History of Hungarian Literature III
General data
Course ID: | 3320-ZHLW56C |
Erasmus code / ISCED: |
09.203
|
Course title: | History of Hungarian Literature III |
Name in Polish: | Historia literatury węgierskiej III |
Organizational unit: | Department of Hungarian Studies |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty kierunkowe - literaturoznawcze |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Hungarian |
Type of course: | obligatory courses |
Requirements: | History of Hungarian Literature II 3320-ZHLW4 |
Prerequisites: | History of Hungarian Literature II 3320-HLW34C |
Prerequisites (description): | (in Polish) Po ukończeniu przedmiotu student: orientuje się w dynamice rozwoju procesu historyczno-literackiego, właściwego dla XIX wieku na Węgrzech; posiada zdolność krytycznej analizy zjawisk literackich i kulturowych charakterystycznych dla tego okresu; wymienia, umiejscawia na osi czasu i przedstawia sylwetki i dorobek czołowych węgierskich twórców okresu romantyzmu |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) (patrz: HLW III - wykład) Studenci trzeciego roku Hungarystyki poznają literaturę węgierską okresu romantyzmu. Ćwiczenia są prowadzone zgodnie z tematyką omawianą na wykładach z tego przedmiotu. Lista lektur przygotowywana jest w porozumieniu z prowadzącym wykłady. Na ćwiczeniach z historii literatury węgierskiej omawiane są zagadnienia przedstawiane na wykładach oraz przeprowadzana jest analiza tekstów literackich, część na podstawie tłumaczeń literatury węgierskiej, część na podstawie tekstów (głównie wierszy) w oryginale. |
Full description: |
(in Polish) patrz: HLW III - wykład Pierwszy semestr (zimowy) Na pierwszych zajęciach studenci poznają twórczość Károlya Kisfaludyego, Ferenca Kölcseyego i Józsefa Bajzy. Zwraca się uwagę na odzwierciedlenie w ich utworach nastrojów narodowych w pierwszej połowie XX w. na Węgrzech. Kolejne zajęcia poświęcone są omówieniu dramatu Józsefa Katony Ban Bánk, ze szczególnym uwzględnieniem tła historycznego i odnośników do czasów współczesnych autorowi. Następnie studenci zapoznają sie z twórczością czołowych przedstawicieli węgierskiego romantyzmu – Mihálya Vörösmartyego i Sándora Petőfiego. Przy omawianiu ich utworów szczególną uwagę zwraca się na tło historyczne, głównie okresu walk niepodległościowych Wiosny Ludów. Wiele miejsca poświęca się także polonicom. Omówiony jest także dramat romantyczny Csongor és Tünde Mihálya Vörösmartyego oraz poetycka baśń ludowa János Vitéz Sándora Petőfiego. |
Bibliography: |
(in Polish) patrz: HLW III - wykład Lektury do „Historii literatury węgierskiej” semestr I. (ROMANTYZM) Antologia poezji węgierskiej , red: I. Csápláros, G. Kerényi, A.Sieroszewski, Warszawa 1975 (wiersze następujących autorów: Károly Kisfaludy, Ferenc Kölcsey, Mihály Vörösmarty, József Bajza, Sándor Petőfi, János Arany) Gy. Illyés, Sándor Petőfi, Warszawa 1972 J. Katona, Bánk ban, (fragmenty) S. Petőfi, Poezje. Wybór, opr. A. Nawrocki, Warszawa 1971 S. Petőfi, Ősszes költeményei, Budapest 1972 (wybrane wiersze) M. Vörösmarty, Csongor és Tünde, (fragmenty) M. Vörösmarty, Poezje, Warszawa 2002 Większość utworów w oryginale jest dostępnych w Internecie na stronie http://www.mek.oszk.hu/ (strona węgierskiej Biblioteki Narodowej) Literatura pomocnicza: T. Klaniczay, J. Szuder, M. Szabolcsi: Historia Literatury Węgierskiej, Zarys, Wrocław-Warszawa-Kraków 1966 E. Szawerdo, Romantika.... hol vagy? A magyar romantika irodalmának recepciója Lengyelországban a XXI. században, Hungarológiai Évkönyv 2016, nr 1, , Pécs 2016, s. 135-142. http://epa.oszk.hu/02200/02287/00017/pdf/Hungarologiai%20Evkonyv_17.pdf |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po ukończeniu przedmiotu student: • orientuje się w dynamice rozwoju procesu historycznoliterackiego, właściwego dla XIX wieku na Węgrzech; • posiada zdolność krytycznej analizy zjawisk literackich i kulturowych charakterystycznych dla tego okresu; • posiada umiejętność, wyciągania wniosków, dyskutowania, formułowania sądów i argumentacji; • interpretuje dzieła literackie tego okresu, zarówno w dyskusji, jak i pisemnie, uwzględniając kontekst historyczny i kulturowy; • umie przedstawić cechy charakterystyczne literatury okresu romantyzmu na Węgrzech, potrafi przedstawić tło historyczne, które znalazło swoje odzwierciedlenie w twórczości poetów i epików tego okresu. • Wymienia, umiejscawia na osi czasu i przedstawia sylwetki i dorobek czołowych węgierskich twórców okresu romantyzmu STUDENT • zna i rozumie elementarne zjawiska zachodzące w obszarach literatury (okresu romantyzmu), kultury i historii oraz elementarną terminologię używaną w opisie literatury, kultury i historii oraz rozumie jej źródła oraz zastosowania (K_W05) • ma elementarną wiedzę o metodologii badań nad literaturą i kierunkach badań w literaturoznawstwie (K_W06) • ma uporządkowaną wiedzę z zakresu historii literatury węgierskiej, potrafi ją odnieść do procesów i faktów z historii Węgier w kontekście europejskim (K_W07) • potrafi rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury (literatura, sztuka) oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod (K_U03) • potrafi - z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów - wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację niezbędną do udziału w zajęciach (K_U04) • posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników w zakresie niezbędnym do udziału w dyskusji na zajęciach i przygotowania własnych prac (K_U05) • posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków (K_U06) • potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje kompetencje badawcze kierując się wskazówkami opiekuna naukowego (K_U13) |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) - kontrola obecności; - ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność); - pod koniec semestru przewidziane jest kolokwium. Podstawą zaliczenia ćwiczeń jest ocena z kolokwium na koniec semestru. Bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność mogą podnieść ocenę o 20%. Zaliczenie na ocenę po każdym semestrze. |
Practical placement: |
(in Polish) Praktyki nie są przewidziane |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR CW
|
Type of class: |
Classes, 30 hours, 20 places
|
|
Coordinators: | Elżbieta Szawerdo | |
Group instructors: | Elżbieta Szawerdo | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Classes - Grading |
|
Mode: | Classroom |
Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)
Time span: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR CW
|
Type of class: |
Classes, 30 hours, 20 places
|
|
Coordinators: | Elżbieta Szawerdo | |
Group instructors: | Elżbieta Szawerdo | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Classes - Grading |
|
Mode: | Classroom |
Copyright by University of Warsaw.