University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Strategies for the prevention of crime

General data

Course ID: 3401-KR2-1SZPd
Erasmus code / ISCED: 14.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0310) Social and behavioural sciences, not further defined The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Strategies for the prevention of crime
Name in Polish: Strategie zapobiegania przestępczości
Organizational unit: Institute of Social Prevention and Resocialisation
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z problematyką szeroko pojętego zapobiegania przestępczości (programy społecznego zapobiegania przestępczości, zapobiegania przez wczesną interwencję, zapobiegania sytuacyjnego, programy zapobiegania przestępczości realizowane w społecznościach lokalnych). Magistranci poznają przykłady konkretnych programów prewencyjnych oraz sposoby oceny ich skuteczności

Full description: (in Polish)

Punktem wyjścia do rozważań na temat teorii i praktyki zapobiegania przestępczości będą odniesienia do indywidualnych, środowiskowych, społecznych i makrospołecznych uwarunkowań przestępczości. Na tej podstawie analizowane będą różnorakie podejścia do zagadnienia zapobiegania przestępczości, zalecenia międzynarodowe w tym względzie oraz ogólne zagadnienia reakcji formalnej i nieformalnej na przestępczość. Studenci poznają ogólne zasady tworzenia, realizacji oraz oceny skuteczności i prawidłowości (ewaluacji) programów prewencyjnych. Szczególny nacisk położony będzie na programy, których celem jest kontrola przestępczości poprzez zmianę sytuacji w której dochodzi do przestępstwa. Studenci przedstawiają własne opracowania na temat konkretnych działań prewencyjnych.

Bibliography: (in Polish)

Czapska J., Kury H.– Mit represyjności albo o znaczeniu prewencji kryminalnej, 2002

Kossowska A.– Sytuacyjne zapobieganie przestępczości „Archiwum Kryminologii” t. XX

Bezpieczeństwo lokalne. Społeczny kontekst prewencji kryminalnej, (red) Czapska J., Widacki J., Warszawa 2000

Zapobieganie przestępczości w społecznościach lokalnych (red) Czapska J., Krupiarz W., Warszawa 1999

Czarnecki B., Siemiński W., Kształtowanie bezpiecznej przestrzeni publicznej, Warszawa 2004

Bratton W., Knobler P., Przełom. Jak szef policji nowojorskiej powstrzymał epidemię przestępstw. Poznań 2000.

Kelling G. L., Coles C.M., Wybite szyby. Jak zwalczyć przestępczość i przywrócić ład w najbliższym otoczeniu, Poznań 2000

Ponadto literatura wskazana przez wykładowcę do poszczególnych tematów

Learning outcomes: (in Polish)

Uczestnicy zajęć

1. Znają podstawy teoretyczne strategii zapobiegania przestępczości w powiązaniu z teoriami uwarunkowań przestępczości oraz mechanizmami funkcjonowania kontroli społecznej nieformalnej i formalnej.

2. Wyjaśniają strategie zapobiegawcze i mechanizm kontroli społecznej nieformalnej i formalnej

3. Analizują założenia, realizację i efekty konkretnych programów zapobiegania przestępczości.

4. Porównują skuteczność programów zapobiegawczych.

5. Stosują interdyscyplinarne podejście do problemów społecznych i ich rozwiązywania

6. Rozumieją, że przestępczość powinna być traktowana w kontekście innych zjawisk społecznych i gospodarczych

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

1. Ocena ciągła – uwzględniająca przygotowanie do zajęć i aktywny udział w dyskusji.

2. Ocena samodzielnych prezentacji studentów.

3. Ocena frekwencji podczas zajęć.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)