Methodology of social research
General data
Course ID: | 3401-3R11MBSz |
Erasmus code / ISCED: |
14.2
|
Course title: | Methodology of social research |
Name in Polish: | Metodologia badań społecznych |
Organizational unit: | Institute of Social Prevention and Resocialisation |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Mode: | Classroom |
Short description: |
Selected methodological issues relating to social studies: social research in classification of science; naturalism vs. antynaturalism; social research and values; scientific method; proposition, theory; causality, scientific explanation and prediction; theoretical concepts, conceptualization and operationalisation; choice of indicators in research; measurement; types of social research and social analysis. |
Full description: |
Selected methodological issues relating to social studies: 1. social research in classification of science 2. naturalism vs. antynaturalism; 3. social research and values; 4. revolutionary science, concept of the 'research programme' 5. research problems, hypotheses, types of propositions, induction and deduction strategies of theory construction 6. causality 7. scientific explanation and prediction 8. theoretical concepts, conceptualization and operationalisation 9. choice of indicators in research, types of indicators 10. measurement and levels of measurement 11. people and population as objects of researches 12. evels of sociological analysis; 13. types of social research and social analysis: experimental and quasi-experimental research; survey research methods and analysis of surveys data; panel studies and other longitudinal research, method of comparative cross-national research, case study, sociological intervention, evaluation research |
Bibliography: |
• Ch. Frankfort-Nachmias, D. Nachmias, Metody badawcze w naukach społecznych, Zysk i S-ka, Poznań 2001 • J. Lutyński, Metody badań społecznych. Wybrane zagadnienia, ŁTN, Łódź 1994 • E. Babbie, Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa 2003 • A. Sułek, Ogród metodologii socjologicznej, Scholar, Warszawa 2002 • A. Sułek, Sprawdzanie hipotez przyczynowych, [w:] Logika analizy socjologicznej, (LAS), red. A. Sułek, Wyd. UW, Warszawa 1981, str. 57 – 65 • E. Babbie, Podstawy badań społecznych, PWN, Warszawa 2008, str. 251 – 273 • A. Sułek, Ogród metodologii socjologicznej, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2002, str. 182 – 205 • A. Kubiak, I. Przybyłowska, W. A. Rostocki, Encyklopedia socjologii, tom 1, hasło: Badania ankietowe, Oficyna Naukowa, Warszawa 1998, s. 51 – 58 • A. Sułek, Sondaż polski, IFiS PAN, Warszawa 2001, str. 213 – 235 • Polski Generalny Sondaż Społeczny http://pgss.iss.uw.edu.pl/ • Diagnoza Społeczna http://www.diagnoza.com/ • M. Rosenberg, Logika analizy sondażowej, [w:] Logika analizy socjologicznej, (LAS), red. A. Sułek, Wyd. UW, Warszawa 1981, str. 161 – 211 • K. Koseła, A. Sułek, Metody badania procesów społecznych, [w:] , Metody analizy socjologicznej, (MAS), oprac. A. Sułek, Wyd. UW, W-wa 1986, str. 265 – 309 • I. Białecki, Alfabetyzm funkcjonalny, Res Publica Nowa, nr 6/1996, str. 68 – 76 • R.E. Stake, Studium przypadku, [w:] Ewaluacja w edukacji, red. L. Korporowicz, Oficyna Naukowa, W-wa 1997, str. 120 – 143 • M. Angrosino, Badania etnograficzne i obserwacyjne, PWN, Warszawa 2010, str. 44 – 50 • H. Ogryzko-Wiewiórowski, Zastosowanie analizy treści w badaniach socjologicznych, Uniwersitatis Mariae Curie -Skłodowska, Lublin-Polonia vol. 9 .1 Sectio 1, 1984 s. 1 – 13 • C. Trutkowski, Społeczne reprezentacje polityki, Scholar, W-wa 2000, str. 204 – 236 • M. Kłosiński, Semantyczna analiza pojęć „bezrobocie” i „bezrobotny” („bezrobotni”) w wypowiedziach prasowych, Kultura i Społeczeństwo, T. XXXVIII, nr 3, 1994 • A. Matuchniak-Krasuska, Interwencja socjologiczna A. Touraine’a. Uwagi uczestnika., Studia Socjologiczne 1995, nr 3-4, 1995, str. 97 – 108 • A. Matuchniak-Krasuska, Ruch feministyczny i kobiecy w Polsce. Interwencja socjologiczna 1994/1995, Folia Sociologica nr 27, str. 123 – 150 • B. Wolniewicz-Grzelak, Sz. Grzelak, Ocena skuteczności Projektu „Trzy Koła”, [w:] Ewaluacja profilaktyki problemów dzieci i młodzieży, red. J.Ł. Grzelaka, M.J. Sochackiego, Pracownia profilaktyki Problemowej, Warszawa 2001, str. 259 – 281 • J. Lutyński, Metody badań społecznych. Wybrane zagadnienia (MBS), ŁTN, Łódź 1994, str. 27 – 40 • J. Kwaśniewski, Socjologia stosowana, Encyklopedia Socjologii, t. IV, str. 80 – 84 |
Learning outcomes: |
During the course, the student is expected to become familiar with methodological terminology, different methods, techniques and types of analysis, which in future will enable him/her to: - improve his/her knowledge of methodology on his/her own - use the work of other researchers in a critical way |
Assessment methods and assessment criteria: |
Form of assessment: Examination |
Copyright by University of Warsaw.