University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Linguistic communication: conventions and innovations

General data

Course ID: 3321-M2S21SM01
Erasmus code / ISCED: 09.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0231) Language acquisition The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Linguistic communication: conventions and innovations
Name in Polish: Komunikacja językowa: konwencje i innowacje
Organizational unit: Department of Italian Studies
Course groups: (in Polish) Seminaria magisterskie na studiach II stopnia dla studentów II roku
ECTS credit allocation (and other scores): 27.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Italian
Type of course:

Master's seminars
obligatory courses

Short description: (in Polish)

Przedmiot jest przeznaczony dla osób zainteresowanych teorią i praktyką komunikacji językowej, zmianami zachodzącymi w języku włoskim, nowymi formami komunikacji oraz wpływem świadomości językowej i wiedzy lingwistycznej na rozwijanie własnych kompetencji komunikacyjnych.

W trakcie seminarium studenci będą rozwijać kompetencje interpretacji lingwistycznej zachodzących zmian komunikacyjnych w zakresie zjawisk pragmatycznych (m.in. presupozycje i implikatury) oraz dyskursywnych (zjawiska wpływu społecznego, perswazji, manipulacji, mobilizowania emocji społecznych poprzez różne zjawiska komunikacyjne), także w nawiązaniu do tematyki prac magisterskich.

Full description: (in Polish)

Celem seminarium jest rozwój u uczestników umiejętności dostrzegania, opisywania, analizowania i interpretowania istotnych zmian zachodzących we współczesnej komunikacji.

Pierwsza część kursu dotyczy zjawisk pragmatycznych, istotnych w konstruowaniu przekazów bezpośrednich i niebezpośrednich (wykorzystywanie presupozycji, implikatur, figur retorycznych, a także mechanizmów konwersacyjnych). Zjawiska te będą omawiane na przykładzie różnorodnych gatunkowo tekstów,.

Druga część kursu dotyczy zmian w konwencjach komunikacji pod wpływem nowych idei dotyczących emocjonalności i racjonalności. Omówione zostaną koncepcje komunikacji (także związanej z komunikacją wirtualną), w szczególności specyfika nowych form wywierania wpływu społecznego oraz możliwości manipulacji w ramach nowych konwencji komunikacji i nowych gatunków wypowiedzi.

Spotkania seminaryjne służą także doskonaleniu umiejętności prezentacji przez uczestników efektów pracy naukowej (dyskusje, debaty, referaty i inne formy wypowiedzi, uzgodnione z uczestnikami zajęć).

Bibliography: (in Polish)

Wybrane rozdziały z następujących opracowań:

• Ambrisi, L. (2021) La lingua dell'odio. Deriva linguistica dell'italiano contemporaneo, Guida.

• Antelmi, Donella (2012) Comunicazione e analisi del discorso. Utet, Torino.

• Bazzanella, Carla (2021) Hate speech. Il lato oscuro del linguaggio. Roma, Laterza.

• De Marco, A. (2010) Sociopragmatica. Roma, Editori Riuniti.

• Ferretti, Francesco (2022) L' istinto persuasivo. Come e perché gli umani hanno iniziato a raccontare storie. Roma, Carocci

• Fiorani, E. (2010) Grammatica della comunicazione. Milano, Lupetti.

• Monaci, Sara (2022). Odio social. Tecnologie e narrative della comunicazione in rete. EGEA

• Neri, Laura (2011) I campi della retorica. Letteratura, argomentazione, discorso. Roma, Carocci.

• Nitti, Paolo (2022) L' insulto. La lingua dello scherzo, la lingua dell'odio. Cesati

• Pietrandrea, Paola (2021) Comunicazione, dibattito pubblico, social media: come orientarsi con la linguistica. Roma, Carocci.

• Pistolesi, Elena (2022) L' italiano del web: social network, blog & co. Cesati

• Rigotti, Eddo e Sara Cigada (2013) La comunicazione verbale. Milano, Maggioli editore.

Na platformie Kampus są umieszczane ponadto materiały i artykuły dotyczące omawianych zagadnień.

Learning outcomes: (in Polish)

Wiedza: absolwent zna i rozumie:

K_W04 - specyfikę przedmiotową i metodologiczną dyscypliny językoznawstwo, ze szczególnym uwzględnieniem kwestii warsztatowych;

K_W05 w sposób uporządkowany i pogłębiony zakres tematyczny seminarium ((zagadnienia analizy dyskursu, pragmatyki językowej i komunikacji perswazyjnej);

K_W06 zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego (zwłaszcza w odniesieniu do piśmiennictwa naukowego z dziedziny językoznawstwa);

Umiejętności: absolwent potrafi:

K_U02 stosować na poziomie rozszerzonym terminologię i teorie właściwe dla dyscypliny (dokonując własnych interpretacji naukowych w zakresie analizy dyskursu, pragmatyki językowej i komunikacji perswazyjnej, );

K_U03 w sposób pogłębiony omawiać wybrane aspekty historyczne, społeczne i kulturowe Włoch (kompetentnie omawiać przemiany wzorców komunikacji; zwłaszcza perswazyjnej)

K_U04 samodzielnie zdobywać wiedzę (wyszukiwać, oceniać i analizować informacje przy użyciu różnych źródeł), wykorzystywać nowoczesne technologie do pracy naukowej, rozwijać umiejętności badawcze w zakresie dyscypliny językoznawstwo (zwłaszcza w zakresie pisania pracy dyplomowej oraz samodzielnego przygotowywania opracowań na seminarium);

K_U05 komunikować się na tematy specjalistyczne dotyczące językoznawstwa, prezentować opinie i argumenty, prowadzić dyskusje w języku włoskim (dyskusje seminaryjne, prezentowanie własnych interpretacji analizowanych tekstów, debaty naukowe, udział w dyskusjach naukowych z zaproszonymi gośćmi);

K_U06 potrafi czytać ze zrozumieniem teksty specjalistyczne i źródłowe w języku włoskim (w zakresie analizy dyskursu, pragmatyki językowej i komunikacji perswazyjnej; związane z tematyką seminarium oraz własnej pracy magisterskiej);

K_U08 przygotować i redagować prace pisemne, w tym pracę dyplomową w języku włoskim w zakresie językoznawstwa (planowanie, analiza, interpretacja, synteza);

K_U10 posługiwać się drugim językiem obcym na poziomie B2+ Europejskiego systemu opisu kształcenia językowego (lektury tekstów, korzystanie z opracowań dotyczących językoznawstwa);

K_U11 planować i organizować pracę, określać priorytety w realizacji zadań (planowanie pracy własnej w zakresie przygotowywania się do seminarium; planowanie pracy związanej z opracowywaniem pracy magisterskiej);

Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do:

K_K01 zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu (przygotowanie do konsultacji magisterskich, omawianie własnych koncepcji interpretacji naukowej zebranego materiału językowego);

K_K02 krytycznej oceny własnych działań i umiejętności (monitorowanie własnych postępów w zdobywaniu wiedzy specjalistycznej w zakresie tematyki omawianej na seminarium, a także w zakresie rozwiązywania własnego problemu badawczego, wybranego jako temat pracy magisterskiej);

K_K03 przestrzegania zasad etyki zawodowej, i rozwijania dorobku zawodu (respektowanie zasad etycznych badań lingwistycznych, wzbogacanie dyscypliny o własne badania, podjęte w ramach przygotowywania pracy magisterskiej);

K_K04 uczestniczenia w życiu kulturalnym, odpowiedzialnego wypełniania zobowiązań społecznych (uczestnictwo w imprezach kulturalnych i spotkaniach z zaproszonymi gośćmi, rozpowszechnianie wiedzy językoznawczej we własnym środowisku).

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

• Uczestnictwo w zajęciach (dozwolone są dwie nieobecności bez usprawiedliwienia. Wszystkie inne wymagają usprawiedliwienia lekarskiego. Do zaliczenia semestru wymagany jest udział w minimum 60% zajęć w semestrze).

• Uczestnictwo w dyskusjach i innych aktywnościach w trakcie seminarium.

• Napisanie i złożenie pracy magisterskiej.

Kryteria oceniania

• Przygotowanie do zajęć: systematyczność i znajomość lektur, kompetentne uczestnictwo w dyskusjach, praca w grupach, przygotowywanie wystąpień na tematy związane z językoznawstwem.

• Poprawność formalna, metodologiczna i merytoryczna pracy magisterskiej

Uwaga: osoby uczestniczące w programie Erasmus+ mają obowiązek przed wyjazdem uzgodnić z prowadzącą kwestie dotyczące przygotowywania pracy magisterskiej.

Classes in period "Academic year 2023/24" (in progress)

Time span: 2023-10-01 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Second cycle diploma seminar, 60 hours more information
Coordinators: Maria Załęska
Group instructors: Maria Załęska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Pass/fail
Second cycle diploma seminar - Pass/fail

Classes in period "Academic year 2024/25" (future)

Time span: 2024-10-01 - 2025-06-08
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Second cycle diploma seminar, 60 hours more information
Coordinators: Maria Załęska
Group instructors: Maria Załęska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Pass/fail
Second cycle diploma seminar - Pass/fail
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)