University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Revitalisation and Public Pedagogy

General data

Course ID: 3401-PR1-SP-RIS-RPPd
Erasmus code / ISCED: 14.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0310) Social and behavioural sciences, not further defined The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Revitalisation and Public Pedagogy
Name in Polish: Rewitalizacja i pedagogika publiczna
Organizational unit: Institute of Social Prevention and Resocialisation
Course groups: (in Polish) Przedmioty specjalizacyjne: Rewitalizacja i innowacje społeczne - PSIR, I stopień
Courses in Institute of Social Prevention and Resocialization
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Przedmiot, który jest przewidziany jako jeden z kursów na specjalizacji Rewitalizacja i innowacje społeczne, ma na celu kompleksowy przegląd wiedzy i praktycznych dokonań związanych z tematyką rewitalizacji przestrzeni zurbanizowanej w Polsce i na świecie.

Słuchacze i słuchaczki kursu uzyskują w jego ramach interdyscyplinarną wiedzę dotyczącą kształtowania się historii i rozwoju koncepcji rewitalizacji, a także związków rewitalizacji z innymi politykami publicznymi i instrumentami polityki miejskiej i regionalnej. Tematyka przedmiotu obejmuje z jednej strony wiedzę teoretyczną, a z drugiej kształtuje także umiejętności praktyczne studentek i studentów przy pomocy zaznajamiania ich z technikami programowania i planowania procesów rewitalizacji miast i odnowy wsi.

Wiedza pozyskiwana w ramach wykładów ma charakter interdyscyplinarny – łączy w sobie refleksję m.in. nad polityką publiczną, edukacją społeczną, socjologią miasta czy urbanistyką.

Full description: (in Polish)

Przedmiot, który jest przewidziany jako jeden z kursów na specjalizacji Rewitalizacja i innowacje społeczne, ma na celu kompleksowy przegląd wiedzy i praktycznych dokonań związanych z tematyką rewitalizacji przestrzeni zurbanizowanej w Polsce i na świecie.

Słuchacze i słuchaczki kursu uzyskują w jego ramach interdyscyplinarną wiedzę dotyczącą kształtowania się historii i rozwoju koncepcji rewitalizacji, a także jej związków z innymi politykami publicznymi i instrumentami polityki miejskiej i regionalnej. Tematyka przedmiotu obejmuje równocześnie wiedzę teoretyczną, jak i kształtuje umiejętności praktyczne studentek i studentów przy pomocy zaznajamiania ich z technikami planowania procesów rewitalizacji miast i odnowy wsi. Wśród zagadnień, które omawia na zajęciach prowadzący znajduje się np. opracowywanie kompleksowych programów rewitalizacji. Dzięki pozyskanych w ramach kursu umiejętności jego absolwenci i absolwentki zyskują kompetencje w zakresie trafnego identyfikowania potrzeb i potencjałów obszarów zdegradowanych, równocześnie we wszystkich wymiarach rewitalizacji - społecznym, gospodarczym i przestrzennym.

Wiedza pozyskiwana w ramach wykładów ma charakter interdyscyplinarny – łączy w sobie refleksję m.in. nad polityką publiczną, edukacją społeczną, socjologią miasta czy urbanistyką.

Zakres zagadnień szczegółowych omawianych w czasie kursu:

 Społeczne wytwarzanie przestrzeni – aktorzy i procesy współczesnej urbanizacji

 Wykluczenia i marginalizacja w przestrzeni zurbanizowanej

 Spacer urbanistyczny – obszar zdegradowany

 Spacer urbanistyczny – obszar zgentryfikowany

 Jak nie rewitalizować – relacje między rewitalizacją i gentryfikacją

 Podstawy polityki mieszkaniowej i lokalowej

 Rewitalizacja odgórna („urban renewal”)

 Rewitalizacja oddolna (podejście społeczne)

 Rewitalizacja miasta a rewitalizacja wsi

 Rewitalizacja jako polityka publiczna – zasady programowania i planowania

 Polskie doświadczenia w prowadzeniu programów rewitalizacji

 Zagraniczne doświadczenia w prowadzeniu programów rewitalizacji

Bibliography: (in Polish)

Bazuń D., Kwiatkowski M. (red.), Rewitalizacja: Podejście partycypacyjne, Oficyna Naukowa & Uniwersytet Zielonogórski, Warszawa 2017.

Drozda Ł., Uszlachetniając przestrzeń: Jak działa gentryfikacja i jak się ją mierzy?, Instytut Wydawniczy Książka i Prasa, Warszawa 2017.

Florida R., The New Urban Crisis: How Our Cities Are Increasing Inequality, Deepening Segregation, and Failing the Middle Class-and What We Can Do About It, Basic Books, New York 2017.

Jacobs J., Życie i śmierć wielkich miast Ameryki, Centrum Architektury, Warszawa 2014.

Jadach-Sepioło A. (red.), Gminny Program Rewitalizacji. Praktyczny poradnik dla mieszkańców i władz lokalnych, Krajowy Instytut Polityki Przestrzennej i Mieszkalnictwa, Warszawa 2018.

Jałowiecki B., Społeczne wytwarzanie przestrzeni, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2010.

Jarczewski W., Kułaczkowska A. (red.) Rewitalizacja. Raport o stanie polskich miast, Instytut Rozwoju Miast i Regionów, Warszawa-Kraków 2019.

Madden D.J., Marcuse P., In Defense of Housing: The Politics of Crisis, Verso Books, London 2016.

Trzepacz P., Warchalska-Troll A. (red.), Rewitalizacja miast: teoria, narzędzia, doświadczenia, Instytut Rozwoju Miast, Kraków 2017.

Twardoch A., System do mieszkania. Perspektywy rozwoju dostępnego budownictwa mieszkaniowego, Fundacja Nowej Kultury Bęc Zmiana, Warszawa 2019.

Learning outcomes: (in Polish)

- w zakresie wiedzy: student/ka zna i rozumie kluczowe pojęcia i historię koncepcji rewitalizacji przestrzeni zurbanizowanej, rozumie istotę przemian dokonujących się w obszarze społeczności lokalnej, odróżnia rewitalizację od gentryfikacji.

- w zakresie umiejętności: student/ka posiada najważniejsze umiejętności z zakresu programowania i planowania procesów rewitalizacji.

- w zakresie kompetencji personalnych i społecznych: student/ka docenia rolę i znaczenie partycypacji obywatelskiej w rozwijaniu konkretnego terytorium i jego mieszkańców. Charakteryzuje go/ją postawa otwartości i szacunku wobec doświadczeń innych ludzi, tradycji lokalnej i różnorodności kulturowej.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Zaliczenie końcowe odbywa się na podstawie:

1. Egzaminu

2. Obecności

3. Elementem dodatkowym jest systematyczna praca związana z aktywnością w trakcie zajęć

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)