Włochy pod dominacją potęg europejskich (II poł. XVI-XVIII)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3321-Z2HWPE |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.0
|
Nazwa przedmiotu: | Włochy pod dominacją potęg europejskich (II poł. XVI-XVIII) |
Jednostka: | Katedra Italianistyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | włoski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
W ramach kontynuacji kursu z historii Włoch epoki średniowiecza, wykładowca przedstawi słuchaczom główne problemy historii Włoch wczesnonowożytnych, rozpatrując ją z punktu widzenia politycznego, kulturowego, społecznego i i religijnego |
Pełny opis: |
Główne zagadnienia: 1. Wojny włoskie (1494-1559). 2. Państwa włoskie w okresie dominacji hiszpańskiej. 3. Gospodarka i społeczeństwo w okresie wczesnonowożytnym. 4. Kultura i nauka renesansu i baroku. 5. Kościół i religia: reformacja i reforma katolicka, kontrreformacja. 6. Reformy oświeceniowe w państwach włoskich. 7. Kultura oświecenia we Włoszech. |
Literatura: |
- Girolamo Arnaldi, Italia i najeźdźcy, Warszawa 2009 - Euan Cameron (ed.), Early Modern Europe. An Oxford History, Oxford 1999. - Halina Manikowska, Włochy wczesnonowożytne. Skrypt dla studentów italianistyki, Warszawa 2009. - John A. Marino (ed.), Early Modern Italy 1550-1796, Oxford 2002. - Krzysztof Mikulski, Jacek Wijaczka, Historia Powszechna. Wiek XVI-XVIII, Warszawa 2011. - Giuliano Procacci, Historia Włochów, Warszawa 1983. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student po zaliczeniu kursu: - ma rudymentarną wiedzę o historii Włoch wczesnonowożytnych; - zna i rozumie podstawowe pojęcia dotyczące historii politycznej, religijnej i kulturowej Europy i Włoch wczesnonowożytnych; - zna i rozumie podstawowe metody analizy interpretacji źródeł historycznych; - wskazuje główne cechy zróżnicowania regionalnego kultury i tradycji Włoch. Umiejętności Student: - umie pod kierunkiem wykładowcy zdobywać wiedzę w zakresie historii i potrafi poszerzać tę wiedzę o inne dyscypliny w celu zastosowania jej do sytuacji zawodowych i kierowania własną karierą zawodową; - potrafi omawiać po włosku podstawowe problemy historii Włoch wczesnonowożytnych; - potrafi, stosując podstawowe metody badawcze zbierać, selekcjonować, analizować i interpretować informacje z różnych źródeł i na tej postawie wnioskować i formułować krytyczne sądy. Kompetencje społeczne Student: - ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i podnoszenia własnego poziomu kulturalnego; - ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturalnego własnego kraju, Europy i świata. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.