University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

The Italian Drama

General data

Course ID: 3321-M1S19PS02
Erasmus code / ISCED: 09.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0231) Language acquisition The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: The Italian Drama
Name in Polish: Dramaturgia włoska
Organizational unit: Department of Italian Studies
Course groups: (in Polish) Proseminaria na studiach II stopnia dla studentów I roku studiów
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Italian
Type of course:

proseminars

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Proseminarium magisterskie poświęcone jest historii włoskiej dramaturgii od wieku XV po wiek XXI, a także zagadnieniom związanym z przekładem form dramatycznych oraz recepcji dramaturgii włoskiej w Polsce.

Full description: (in Polish)

Zakres tematyczny proseminarium obejmuje historię włoskiej dramaturgii od wieku XV po wiek XXI, a także zagadnienia związane z przekładem form dramatycznych oraz recepcją dramaturgii włoskiej w Polsce.

Na zajęciach omówione zostaną wybrane aspekty (gatunek, motyw, postać, typ, stylistyka, kompozycja, prolog, etc.) z dziedziny dramatu włoskiego w kontekście wydarzeń historycznych oraz przemian kultury społecznej i artystycznej. Głównym zadaniem będzie analiza utworów dramatycznych, wspomagana przez lekturę tekstów teoretycznych czy historycznoliterackich. Tematyka zajęć może być po części dostosowana do wybranych przez uczestników tematów prac magisterskich. Lista lektur oraz omawianych zagadnień zostanie przedstawiona na początku semestru.

Istotnym celem zajęć jest przygotowanie studenta do napisania pracy magisterskiej na temat wybranego zagadnienia z historii dramatu włoskiego (ale także przekładu tekstu włoskiego, recepcji tekstu lub autora w Polsce czy motywu teatru w literaturze włoskiej). Dlatego też w toku zajęć omówione zostaną podstawowe elementy warsztatu naukowego (metodologia, dobór i selekcja materiału, układ pracy) oraz zasady redagowania tekstów naukowych (przypisy, bibliografia, i in.). Przewidziane są także dyskusje na temat literatury teoretycznej oraz prezentacja własnego projektu naukowego (praca magisterska).

Część zajęć będzie prowadzona w ramach tutoriale, czyli pojedynczych indywidualnych spotkań dotyczących projektu realizowanego przez studenta (metoda zindywidualizowanego nauczania).

Bibliography: (in Polish)

Podstawowa bibliografia:

Alonge R., Goldoni: dalla commedia dell'arte al dramma borghese, Milano 2004.

Alonge R., Perrelli F., Storia del teatro e dello spettacolo, Torino 2012.

Angelini F., Il teatro del Novecento: da Pirandello a Fo, Roma 2003.

Barsotti A., Eduardo, Fo e l'attore-autore del Novecento, Roma 2007.

Cambiaghi M., Teatro e metateatro in Italia tra barocco e novecento, CUEM, Milano 2008.

Ferrone S., La commedia dell’arte: attrici e attori italiani in Europa (XVI-XVIII secolo), Einaudi, Torino 2014.

La ricezione della commedia dell'arte nell'Europa Centrale 1568-1769, Pisa 2010.

Miszalska J. [et al.], Od Dantego do Fo. Włoska poezja i dramat w Polsce (od XVI do XXI wieku), Kraków 2007.

Pavis P., Dizionario del teatro, a cura di P. Bosisio, Zanichelli, Bologna 2001.

Storia del teatro moderno e contemporaneo, t. I-III, a cura di R. Alonge, G. Davico Bonino, Torino 2000.

Taviani F, Schino M., Il segreto della commedia dell'arte: la memoria delle compagnie italiane del XVI, XVII, XVIII secolo , Firenze 2007.

Tessari R., Teatro italiano del Novecento: fenomenologie e strutture 1906-1976, Firenze 2003.

Trifone P., L'italiano a teatro: dalla commedia rinascimentale a Dario Fo, Pisa 2000.

Vanossi L. [et al.], Lingua e strutture del teatro italiano del rinascimento, Padova 1970.

Learning outcomes: (in Polish)

Wiedza: absolwent zna i rozumie

K_W04 - specyfikę przedmiotową i metodologiczną dyscypliny;

K_W05 - w sposób uporządkowany i pogłębiony zakres tematyczny seminarium;

K_W06 - zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego.

Umiejętności: absolwent potrafi

K_U02 - stosować na poziomie rozszerzonym terminologię i teorie właściwe dla dyscypliny;

K_U03 - formułować i analizować problemy badawcze poprzez właściwy dobór źródeł oraz zastosować metody i narzędzia odpowiednie dla dyscypliny;

K_U04 - samodzielnie zdobywać wiedzę (wyszukiwać, oceniać i analizować informacje przy użyciu różnych źródeł), wykorzystywać nowoczesne technologie do pracy naukowej, rozwijać umiejętności badawcze w zakresie dyscypliny;

K_U05 - komunikować się na tematy specjalistyczne, prezentować opinie i argumenty, prowadzić dyskusje w języku włoskim;

K_U06 - potrafi czytać ze zrozumieniem teksty specjalistyczne i źródłowe w języku włoskim;

K_U08 - przygotować i redagować prace pisemne, w tym pracę dyplomową w języku włoskim;

K_U10 - posługiwać się drugim językiem obcym na poziomie B2+ Europejskiego systemu opisu kształcenia językowego;

K_U11 - planować i organizować pracę, określać priorytety w realizacji zadań.

Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do

K_K01 - zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu;

K_K02 - krytycznej oceny własnych działań i umiejętności;

K_K03 - przestrzegania zasad etyki zawodowej, i rozwijania dorobku zawodu;

K_K04 - uczestniczenia w życiu kulturalnym, odpowiedzialnego wypełniania zobowiązań społecznych.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Zaliczenie zajęć w trybie ciągłym. Pod uwagę brana jest:

- kontrola obecności (student ma prawo do trzech nieobecności w semestrze),

- bieżące przygotowanie do zajęć (znajomość lektur i udział w dyskusji),

- opracowanie tematu pracy oraz podstawowej bibliografii (do zatwierdzenia w I semestrze),

- przygotowanie planu pracy magisterskiej (do zatwierdzenia w II semestrze)

- prezentacja projektu naukowego (temat, cel pracy, metoda, bibliografia),

- praca zaliczeniowa (I rozdział pracy magisterskiej), ukazująca poprawne opanowanie metodologii oraz zasad redagowania tekstu (przypisy, bibliografia).

Practical placement: (in Polish)

-

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)