University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Między konstruowaniem a doświadczaniem: na przecięciu różnorodności społecznych

General data

Course ID: 3401-FAK-MKDRSz
Erasmus code / ISCED: 14.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0310) Social and behavioural sciences, not further defined The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: (unknown)
Name in Polish: Między konstruowaniem a doświadczaniem: na przecięciu różnorodności społecznych
Organizational unit: Institute of Social Prevention and Resocialisation
Course groups: Courses in Institute of Social Prevention and Resocialization
Elective courses (weekend program)
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

elective courses

Mode:

Blended learning

Short description: (in Polish)

Celem zajęć jest zdobycie przez studiujących wiedzy umożliwiającej rozumienie i analizę współczesnego, zróżnicowanego społeczeństwa. Wiedza ta pozwoli identyfikować, eksplorować i badać różnorodność społeczną, jej potencjał i konsekwencje. Zajęcia będą osadzone w perspektywie intersekcjonalnej odnoszącej się do konstruowania i doświadczania tożsamości społecznych przez jednostki i grupy oraz do ich konstruowania w dyskursie.

Full description: (in Polish)

Celem zajęć jest zdobycie przez osoby studiujące wiedzy umożliwiającej rozumienie i analizę współczesnego, zróżnicowanego społeczeństwa. Wiedza ta pozwoli identyfikować, eksplorować i badać różnorodność społeczną, jej potencjał i konsekwencje. Zajęcia będą osadzone w perspektywie intersekcjonalnej odnoszącej się do konstruowania i doświadczania tożsamości społecznych przez jednostki i grupy oraz do ich konstruowania w dyskursie.

Podczas zajęć będziemy pogłębiać wiedzę o różnorodności społecznej i jej rozumienie oraz analizować ją m.in. pod względem współwystępowania, nakładania się i przenikania takich cech, przesłanek, doświadczeń i konstruktów: jak płeć, orientacja (psycho)seksualna, tożsamość płciowa, binarność i heteronormatywność w kontekście płci, norma (pełno)sprawności / ableism / niepełnosprawność, rasizm (w tym rasizm instytucjonalny) / biały przywilej / biała supremacja, fatfobia / grubancypancja, , doświadczenie migracji, etniczność, role i rangi społeczne oraz związanych z nimi przywileje, wykluczenia i opresje, jak również kwestie reprezentacji oraz relacje władzy i relacje pomiędzy mniejszościami a większościami w społeczeństwie.

Kwestie te ujmowane będą z perspektywy historycznej, analizy dyskursu publicznego, w tym medialnego i politycznego oraz dyskursu emancypacyjnego / empowermentowego w kontekście globalnego backlashu dotyczącego demokracji i praw człowieka, dynamiki związanej ze zmianami relacji władzy w społeczeństwie a także praw i wolności obywatelskich.

W trakcie zajęć akcent będzie kładziony na pogłębienie rozumienia omawianych zagadnień i tekstów oraz odniesienie ich zarówno do praktyki życia społecznego, własnych doświadczeń jak i edukacji akademickiej.

W trakcie zajęć osoby uczestniczące będą w równym stopniu zachęcane zarówno do życzliwej i „czułej” , jak też krytycznej lektury i analizy wybranych tekstów naukowych, popularnonaukowych, literackich oraz tekstów kultury.

Materiały do zajęć, m.in. lektury obowiązkowe w formie plików PDF będą w dużej mierze dostępne na platformie KAMPUS.

Wymiar czasu pracy osób uczestniczących w zajęciach :

- godziny zorganizowane: 15

- przygotowanie do zajęć: 30 godz.

- przygotowanie do zaliczenia: 25 godz.

Bibliography: (in Polish)

− Ciaputa, E., Król, A., Warat, A., Genderowy wymiar niepełnosprawności. Sytuacja kobiet z niepełnosprawnościami wzroku, ruchu i słuchu

− Dudzińska, A., Reprezentacja polityczna osób z niepełnosprawnościami, [w:] Niepełnosprawność jako obszar interwencji publicznej

− Fiałkowska, K., Garapich, M. P., Mirga-Wójtowicz, E., Migracyjne ścieżki polskich Romów. „Między tradycją a zmianą: migracyjne ścieżki polskich Romów”. Raport z badań.

− Furgał E., Podwójnie wykluczeni. Osoby LGBTQ+ w autystycznej społeczności [w:] „Terapia Specjalna”, nr 7 / 2019

− Furgał, E., Dziewczyna w spektrum

− Gay, R., Głód. Pamiętnik (mojego) ciała

− Giddens, A., Socjologia (fragmenty): m.in. roz. Rasa, etniczność, migracja; seksualność i płeć - https://libra.ibuk.pl/book/103942

− Grudzińska, A., Kubin, K. (red.), Ukryty program szkoły a równy dostęp do edukacji. Wybór tekstów”, Fundacja na rzecz Różnorodności Społecznej (FRS)

− Kowalska, B., Król. A., Migalska, A., Warat, M., Macierzyństwo kobiet z niepełnosprawnościami ruchu, wzroku i słuchu. Studia nad niepełnosprawnością a wyobraźnia socjologiczna.

− Kubin, K. (red.), (nie)Widzialne granice – o tym co dzieli i co łączy w wielokulturowości”, Fundacja na rzecz Różnorodności Społecznej (FRS)

− Kubin, K. (red.), Media w społeczeństwie różnorodnym: etyka, pluralizm i równe traktowanie”,

Fundacja na rzecz Różnorodności Społecznej (FR

− Kościańska, A., Petryk, M., Odejdź. Rzecz o polskim rasizmie

− Mamczur, M., Gruba

− Mikołajczyk-Lerman, G., Sztobryn-Giercuszkiewicz, J. (red.), Życie z niepełnosprawnością w świecie VUCA

− Pamuła, N., Król, A., Wołowicz, A., Paradoksy widzialności: o związkach teorii queer i studiów o niepełnosprawności [w:] teksty drugie, 152-169, 2022

− Rasizm po polsku, Stowarzyszenie Polaków Pochodzenia Afrykańskiego

− Radkowska-Walkowicz, M., Reimann, M., Dzieci i zdrowie. Wstęp do childhood studies

− Reimann, M., Nie przywitam się z państwem na ulicy. Szkic o doświadczaniu niepełnosprawności

− Rudnicki, S., Niepełnosprawność i złożoność

− Struzik, J. (red), Niewidoczne (dla) społeczności. Sytuacja społeczna lesbijek i kobiet biseksualnych mieszkających na terenach wiejskich i w małych miastach w Polsce. Raport z badań” Fundacja Przestrzeń Kobiet

− Struzik, J. (red.), Spoza centrum widać więcej. Przeciwdziałanie dyskryminacji krzyżowej ze względu na płeć, orientację seksualną i miejsce zamieszkania. Raport z badań, Fundacja Przestrzeń Kobiet

− Wielgosz, P., Gra w rasy. Jak kapitalizm dzieli, by rządzić

− Żeglicka, K., Szarota, M., Król, A., Feministycznie o niepełnosprawności. Manifestacja/utopia

Podcasty, nagrania audio-video i treści edukacyjne dostępne w Internecie, w tym m.in.:

▪ Chimamanda Ngozi Adichie "The danger of a single story" (TED):

▪ Odcinki podcastu ""Vingardium Grubiosa" (np. s02e08 „Z pierwszej ręki: grubość i niepełnosprawność”, s02e05 „Z pierwszej ręki: grubość, czarność i rasizm”:

▪ „Kim Lee. Królowa Warszawy” (materiały dot. wystawy w Muzeum Woli w Warszawie)

▪ Vlogi Elsiego Adajewa

Learning outcomes: (in Polish)

Po zakończeniu zajęć osoba studiująca:

w sferze wiedzy:

• ma wiedzę dotyczącą przedmiotu, zakresu, aparatury pojęciowej i teorii intersekcjonalnej mającej zastosowanie w studiowaniu różnorodności społecznej;

• ma wiedzę diagnostyczną o zjawiskach i procesach społecznych (na poziomie lokalnym, krajowym i międzynarodowym)

w sferze umiejętności:

• umie zbierać i analizować materiały naukowe i dane faktograficzne, dostępne w języku polskim i obcym, dotyczące zjawisk związanych z różnorodnością społeczną , potrzebne do ich rozpoznania, obserwacji i opisu

w sferze kompetencji społecznych:

• docenia znaczenie odpowiedzialnego i racjonalnego przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu oraz dostrzega i uwzględnia w projektach społecznych ich aspekty polityczne, prawne, ekonomiczne

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

1. Obowiązkowa obecność na zajęciach

2. Aktywny udział w zajęciach

3. Przygotowanie prezentacji lub pracy pisemnej

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-19 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 15 hours, 18 places more information
Coordinators: Marta Kindler, Agnieszka Kozakoszczak
Group instructors: Marta Kindler, Agnieszka Kozakoszczak
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Seminar - Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)