech Afryki, s. 232-251, Wołowiec 2019; • „w matni paradoksów” [in: Charchalis]; • „flirt z komunizmem” [in: Charchalis]; • Literatura [Ondjaki Babcia19 i sowiecki sekret (+J. Jankowski [o tłumaczeniu AvóDezanove]) + z LnŚ 5-6/2012 [490-491]]; • J. Jankowski Pióro kontra flamaster [in: Intelektualiści afrykańscy]; • Ondjaki vs Pepetela (in: J. Jankowski); • K. Nowak: „Angola” [w:] Rowerem i pieszo przez czarny ląd, s. 245-280, Poznań 2008; • M. Ikonowicz Angola Express, Bydgoszcz-Warszawa 2009. MOZAMBIC (wybrane fragmenty/teksty): • I. Klementowska Szkielet białego słonia, Czarne, Wołowiec 2016; • „flirt z komunizmem” [in: Charchalis]; • Literatura [Mia Couto + z LnŚ 5-6/2012 [490-491]]. Guine BISSAU • M. Brzezińska Kontakt z duchami. Czary i religia w Gwinei Bissau, SWN, Sopot 2014; • M. Brzezińska W cieniu europejskiej twierdzy. Obraz Zachodu wśród Afrykanów w Gwinei Bissau, WUW, Warszawa 2017; • Cavia J., Melo, F. Wampiry, Mucha Comics, Warszawa 2018. SÃO TOMÉ E PRÍNCIPE • Wasik A., Stańczyk, P. Bom dia São Tomé! Saotomejskie malarstwo reklamowe – analiza dyskursu wizualnego, Wydział Grafiki ASP w Gdańsku, Gdańsk 2017. CABO VERDE • Almeida, G., Kobiety João Nuno [LnŚ]; • E. Sieradzińka Cesaria Evora, Warszawa 2015; • E. Sieradzińska Cabo Verde. Przewodnik. • Zupełnie Inny Świat #34 [09/2019]: Cabo Verde [pismo]. Guine Equatorial • R. E. Ebalé [in: J. Jankowski]. |
Learning outcomes: |
Student knows: K_W01 the position and importance of the humanities within the system of sciences and their subject and methodological specificity K_W02 basic terminology of the humanities within the disciplines in which the studies are conducted, as well as its sources and applications K_W03 research methodology in the disciplines in which the studies are conducted K_W04 the position of the studies of the Portuguese language countries within the humanities system and their subject and methodological connections with other scientific disciplines K_W06 phenomena in the field of history, literature history and culture of the Portuguese language countries K_W09 current cultural life of Portugal, Brazil, Portuguese-speaking Africa and Poland K_W10 basic concepts and principles in the field of intellectual property and copyright protection as well as occupational health and safety Student is able to: K_U02 independently acquire knowledge and develop research skills, following the guidance of a scientific supervisor K_U03 apply basic research skills, including formulation and analysis of research problems, selection of research methods and tools, development and presentation of results in the disciplines in which the studies are conducted K_U04 use basic theoretical approaches, research paradigms and concepts specific to the disciplines in which the the studies are conducted (in typical professional situations) K_U05 recognize various types of cultural products specific to the studies, and conduct their critical analysis and interpretation (using specific methods) to determine their meanings, social impact and place in the historical and cultural process K_U06 argue substantively using the views of other authors and formulate conclusions Student is capable to: K_K04 defining priorities for the implementation of the task specified by themselves and others K_K06 taking responsibility for preserving the cultural heritage of the studied regions and world K_K08 Being informed about current processes and phenomena occurring in the Portuguese language countries |
Assessment methods and assessment criteria: |
Active participation in classes (reporting read texts, short presentations). |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Navigate to timetable
MO TU KON
KON
W TH FR |
Type of class: |
Seminar, 30 hours, 40 places
|
|
Coordinators: | Jakub Jankowski, Magdalena Walczuk | |
Group instructors: | Jakub Jankowski, Magdalena Walczuk | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Seminar - Grading |
Copyright by University of Warsaw.