Rehabilitative pedagogy
General data
Course ID: | 3401-PR1-1PRd |
Erasmus code / ISCED: |
05.6
|
Course title: | Rehabilitative pedagogy |
Name in Polish: | Pedagogika resocjalizacyjna |
Organizational unit: | Institute of Social Prevention and Resocialisation |
Course groups: |
Courses in Institute of Social Prevention and Resocialization Obligatory courses - 1st year, 1st cycle, Social Prevention and Resocialisation (weekday program) |
ECTS credit allocation (and other scores): |
5.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Przedmiot ma zapoznać studenta z interdyscyplinarnym charakterem wiedzy o resocjalizacji, reintegracji i profilaktyce społecznej. Zadanie to będzie zrealizowane przez omówienie podstawowych pojęć i paradygmatów z zakresu pedagogiki resocjalizacyjnej oraz wskazanie aktualnych tendencji w pracy z nieletnimi i z młodzieżą zagrożoną nieprzystosowaniem społecznym. |
Full description: |
(in Polish) Wykład ma za zadanie: - zapoznać studenta z podstawowymi pojęciami i paradygmatami z zakresu pedagogiki resocjalizacyjnej; - wskazać miejsce i zadania pedagogiki resocjalizacyjnej w systemie nauk o wychowaniu; - zapoznać studenta z interdyscyplinarnym charakterem resocjalizacji, reintegracji i profilaktyki społecznej; - przedstawić systematycznie wiedzę potrzebną do zaliczenia przedmiotu. W części wstępnej student pozna genezę i rozwój pedagogik resocjalizacyjnej, podstawowe pojęcia i paradygmaty z zakresu tej subdyscypliny. Następnie zaprezentowane zostaną badania nad nieprzystosowaniem społecznym i efektywnością oddziaływania resocjalizującego oraz wzajemne związki między paradygmatem, modelami diagnozowania i resocjalizacji. Ta wiedza pozwoli na szczegółowe omówienie strategii i procedur, metod i technik wychowania resocjalizującego oraz wskazanie współczesnych nurtów i kierunków w resocjalizacji nieletnich w Polsce i za granicą. Ćwiczenia mają za zadanie: - pogłębić wiedzę wyniesioną z wykładu; - dać jej zastosowanie praktyczne; - mobilizować studentów do systematycznej pracy. Dyskusja na zajęciach ma za zadanie zapoznać studenta z funkcjami wychowania resocjalizacyjnego (opieka – wychowanie – terapia) w aspekcie aksjologiczno-teleologicznym, teorii wychowania i metodyki wychowania. Student zapozna się z rzeczywistością wychowawczą z punktu widzenia pedagogiki resocjalizacyjnej: podmiot wychowania, sytuacje (interakcje) wychowawcze, instytucje wychowawcze, systemy wychowawcze oraz innowacyjne metody pracy Nakład pracy studenta: 60 – godziny kontaktowe 30 – przygotowanie się do zajęć 10 – przygotowanie prezentacji 20 – przygotowanie do zaliczenia 30 – przygotowanie do egzaminu 150 – liczba ogółem |
Bibliography: |
(in Polish) Cz. Czapów, Wychowanie resocjalizujące. Elementy metodyki i diagnostyki. Warszawa 1978. L. Pytka, Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, Warszawa 2000. K. Pospiszyl, Resocjalizacja. Teoretyczne podstawy oraz przykłady programów oddziaływań, Warszawa 1998. K. Sawicki, Diady, kliki, gangi. Młodzież nieprzystosowana społecznie w perspektywie współczesnej pedagogiki resocjalizacyjnej, Kraków 2018. M. Sztuka, Anachronizm i aktualność. Idea resocjalizacji w sporze o nowoczesność, Kraków 2013. B. Urban, J. Stanik (red.), Resocjalizacja, t.1 i 2, Warszawa 2007, PWN. Ustawa o postępowaniu w sprawach nieletnich. Resocjalizacja Polska, rocznik |
Learning outcomes: |
(in Polish) Wiedza 1. Potrafią wyjaśniać i interpretować podstawowe pojęcia z zakresu resocjalizacji i profilaktyki społecznej (uzasadnienie z interdyscyplinarnej perspektywy); 2. Potrafią analizować i uzasadniać związki między teoretycznymi ujęciami nieprzystosowania społecznego a modelami diagnozy i terapii; 3. Potrafią argumentować cele, zadania i organizację pracy instytucji wychowania resocjalizującego oraz resocjalizacji w środowisku otwartym w Polsce oraz za granicą. Umiejętności 1. Potrafią Interpretować modele diagnozy i terapii pod kątem ich przydatności resocjalizacyjnej; 2. Umieją wybierać adekwatne do indywidualnego przypadku/ grupy podejście profilaktyczne, wychowawcze, resocjalizacyjne, 3. Potrafią krytycznie oceniać pracę korekcyjno – wychowawczą z punktu widzenia celów resocjalizacji oraz wymagań diagnostycznych i metodycznych. Kompetencje społeczne 1. Umieją postępować zgodnie z zasadami etyki wychowawcy; 2. Potrafią weryfikować działania korekcyjno-wychowawcze w zależności od zmieniających się potrzeb indywidualnych i społecznych; 3. Potrafią doceniać różnorodność i uzasadnienie – nawet sprzecznych – opinii. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Wykład interakcyjny. Egzamin końcowy ustny, do którego student dopuszczony jest na podstawie zaliczenia ćwiczeń |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Navigate to timetable
MO TU W TH WYK
CW
CW
FR |
Type of class: |
Classes, 30 hours, 72 places
Lecture, 30 hours, 72 places
|
|
Coordinators: | Elżbieta Bielecka, Renata Gardian-Miałkowska | |
Group instructors: | Elżbieta Bielecka, Renata Gardian-Miałkowska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Examination
Classes - No assessment Lecture - Examination |
Classes in period "Summer semester 2024/25" (future)
Time span: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: | (unknown) | |
Coordinators: | (unknown) | |
Group instructors: | (unknown) | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Examination |
Copyright by University of Warsaw.