Psychological concepts of the human being
General data
Course ID: | 3401-PR1-1PSYd |
Erasmus code / ISCED: |
14.4
|
Course title: | Psychological concepts of the human being |
Name in Polish: | Psychologiczne koncepcje człowieka |
Organizational unit: | Institute of Social Prevention and Resocialisation |
Course groups: |
Courses in Institute of Social Prevention and Resocialization Obligatory courses - 1st year, 1st cycle, Social Prevention and Resocialisation (weekday program) |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Przedmiot obejmuje wiedzę z zakresu głównych nurtów teorii osobowości: psychoanalizy, behawioryzmu, psychologii poznawczej i humanistycznej oraz metod badania osobowości a także zaburzeń w strukturach i funkcjach |
Full description: |
(in Polish) Wykłady obejmują ogólną i szczegółową problematykę: Psychologia jako nauka wyjaśniająca zachowanie człowieka ze szczególnym uwzględnieniem całościowej organizacji psychiki, jaką jest osobowość, Nacisk położony jest na odrębność pojęć, metod, terapii i podstaw antropologii filozoficznej w najważniejszych nurtach współczesnej psychologii: psychoanalizie, behawioryzmie, psychologii poznawczej i humanistycznej oraz socjobiologii i postmodernizmie. Przedstawione są także metody i techniki diagnozowania osobowości: Szczegółowy zakres tematyczny obejmuje: 1. Psychologia, jako nauka teoretyczna i stosowana 2. Termin „psyche” w filozofii starożytnej i nowożytnej 3. Główne koncepcje psychologii i kryteria rozróżniania 4. Freud i jego koncepcja osobowości i rozwoju psychoseksualnego 5. Poglądy K. Horney i E. Fromma na osobowość 6. A. Maslowa koncepcja potrzeb 7. C. Rogersa koncepcja „ja” 8. Osobowość w ujęciu psychologii poznawczej i behawioralnej 9. Osobowość, jako zbiór cech 10. Poglądy polskich psychologów na osobowość : J. Reykowski, K.Obuchowski, K. Dąbrowski 11. Metody badania osobowości, Wymogi stawiane testom 12. Zaburzenia osobowości |
Bibliography: |
(in Polish) 1. Cervone, D., Pervin, A.P. (2011). Osobowość. Teoria i badania. Kraków: WUJ. 2. Hall, C.S., Lindzey, G., Campbell, J.B. (2013). Teorie osobowości. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. 3. Mc Crae, R.R., Cost Jr, .T. (2005) Osobowość dorosłego człowieka. Kraków: WAM. 4. Oleś, P. (2005) Wprowadzenie do psychologii osobowości. Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR. ” |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po zakończeniu zajęć student/ka w sferze wiedzy: - zna teorie psychologiczne przedstawione podczas zajęć - rozumie znaczenie koncepcji psychologicznych w procesie rozumienie człowieka w sferze umiejętności: - potrafi porównać poznane koncepcje rozumienia człowieka - potrafi scharakteryzować najważniejsze aspekty poznanych teorii w sferze kompetencji społecznych: - ma świadomość znaczenia koncepcji psychologicznych dla zrozumienia funkcjonowania człowieka - ma świadomość etycznego działania w procesie poznawania człowieka |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) - obecność na zajęcia - aktywny udział w zajęciach (praca indywidualna i praca w grupie) - zaliczenie pisemne |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Navigate to timetable
MO TU W WYK
CW
CW
TH FR |
Type of class: |
Classes, 15 hours, 70 places
Lecture, 15 hours, 70 places
|
|
Coordinators: | Justyna Kurtyka-Chałas | |
Group instructors: | Justyna Kurtyka-Chałas | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Examination
Lecture - Examination |
Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)
Time span: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: | (unknown) | |
Coordinators: | (unknown) | |
Group instructors: | (unknown) | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Examination |
Copyright by University of Warsaw.