University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

History of Hungarian Literature IV

General data

Course ID: 3320-ZLW78C
Erasmus code / ISCED: 09.203 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0231) Language acquisition The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: History of Hungarian Literature IV
Name in Polish: Historia literatury węgierskiej IV
Organizational unit: Department of Hungarian Studies
Course groups: (in Polish) Przedmioty kierunkowe - literaturoznawcze
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Hungarian
Type of course:

obligatory courses

Requirements:

History of Hungarian Literature III 3320-ZHLW6

Prerequisites (description):

(in Polish) Student powinien mieć podstawową wiedzę na temat literatury węgierskiej, wykładaną w ramach przedmiotu Historia literatury węgierskiej na I, II i III roku studiów hungarystycznych I stopnia; przydatne będą mu również wszelkie przedmioty literaturoznawcze z oferty UW.

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Ćwiczenia poświęcone są lekturze i analizie tekstów literackich z epok omawianych w trakcie wykładu.

Full description: (in Polish)

Ćwiczenia są komplementarne w stosunku do wykładu z tego przedmiotu. Celem zajęć jest przekazanie studentom wiedzy o historii literatury węgierskiej XX wieku. Na całoroczną tematykę składają się następujące główne zagadnienia: 1. Modernizm – pokolenie czasopisma „Nyugat”, 2. Awangarda w literaturze węgierskiej, 3. Węgierska literatura międzywojenna – tendencje literatury mieszczańskiej, twórczość tzw. pisarzy ludowych, 4. Neoklasycyzm w literaturze węgierskiej, 5. Rozwój prozy okresu powojennego, 5. Główne nurty w rozwoju poezji okresu powojennego, 6. Dramat węgierski w okresie powojennym, 7. Dążenia nowatorskie w rozwoju poezji od lat 60., 8. Dążenia nowatorskie w rozwoju poezji od lat 60., 9. Postmodernizm w prozie węgierskiej w ostatnich dekadach XX wieku.

Bibliography: (in Polish)

Całoroczna lista lektur:

I. A „Nyugat” folyóirat és jelentósége (a három nemzedék képviselői)

1. Ady Endre

magyarság versek: Párizs az én Bakonyom, Bujdosó kuruc rigmusa, Az eltévedt lovas

szerelmi lírája: Elbocsátó szép üzenet, Nézz drágám kincseimre

istenes versek: A Sion-hegy alatt, Az Illés szekerén

szimbolista versei: A fekete zongora, Jó Csönd-herceg előtt, Az ős Kaján

2. Babits Mihály

versek: Messze... messze..., Fekete ország, Húsvét előtt, Fortissimo, Balázsolás

regény: A gólyakalifa

3. Kosztolányi Dezső

versek: Ilona, Akarsz-e játszani, Halotti beszéd

elbeszélések: Appendicitis

regények: Pacsirta, Esti Kornél (3. fejezet)

4. Tóth Árpád

versek: Meddő órán, Rímes furcsa játék, Esti sugárkoszorú

5. Juhász Gyula

versek: Magyar táj magyar ecsettel, Tápai Krisztus, Anna örök

6. Móricz Zsigmond

novellák: Szegény emberek

regények: Sárarany, Rokonok

II. Modern törekvések a századeleji prózában

1. Krúdy Gyula

Szindbád-novellák: Utolsó szivar az Arabs Szürkénél

regények: Asszonyságok díja, A vörös postakocsi, Őszi utazások a vörös postkocsin

2. Csáth Géza

elbeszélések: A varázsló kertje, A kis Emma

III. A magyar avantgárd irodalom

1. Kassák Lajos

Számozott versek, A ló meghal, a madarak kirepülnek

IV. A két világháború közötti polgári irodalom

1. Márai Sándor

regény: Egy polgár vállomásai

2. Németh László

regény: Iszony

3. Illyés Gyula

versek: Egy mondat a zsarnakságról, Haza a magasban, Koszorú

IV. József Atilla

versek: Mikor az uccán átment a kedves, Ringató, Tedd a kezed, A hetedik, A város peremén, Külvárosi éj, Holt vidék, Nagyon fáj, Rejtelmek (Flóra), Bukj föl az árból, Karóval jöttél, talán eltűnök hirtelen, Íme hát megleltem hazámat

V. Az újklasszicizmus a magyar irodalomban

1. Radnóti Miklós

versek: Járkálj csak halálraítélt, Tétova óda, Razglednicák (1-4)

2. Szabó Lőrincz, Weöres Sándor

Sz.L. versei: Dzsuang Dszi álma, Lóci óriás lesz

W.S. versei: Valse triste, Magyar etüdők (Galagonya, A tündér), Nocturnum

VI. A 2. világháború utáni próza:

1. Ottlik Géza

regény: Iskola a határon

2. Déry Tibor

regények: Képzelt riport egy amerikai pop-fesztiválról, G. A.úr X-ben

VII. A 2. világháború utáni költészet

1. Pilinszky János

versek: Ravensbrücki passió, Harmadnapon, Francia fogoly

2. Nagy László

versek: Menyegző, Himnusz minden időben

VIII. A 2. világháború utáni dráma

1. Sarkadi Imre

regény: A gyáva

dráma: Oszlopos Simeon

2. Örkény István

egyperces novellák: Az utolsó meggymag, Legmerészebb álmaink is megvalósíthatók, Információ

dráma: Macskajáték

IX. Modern törekvések a 1960/70-es évek prózájában

1. Konrád György

regény: A látogató (kiválasztott részlet)

X. A 70/80-as évek költészete

1. Tandori Dezső, Petri György

részletek: (Kortárs magyar irodalom. Szöveggyűjtemény. BBI, 2004.)

XI. A posztmodern próza a 1980/90-es években

1. Hajnóczy Péter, Nádas Péter, Esterházy Péter

Esterházy: A szív segédigéi, Harmonia caelestis

Literatura przedmiotu:

Béládi Miklós – Rónay László (szerk.): A magyar irodalom története 1945-1975. http://mek.niif.hu/02200/02227/html/

Domonkos Péter: Irodalom IV. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 2006.

Erdődy Edit – Magyar Miklós – Tverdota György: Magyar irodalom a XX. században. General Press, Budapest, 1995.

Fűzfa Balázs: irodalom_12. Krónika Nova, Budapest, 2008.

Kelecsényi László Zoltán: Atlasz 8. Magyar irodalom. Athenaeum 2000, Budapest, 2001.

Madocsai László: Irodalom 12. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 2006.

Mohácsy Károly – Vasy Géza: Irodalom a középiskolák IV. osztálya számára. Krónika Nova, Budapest, 2003.

Pethőné Nagy Csilla: Irodalomkönyv 12. Korona, Budapest, 2004.

Reményi József Tamás – Tarján Tamás: Magyar irodalom 1945-1995. Műelemzések. Corvina, Budapest, 1996.

Szegedy-Maszák Mihály (szerk.): A magyar irodalom történetei I-III.

http://irodalom.elte.hu/villanyspenot/index.php/Tartalom

Learning outcomes: (in Polish)

Student:

- zna i rozumie elementarne zjawiska zachodzące w obszarach literatury, kultury i historii oraz elementarną terminologię używaną w opisie literatury, kultury i historii oraz rozumie jej źródła oraz zastosowania;

- ma elementarną wiedzę o metodologii badań nad literaturą i kierunkach badań w literaturoznawstwie;

- ma uporządkowaną wiedzę z zakresu historii literatury węgierskiej, potrafi ją odnieść do procesów i faktów z historii Węgier w kontekście europejskim;

- potrafi rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury (literatura, sztuka) oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod;

- potrafi - z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów - wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację niezbędną do udziału w zajęciach;

- posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników w zakresie niezbędnym do udziału w dyskusji na zajęciach i przygotowania własnych prac;

- posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków;

- posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i węgierskim z zakresu problematyki hungarystycznej i problemów z nią związanych;

- potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje kompetencje badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego;

- ma nawyk samodzielnego śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w literaturze, kulturze Węgier, ma przekonanie o potrzebie rozwoju osobistego i zawodowego.

K_U09; K_U13; K_K02

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Niezależnie od semestru:

- obecność na zajęciach (maks. 3 nieobecności w semestrze)

- bieżące przygotowanie do zajęć

- aktywność dyskusyjna

Po I semestrze:

- przygotowanie prezentacji na zadany temat

- 3x zaliczenie pisemne w języku węgierskim w formie pytań otwartych po każdy module zajęć

Po II semestrze:

- przygotowanie prezentacji na zadany temat

- 3x zaliczenie pisemne w języku węgierskim w formie pytań otwartych po każdy module zajęć

Aby uzyskać zaliczenie po I i II semestrze z każdego zaliczenia należy uzyskać minimum ocenę dostateczną [3].

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours, 20 places more information
Coordinators: Magdalena Roguska-Németh
Group instructors: Magdalena Roguska-Németh
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Classes - Grading

Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)

Time span: 2024-10-01 - 2025-01-26
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours, 20 places more information
Coordinators: Magdalena Roguska-Németh
Group instructors: Magdalena Roguska-Németh
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Classes - Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)