(in Polish) 'Anni di piombo' w kinie i literaturze
General data
Course ID: | 3321-U2S16SL01 |
Erasmus code / ISCED: |
09.0
|
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | 'Anni di piombo' w kinie i literaturze |
Organizational unit: | Department of Italian Studies |
Course groups: |
(in Polish) Zajęcia specjalizacyjne do wyboru na studiach II st. dla studentów II r. studiów stacjonarnych |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Italian |
Type of course: | obligatory courses |
Short description: |
(in Polish) Zajęcia zajmują się okresem zwanym „anni di plombo” (ołowiana dekada), obejmującym lata 70. XX w., kiedy Włochy zmagały się z problemem narastającego terroryzmu, który pochłonął setki ofiar i stał się zarzewiem największego konfliktu polityczno-społecznego od czasów II wojny światowej. Wydarzenia tego okresu stały się tematem wielu dzieł filmowych i literackich. |
Full description: |
(in Polish) Celem zajęć jest zapoznanie słuchaczy z jednym z najważniejszych okresów w powojennej historii Włoch, tzw. „anni di plombo” (ołowiana dekada), obejmującymi umownie lata 1969–1980. Był to okres rodzenia się, a następnie eskalacji działań licznych grup terrorystycznych, zarówno lewackich, jak i neofaszystowskich, z których najbardziej znaną pozostają Czerwone Brygady. Zamachy terrorystyczne pochłonęły w owym okresie setki ofiar, zarówno zwykłych ludzi, jak i przedstawicieli najwyższych władz (Aldo Moro). Zagrożenie terrorystyczne doprowadziło niemal do paraliżu państwa. Wydarzenia tego okresu stały się tematem wielu dzieł filmowych i literackich. Zajmowali się nimi tacy autorzy, jak m.in. Leonardo Sciascia, Marco Bellocchio, czy Marco Tullio Giordana. Poprzez analizę wybranych utworów zajęcia przybliżą tę tematykę, która jest kluczowa dla zrozumienia procesów zachodzących również we współczesnych Włoszech. Wykład/konwersatorium = 30 godz. Przygotowanie do zaliczenia = 20 godz. Razem = ok. 50 godz. |
Bibliography: |
(in Polish) 1. Christian Uva, Schermi di plombo. Il terrorismo nel cinema italiano, Rubbettino, 2007. 2. Giorgio Bocca, Il terrorismo italiano 1970/1980, Rizzoli 1981. 3. Leonardo Sciascia, L’affaire Moro, Adelphi 1983 Filmy: 1. Marco Bellocchio, Buongiorno notte, 2003 2. Anni di plombo, 2010 3. Marco Tullio Giordana, Romanco di una strage, 2012 4. Giorgio Molteni e Daniele Santamaria Maurizio, Bologna 2 agosto… I giorni della collera, 2014 |
Learning outcomes: |
(in Polish) Wiedza 1. Definiuje i opisuje główne trendy i kierunki rozwoju współczesnej filologii oraz teorii i historii literatury, kulturoznawstwa, ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę obejmującą terminologię i metodologie stosowane we współczesnej historii literatury (specjalizacja kulturowo-literacka) 2. Rozpoznaje i stosuje samodzielnie podstawowe metody badawcze w ramach wiodących metodologii filologicznych i językoznawczych oraz literaturoznawstwa i kulturoznawstwa. 3. Ma pogłębioną wiedzę o współczesnym życiu kulturalnym, społecznym i politycznym Włoch oraz pogłębioną wiedzę o historii Włoch i uwarunkowaniach historycznych współczesnych Włoch. Umiejętności 1. Potrafi porozumiewać się przy pomocy różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie italianistyki i innych filologii, w zakresie innych dyscyplin humanistycznych, a także upowszechniać i popularyzować wiedzę o języku, historii i kulturze Włoch w formie rozbudowanej wypowiedzi pisemnej, ustnej, multimedialnej w języku włoskim i polskim. 2. Potrafi zbierać, selekcjonować, analizować, interpretować i syntetyzować informacje z różnych źródeł i na tej postawie wnioskować i formułować krytyczne sądy. 3. Umie samodzielnie zdobywać wiedzę w zakresie filologii, językoznawstwa, literaturoznawstwa, historii i kulturoznawstwa, poszerzać tę wiedzę o inne dyscypliny w celu zastosowania jej do sytuacji zawodowych i kierowania własną karierą zawodową. Kompetencje społeczne 1. Ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i podnoszenia własnego poziomu kulturalnego. 2. Jest przygotowany do podejmowania wyzwań zawodowych i osobistych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych. 3. Systematycznie uczestniczy w życiu kulturalnym, interesuje się aktualnymi wydarzeniami kulturalnymi, nowatorskimi formami wyrazu artystycznego , nowymi zjawiskami w sztuce |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Końcowe zaliczenie ustne. |
Copyright by University of Warsaw.