University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Komunikacja w środowisku szkolnym i postępowanie w sytuacjach trudnych – cz. II

General data

Course ID: 3401=SP-AM-KŚSz2
Erasmus code / ISCED: 14.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0310) Social and behavioural sciences, not further defined The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: (unknown)
Name in Polish: Komunikacja w środowisku szkolnym i postępowanie w sytuacjach trudnych – cz. II
Organizational unit: Institute of Social Prevention and Resocialisation
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Narzędzia komunikacji interpersonalnej, w tym udzielanie informacji zwrotnej uczniowi/uczennicy, nauczycielkom i nauczycielom (koleżankom / kolegom z grona pedagogicznego), komunikacja z rodzicami / opiekunami prawnymi dziecka.

Full description: (in Polish)

Celem zajęć będzie przygotowanie słuchaczek i słuchaczy do radzenia sobie z trudnymi z sytuacjami związanymi z pełnieniem funkcji asystentek i asystentów międzykulturowych w szkołach i społecznościach lokalnych m.in. w zakresie komunikacji z uczniami i uczennicami, kadrą pedagogiczną i administracyjną oraz rodzicami i opiekunami prawnymi (w tym udzielania informacji zwrotnej) oraz reagowania w sytuacjach wymagających zatrzymania zachowań niepożądanych, krzywdzących i/lub stanowiących zagrożenie dla uczniów i uczennic bądź samych asystentek i asystentów.

Wykorzystane zostanie podejście Komunikacji bez Przemocy (NVC), informacji zwrotnej wg modelu FUKO (Fakty – Uczucia – Konsekwencje - Oczekiwania), stopniowalności reakcji i Analizy Transakcyjnej.

W trakcje zajęć przedstawione zostaną dobre praktyki radzenia sobie w sytuacjach trudnych. Istotną częścią zajęć będzie analiza przypadków wniesionych przez osoby uczestniczące.

Bibliography: (in Polish)

• J. Berendt, A. Ryfczyńska, Przyjaciele żyrafy. Bajki o empatii, wyd. CoJaNaTo 2020

• E. Berne, W co grają ludzie. Psychologia stosunków międzyludzkich, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2011

• M. B. Rosenberg, Porozumienie bez przemocy. O języku życia, wyd. Czarna Owca, 2022

Learning outcomes: (in Polish)

Po zaliczeniu przedmiotu słuchacz/ka

w sferze wiedzy:

 zna (i rozumie, jak działa) system wsparcia dla uczniów i uczennic oraz ich rodzin, w tym m.in. zasady korzystania z pomocy poradni psychologiczno-pedagogicznych, systemu pomocy społecznej

w sferze umiejętności:

 potrafi współpracować z dyrekcją, nauczycielkami i nauczycielami oraz specjalistkami i specjalistami w szkole a także z uczniami / uczennicami i ich rodzinami

 potrafi wyjaśniać nieporozumienia wynikające z nieznajomości języka, uwzględniając w tłumaczeniu różnice kulturowe i barierę językową, która może stanowić źródło nieporozumień

w sferze kompetencji społecznych:

 jest gotowy/a do dzielenia się – z kadrą szkoły a także z polskimi uczniami i uczennicami, ich rodzicami i społecznością lokalną – wiedzą i doświadczeniem dotyczącym kultury (kraju) pochodzenia uczniów i uczennic romskich / z doświadczeniem migracji, wiedzą dotyczącą różnic kulturowych oraz funkcjonowania dziecka z doświadczeniem migracji

 jest gotowy/a wspierać w wyjaśnianiu i rozwiązywaniu konfliktów – szczególnie tych wynikających z różnic kulturowych

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

zaliczenie pisemne

Classes in period "Academic year 2023/24" (in progress)

Time span: 2023-10-01 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Workshops, 8 hours more information
Coordinators: Anna Olech
Group instructors: Anna Olech
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Pass/fail
Workshops - Pass/fail
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)