University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

The History of Penal Cultures

General data

Course ID: 3401-PR1-3DKPd
Erasmus code / ISCED: 10.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0421) Law The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: The History of Penal Cultures
Name in Polish: Dzieje kultur penalnych
Organizational unit: Institute of Social Prevention and Resocialisation
Course groups: Courses in Institute of Social Prevention and Resocialization
Obligatory courses - 3rd year, 1st cycle, Social Prevention and Resocialisation (weekday program)
ECTS credit allocation (and other scores): 4.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Prerequisites (description):

basic competences in social sciences and in penal sciences, especially in relation to the question of social prevention and resocialization

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Przedmiot dostarcza podstawowej wiedzy na temat historii instytucji penalnych oraz mechanizmów społecznych i kulturowych związanych z funkcjonowaniem systemów karnych w różnych kontekstach historyczno-kulturowych, w tym także współcześnie. W ramach przedmiotu łączy się elementy historii idei kary i historii instytucji wymiaru sprawiedliwości w sprawach karnych, antropologii kary i socjologii kary w kontekście rozwoju konkretnych form organizacyjnych kary w ujęciu historycznym. W ramach przedmiotu wprowadza się elementy syntezy integralnokulturowej, to znaczy wiedzy na temat kary kryminalnej integrującej wieloaspektowe analizy zjawiska prawno-społecznego kary kryminalnej w kontekście rozwoju różnych struktur afektu penalnego powiązanego z odmiennymi typami kultur penalnych.

Full description: (in Polish)

Przedmiot dostarcza podstawowej wiedzy na temat historii instytucji penalnych oraz mechanizmów społecznych i kulturowych związanych z funkcjonowaniem systemów karnych w różnych kontekstach historyczno-kulturowych, w tym także współcześnie. W ramach przedmiotu łączy się elementy historii idei kary i historii instytucji wymiaru sprawiedliwości w sprawach karnych, antropologii kary i socjologii kary w kontekście rozwoju konkretnych form organizacyjnych kary w ujęciu historycznym. W ramach przedmiotu wprowadza się elementy syntezy integralnokulturowej to znaczy wiedzy na temat kary kryminalnej integrującej wieloaspektowe analizy zjawiska prawno-społecznego kary kryminalnej w kontekście rozwoju różnych struktur afektu penalnego powiązanego z odmiennymi typami kultur penalnych. Przedmiot poszerza wiedzę ogólną na temat historii instytucji penalnych oraz mechanizmów społecznych i kulturowych związanych z funkcjonowaniem systemów karnych w różnych kontekstach historyczno-kulturowych, w tym także współcześnie starając się odpowiednio ukazywać kwestie zróżnicowania kulturowego przy jednoczesnym wskazywaniu na współczesne uniwersalne standardy postępowania w sprawach karnych. Przedmiot pozwala na zapoznanie się z różnymi typami analiz kwestii kary kryminalnej, historii prawa, antropologii społecznej, penologii. Na zajęciach szczególnie wskazywane są ilustracyjne przykłady instytucji i praktyk penalnych w różnych okresach historycznych i różnych kulturach, z uwzględnieniem także problemów i szans związanych ze współczesną wielokulturowością. Analiza historyczna i socjologiczna będzie też uwypuklać kwestię kary i karania jako jednej z form rozwiązywania problemów społecznych. Wykład akcentuje analizę społeczno kulturowych uwarunkowań kształtowania się pojęcia kary kryminalnej odnosząc się odpowiednio także do wzorów działania z tradycji Biblii i starożytnej Grecji oraz Rzymu, i ich wpływu na kształtowanie się struktury afektu penalnego w Europie od czasów późnego średniowiecza do współczesności (Retrybutywizm). W tej analizie ukazane będą rozliczne powiązania nowoczesnych doktryn penalnych z kulturowym dziedzictwem i symboliką kary i karania w kontekście realizacji potrzeby zapewnienia poczucia ładu, bezpieczeństwa i sprawiedliwości we współczesnych demokratycznych społeczeństwach kapitalistycznych opartych na rządach prawa i biurokracji.

Nakład pracy studenta:

- godziny zorganizowane – 60

- przygotowanie do zajęć – 30 godz.

- przygotowanie do egzaminu – 30 godz.

Bibliography:

.

Learning outcomes: (in Polish)

Po zakończeniu zajęć student/ka

w sferze wiedzy:

 posiada podstawową wiedzę na temat historycznych i społeczno-kulturowych uwarunkowań stosowania kar kryminalnych.

 posiada wiedzę o uwarunkowaniach zróżnicowania systemów karnych zarówno historycznych jak i współczesnych.

 zna podstawy kulturowe klasycznych rozważań na temat kary kryminalnej w europejskim kręgu kulturowym.

 ma wiedzę na temat związków między ogólnymi symbolicznymi założeniami ładu społecznego i aksjologią ogólnoustrojową , a współczesnymi i historycznymi systemami wymiaru sprawiedliwości w sprawach karnych.

W sferze umiejętności:

 potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu historii instytucji kontroli społecznej przestępczości, dla analizy współczesnych uwarunkowań kulturowych funkcjonowania programów resocjalizacji i kontroli społecznej w zakresie w jakim jest to konieczne dla realizacji polityki publicznej opartej na wiedzy (evidence based policy);

W sferze kompetencji społecznych:

 potrafi analizować etyczne problemy związane z wykonywaniem kary i innych środków represji prawnokarnej w świetle standardów międzynarodowych i uwarunkowań ustrojowych w ujęciu porównawczym diachronicznym i synchronicznym przez odpowiednie służby, w szczególności służbę więzienną i kuratorów sądowych.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Metody i kryteria oceniania:

Ocena aktywności studentów w toku ćwiczeń z możliwością oceny wygłoszonych i opracowanych referatów. Egzamin pisemny i dodatkowo ustny na ocenę bardzo dobrą z zakresu objętego opisem przedmiotu i wyszczególnionego każdorazowo w ramach ćwiczeń z danego roku i odpowiedniej uzgodnionej lektury jako przedmiotu rozmowy na ocenę bardzo dobrą.

Sposób zaliczenia:

Egzamin pisemny oraz dodatkowo egzamin ustny na ocenę bardzo dobrą dla studentów, którzy otrzymali ocenę dobrą z egzaminu pisemnego.

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours, 30 places more information
Lecture, 30 hours, 30 places more information
Coordinators: Jadwiga Królikowska, Sylwia Różycka-Jaroś, Jarosław Utrat-Milecki
Group instructors: Jadwiga Królikowska, Sylwia Różycka-Jaroś, Jarosław Utrat-Milecki
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Examination
Lecture - Examination

Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)

Time span: 2024-10-01 - 2025-01-26
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class: (unknown)
Coordinators: (unknown)
Group instructors: (unknown)
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Examination
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)