(in Polish) Komunikacja w środowisku szkolnym i postępowanie w sytuacjach trudnych – cz. II
General data
Course ID: | 3401=SP-AM-KŚSz2 |
Erasmus code / ISCED: |
14.0
|
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Komunikacja w środowisku szkolnym i postępowanie w sytuacjach trudnych – cz. II |
Organizational unit: | Institute of Social Prevention and Resocialisation |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Narzędzia komunikacji interpersonalnej, w tym udzielanie informacji zwrotnej uczniowi/uczennicy, nauczycielkom i nauczycielom (koleżankom / kolegom z grona pedagogicznego), komunikacja z rodzicami / opiekunami prawnymi dziecka. |
Full description: |
(in Polish) Celem zajęć będzie przygotowanie słuchaczek i słuchaczy do radzenia sobie z trudnymi z sytuacjami związanymi z pełnieniem funkcji asystentek i asystentów międzykulturowych w szkołach i społecznościach lokalnych m.in. w zakresie komunikacji z uczniami i uczennicami, kadrą pedagogiczną i administracyjną oraz rodzicami i opiekunami prawnymi (w tym udzielania informacji zwrotnej) oraz reagowania w sytuacjach wymagających zatrzymania zachowań niepożądanych, krzywdzących i/lub stanowiących zagrożenie dla uczniów i uczennic bądź samych asystentek i asystentów. Wykorzystane zostanie podejście Komunikacji bez Przemocy (NVC), informacji zwrotnej wg modelu FUKO (Fakty – Uczucia – Konsekwencje - Oczekiwania), stopniowalności reakcji i Analizy Transakcyjnej. W trakcje zajęć przedstawione zostaną dobre praktyki radzenia sobie w sytuacjach trudnych. Istotną częścią zajęć będzie analiza przypadków wniesionych przez osoby uczestniczące. |
Bibliography: |
(in Polish) • J. Berendt, A. Ryfczyńska, Przyjaciele żyrafy. Bajki o empatii, wyd. CoJaNaTo 2020 • E. Berne, W co grają ludzie. Psychologia stosunków międzyludzkich, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2011 • M. B. Rosenberg, Porozumienie bez przemocy. O języku życia, wyd. Czarna Owca, 2022 |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po zaliczeniu przedmiotu słuchacz/ka w sferze wiedzy: zna (i rozumie, jak działa) system wsparcia dla uczniów i uczennic oraz ich rodzin, w tym m.in. zasady korzystania z pomocy poradni psychologiczno-pedagogicznych, systemu pomocy społecznej w sferze umiejętności: potrafi współpracować z dyrekcją, nauczycielkami i nauczycielami oraz specjalistkami i specjalistami w szkole a także z uczniami / uczennicami i ich rodzinami potrafi wyjaśniać nieporozumienia wynikające z nieznajomości języka, uwzględniając w tłumaczeniu różnice kulturowe i barierę językową, która może stanowić źródło nieporozumień w sferze kompetencji społecznych: jest gotowy/a do dzielenia się – z kadrą szkoły a także z polskimi uczniami i uczennicami, ich rodzicami i społecznością lokalną – wiedzą i doświadczeniem dotyczącym kultury (kraju) pochodzenia uczniów i uczennic romskich / z doświadczeniem migracji, wiedzą dotyczącą różnic kulturowych oraz funkcjonowania dziecka z doświadczeniem migracji jest gotowy/a wspierać w wyjaśnianiu i rozwiązywaniu konfliktów – szczególnie tych wynikających z różnic kulturowych |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) zaliczenie pisemne |
Classes in period "Academic year 2023/24" (in progress)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-06-16 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Workshops, 8 hours
|
|
Coordinators: | Anna Olech | |
Group instructors: | Anna Olech | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Pass/fail
Workshops - Pass/fail |
Copyright by University of Warsaw.