University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Cultural animation of local communities

General data

Course ID: 3401-PR1-SP-WR-ASPd
Erasmus code / ISCED: 14.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Sociology and cultural studies The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Cultural animation of local communities
Name in Polish: Animacja kulturowa środowisk lokalnych
Organizational unit: Institute of Social Prevention and Resocialisation
Course groups: (in Polish) Przedmioty specjalizacyjne: Wychowanie resocjalizujące - PSIR, I stopień
Courses in Institute of Social Prevention and Resocialization
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Celem przedmiotu jest przygotowanie jego uczestniczek i uczestników do skutecznego odgrywania roli sprawnych liderek i liderów lokalnych dzięki umiejętnemu wykorzystywaniu przez nich technik animacji kulturowej. W trakcie kursu studenci i studentki kształtują swoje kompetencje animacyjne, poznają techniki partycypacji obywatelskiej i tworzenia diagnozy potrzeb lokalnych, a także przygotowują własne projekty animacji kulturowej środowiska lokalnego. Rozwija to ich wiedzę teoretyczną i praktyczną, uczy pracy zespołowej oraz kształtuje nawyki i kompetencje charakterystyczne dla trybu pracy projektowej.

Full description: (in Polish)

Celem przedmiotu jest przygotowanie jego uczestniczek i uczestników do skutecznego odgrywania roli sprawnych liderek i liderów lokalnych dzięki umiejętnemu wykorzystywaniu przez nich technik animacji kulturowej. W trakcie kursu studenci i studentki kształtują swoje kompetencje animacyjne, poznają techniki partycypacji obywatelskiej i tworzenia diagnozy potrzeb lokalnych, a także przygotowują własne projekty animacji kulturowej środowiska lokalnego. Rozwija to ich wiedzę teoretyczną i praktyczną, uczy pracy zespołowej oraz kształtuje nawyki i kompetencje charakterystyczne dla trybu pracy projektowej.

Kurs podzielony jest na trzy zasadnicze części.

W ramach pierwszego bloku tematycznego studentki i studenci rozwijają swoją wiedzę teoretyczną. Dotyczy to pracy animatorek i animatorów, polityki kulturalnej oraz instytucji związanych z animacją, upowszechnianiem kultury i animowaniem społeczności lokalnych. Omawiane w tym zakresie zostają między innymi zagadnienia związane z antropologią kultury, a także współczesne i historyczne koncepcje, takie jak polska pedagogika społeczna, tradycja francuskiej animacji społeczno-kulturalnej czy brytyjski ruch community arts. Uczestniczki i uczestnicy poznają wtedy także związki animacji z innymi działaniami prowadzonymi na rzecz lokalnych społeczności, takimi jak programowanie rewitalizacji czy prowadzenie rozbudowanych konsultacji społecznych. W trakcie pierwszego bloku poznają ponadto techniki animowania procesów partycypacyjnych, prowadzenia konsultacji społecznych i realizowania przedsięwzięć z obszaru fundraisingu.

W ramach drugiego bloku zajęć studentki i studenci uczą się wzajemnie od siebie dzięki samodzielnemu lub grupowemu referowaniu projektów animacyjnych realizowanych w Polsce i na świecie. Wcześniej uzyskują natomiast kompetencje z zakresu prezentowania takich projektów.

Trzeci blok poświęcony jest przygotowaniu, konsultacji i prezentacji własnych projektów animacyjnych środowisk lokalnych, przygotowanych przez studentów i studentki w stworzonych przez nich grupach roboczych.

Bibliography: (in Polish)

1. Bluj A., Jagaciak M., Perchuć-Żółowska M., Pliszczyńska K., ABC partycypacji obywatelskiej – poradnik dla organizatorów procesów partycypacyjnych, Warszawa 2018.

2. Drozda Ł., Uszlachetniając przestrzeń. Jak działa gentryfikacja i jak się ją mierzy, Warszawa 2017.

3. Henzler P., Skrzypczak B. (red.), Kim jest animator społeczny, Warszawa 2006.

4. Kargul J., Upowszechnianie. Animacja. Komercjalizacja kultury: podręcznik akademicki, Warszawa 2012.

5. Kopczyńska M., Animacja społeczno-kulturalna: podstawowe pojęcia i zagadnienia, Warszawa 1993.

6. Kurz I. (red.), Lokalnie: animacja kultury = Community Arts, Warszawa 2008.

Learning outcomes: (in Polish)

Po zakończeniu procesu uczenia student:

Wiedza

• definiuje podstawowe pojęcia z zakresu funkcjonowania społeczności lokalnych i antropologii kultury

• wyjaśnia mechanizmy zmiany społecznej w środowisku lokalnym

• rozróżnia instytucjonalne metody i system pomocy społecznościom lokalnym, a także metody tworzenia stosownych programów oddziaływań kulturowych

Umiejętności

• posiada umiejętność budowania zespołów interdyscyplinarnych

• umie wykonać diagnozę społeczną wybranego środowiska lokalnego i sporządzić odpowiedni program

• posiada umiejętności dotyczące integrowania społeczności lokalnych i rzecznictwa na ich rzecz

• zna techniki upowszechniania partycypacji obywatelskiej

Kompetencje społeczne

• potrafi pracować w zespole i twórczo rozwiązywać problemy społeczne

• umie wypełniać rolę lidera społeczności lokalnej

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Ocena końcowa wystawiana jest na podstawie obecności oraz przygotowania grupowego projektu i mniejszych projektów realizowanych wcześniej systematycznie w trakcie semestru. Ocena ta może być jednak podwyższona na bazie indywidualnej pracy uczestniczki lub uczestnika kursu w trakcie semestru.

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-19 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours, 23 places more information
Coordinators: Bohdan Skrzypczak
Group instructors: Bohdan Skrzypczak
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Seminar - Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)