University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

The limits of human rights and freedoms

General data

Course ID: 3401-KR2-2GPWd
Erasmus code / ISCED: 14.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0310) Social and behavioural sciences, not further defined The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: The limits of human rights and freedoms
Name in Polish: Granice Praw i Wolności Człowieka
Organizational unit: Institute of Social Prevention and Resocialisation
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy na temat praw i wolności człowieka w kontekście rozwoju cywilizacyjnego świata politycznego i międzynarodowego. Kolejnym celem jest także pokazanie dwóch stron działania tych praw i wolności: z jednej strony ewoluują one i wzmacniają ochronę dóbr i wartości, z drugiej strony mają swoje granice, uzasadnione interesami ponadjednostkowymi.

Full description: (in Polish)

Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy na temat praw i wolności człowieka w kontekście rozwoju cywilizacyjnego świata politycznego i międzynarodowego. Celem przedmiotu jest także pokazanie dwóch stron działania tych praw i wolności: z jednej strony ewoluują one i wzmacniają ochronę dóbr i wartości, z drugiej strony mają swoje granice, uzasadnione interesami ponadjednostkowymi. Także wiedza o granicach praw człowieka w związku z nowymi osiągnięciami naukowymi i dążeniem do ułatwienia, czy doskonalenia życia, wymaga aktualizacji. Treści kształcenia obejmują takie zagadnienia jak: ograniczony i absolutny charakter praw i wolności osobistych, obowiązki państwa a prawa socjalne, prawa człowieka a prawo humanitarne, zagrożenia i wyzwania praw człowieka w rozwoju cywilizacyjnym (prawa człowieka a zagrożenie terroryzmem, prawa człowieka a rozwój nauk medycznych i technicznych).

Bibliography: (in Polish)

1. Nowicki M., Co to są prawa człowieka. [w:] Szkoła praw człowieka. Teksty wykładów, z. 1. Warszawa 1998.

2. Hołda J., Hołda Z., Rybczyńska A. J., Ostrowska D., Prawa człowieka. Zarys wykładu. Warszawa 2008

3. Nowicki M. A., Wokół Konwencji Europejskiej. Komentarz do Europejskiej Konwencji Praw Człowieka, Warszawa 2010.

4. Osiatyński W., Prawa człowieka i ich granice, Kraków 2011

5. Rzepliński A., Dylematy organów prawa i porządku publicznego – służyć prawu i/lub chronić porządek publiczny, czy chronić porządek publiczny w granicach prawa? Wprowadzenie do książki: C. de Rover, Służyć i chronić. Prawa człowieka i prawo humanitarne dla policji i sił bezpieczeństwa państwa. Legionowo 2002 s. VIII-XIX.

6. Wyrzykowski M., Granice praw i wolności – granice władzy, [w:] Obywatel – jego wolności i prawa. Warszawa 1998, s. 45-59.

7. Zajadło J., Historia Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka a spór o uniwersalizm - relatywizm. Gdańskie Studia Prawnicze 2006 nr 15, s. 519-533.

8. Rzepliński A., O programie działań na rzecz umiarkowanego postępu w granicach praw podstawowych. [w:] Wzmacnianie rządów prawa i ochrony praw człowieka w Polsce poprzez zaangażowanie podmiotów gospodarczych. Warszawa 2007, nakł. HFPC: s. 60-67.

9. Zajadło J., Zamiast wprowadzenia: spory wokół legalności i legitymizacji humanitarnej interwencji, [w:] J. Zajadło, Dylematy humanitarnej interwencji, Gdańsk 2005, rozdz. I, s. 9-41.

Learning outcomes: (in Polish)

Studenci:

- opisują proces rozwoju praw człowieka: podwyższanie standardów traktowania jednostki przez państwo na przestrzeni ostatnich kilkudziesięciu lat, poszerzanie zakresu działania praw człowieka,

- oznaczają granice praw człowieka (interes ogólnospołeczny oraz prawa i wolności innych jednostek).

- analizują i oceniają konkretne sytuacje, czy stanowią one naruszenie praw człowieka lub ryzyko ich naruszenia;

- pogłębiają postawę ”prawoczłowieczą” i tzw. wrażliwość społeczną, będą bardziej uważni na sytuacje naruszeń praw podstawowych,

- potrafią zająć stanowisko w przypadku konfliktu wartości indywidulanych i zbiorowych.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

1. Bieżąca ocena przygotowania i aktywności na zajęciach – udziału w dyskusji dydaktycznej

2. ocena eseju

3. egzamin ustny

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)