University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Psychopathology of crime

General data

Course ID: 3401-KR2-2PsKrz
Erasmus code / ISCED: 14.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0310) Social and behavioural sciences, not further defined The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Psychopathology of crime
Name in Polish: Psychopatologia kryminalna
Organizational unit: Institute of Social Prevention and Resocialisation
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z psychopatologią i jej wpływem na zachowania przestępcze oraz genezy powstawania zaburzeń psychicznych i zachowania u dorosłych oraz u dzieci i młodzieży z uwzględnieniem historii zmian w rozumieniu i interpretowaniu oraz historii klasyfikacji zaburzeń psychicznych.

Full description: (in Polish)

Zakres tematyczny wykładu

1. Psychopatologia w kryminologii i kryminalistyce– wstęp

2. Zaburzenia w obszarach: poznawczym, emocjonalnymi motywacyjnym

3. Historia rozumienia zaburzeń psychicznych

4. Powstawanie zaburzeń psychicznych w różnych koncepcjach psychologicznych

5. Historia klasyfikacji zaburzeń psychicznych

6. Aktualnie obowiązujące klasyfikacje zaburzeń: ICD 10 i DSM V

7. Zaburzenia osobowości (psychopatie, seryjni mordercy, kanibalizm)

8. Parafilie (zaburzenia seksualne, przestępstwa seksualne, agresja seksualna, pedofilia)

9. Podstawowe teorie powstawania agresji

10. Uzależnienia (od substancji, behawioralne)

11. Niepoczytalność

12. Zaburzenia dzieci i młodzieży

Celem przedmiotu jest przedstawienie psychologicznych, biologicznych (organicznych) i społecznych uwarunkowań podejmowania zachowań przestępczych, a także roli ofiary i psychologicznych skutków bycia ofiarą. na problematykę zajęć składają się takie tematy jak:

- zaburzenia procesów poznawczych i emocjonalnych a czyny naruszające normy prawne,

- patologia i dysfunkcja rodzin macierzystych a adaptacja społeczna.

- psychologiczne i społeczne determinanty kształtowania się postaw wobec norm prawnych.

- psychopatologiczne skutki bycia ofiarą przestępstwa

Bibliography: (in Polish)

1. Butcher J. N., Hooley J.M., Mineka S. (2017), Psychologia zaburzeń. Sopot: GWP

2. Augustynek A. (2015), Psychopatologia Człowieka dorosłego. Warszawa: Difin.

3. Seligman M. E., Walker E. F. Rosenhan D. L. (2003), Psychopatologia. Warszawa: Zysk i S-ka.

4. Stukan J. (2017), Seryjni mordercy. Kraków: Wydawnictwo Aktywa.

5. Kendall P.C. ((2016), Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Gdańsk: GWP.

6. Jakubik A. (1999), Zaburzenia osobowości. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL

7. Pospiszyl K. (2005) Przestępstwa seksualne. Warszawa: PWN.

8. Pospiszyl K. (2000), Psychopatia. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

9. Pastwa-Wojciechowska B. (2013). Psychopaci. Sprawcy przestępstw seksualnych. Gdańsk: Harmonia Uniwersalis

10. Beisert M. (2012), Pedofilia. Geneza i mechanizm zaburzenia. Sopot: GWP

11. Stukan J. (2014), Seksualni seryjni mordercy. Zdzieszowice: Psyche.

12. Gierowski J. K., Szymusik A. (red.) (1996), Postępowanie karne i cywilne wobec osób zaburzonych psychicznie. Wybrane zagadnienia z psychiatrii, psychologii i seksuologii sądowej. Kraków: Collegium Medicum UJ

13. Ogińska-Bulik N. (2010), Uzależnienie od czynności. Mit czy rzeczywistość. Warszawa: Difin.

14. Ostrowska K. (2016), Psychologia dla służb społecznych. Warszawa: Difin

Learning outcomes: (in Polish)

Efekty w zakresie wiedzy

Student:

• zna podstawowe słownictwo i definicje dotyczące psychopatologii

• ma wiedzę na temat zaburzeń zdrowia psychicznego, normy i patologii i ma umiejętność analizy wpływu patologii na zachowanie człowieka dorosłego i

• ma podstawową wiedzę na temat znaczenia zaburzeń zdrowia psychicznego dla rozwoju człowieka, potrafi wymienić wybrane problemy kliniczne i ich wpływ na rozwój człowieka w poszczególnych etapach życia

• ma podstawową wiedzę na temat biologicznych, psychicznych i społecznych uwarunkowań przestępstw oraz powrotności do przestępstw

Efekty w zakresie umiejętności

Student:

• potrafi dokonać obserwacji i interpretacji podstawowych objawów zaburzeń psychicznych i psychopatologicznych, analizuje ich powiązania z różnymi obszarami funkcjonowania człowieka.

• potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu psychopatologii w celu analizowania i interpretowania problemów zachowania, agresji i zachowań przestępczych.

• potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi źródeł i objawów zaburzeń zdrowia psychicznego w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji

• potrafi wykorzystać wiedzę z psychopatologii by wstępnie rozpoznać i zakwalifikować zaburzenia psychiczne

• ma umiejętność analizy zaburzeń zdrowia psychicznego i ich wpływu na rozwój człowieka (dzieci i dorosłych) i konsekwencje w funkcjonowaniu wżyciu osobistym i społecznym.

• umie rozpoznać wstępnie czy są przesłanki by uznać sprawcę przestępstwa za niepoczytalnego

• potrafi dokonać wyboru odpowiednich strategii pomocy osobom przeżywającym trudności psychiczne

• umie prognozować możliwości i warunki adaptacji i reintegracji społecznej zaburzonych sprawców różnych rodzajowo przestępstw

Efekty w zakresie kompetencji

Student:

• jest świadomy znaczenia odpowiedniej komunikacji interpersonalnej z osobami przejawiającymi problemy psychiczne, przez co potrafi współdziałać w grupach i nawiązywać kontakt z podopiecznymi

• jest przygotowany do uczestnictwa w programach i działaniach pomocowych dla osób uzależnionych, chorych psychicznie, ofiar przestępstw, osób przezywających skutki stresu pourazowego (ofiar przestępstw) oraz dzieci z rodzin problemowych.

• rozumie potrzebę podejmowania otwartego dialogu na temat zaburzeń psychicznych i opracowywani programów profilaktycznych

• jest w stanie ocenić sytuację w zakresie kontaktu z osobą zaburzoną, zna wartość obecności i tolerancji wobec osób zmagających się z tymi problemami i jaki wpływ mają czynniki patologiczne w motywacji przestępczej

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Obecność oraz bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność – 25%; końcowe zaliczenie pisemne 75%

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)