University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Axiology of resocializing upbringing

General data

Course ID: 3401-PR1-SP-WR-AWRd
Erasmus code / ISCED: 05.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0119) Education, not elsewhere classified The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Axiology of resocializing upbringing
Name in Polish: Aksjologia wychowania resocjalizującego
Organizational unit: Institute of Social Prevention and Resocialisation
Course groups: (in Polish) Przedmioty specjalizacyjne: Wychowanie resocjalizujące - PSIR, I stopień
Courses in Institute of Social Prevention and Resocialization
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Mode:

Blended learning
Classroom
Remote learning

Short description:

.

Full description: (in Polish)

1. Analiza semiotyczna terminów

a) „wartość”

b) „aksjologia”

c) "aksjologia pedagogiczna"

2. Wybrane wartości kręgu euroatlantyckiego (rozważania terminologiczne i historycznofilozoficzne)

a) prawda

b) dobro

c) piękno

d) wolność

e) szczęście

f) rozwój

3. Realizacja wartości w wychowaniu resocjalizującym

a) wybrane wartości a idea i praktyka resocjalizacji

b) aplikacja wartości w przykładowych programach resocjalizacyjnych

Bibliography:

Cichoń W., Człowiek, wartości, wychowanie. Zarys problematyki aksjologiczno-wychowawczej, Kraków 1996.

Frankl V.E., Człowiek w poszukiwaniu sensu, Warszawa 2011.

Jaśtal J., Wartość, w: Słownik filozofii, red. J. Hartman, Kraków 2009.

Pytka L., Aksjologia pedagogiczna, w: Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, red. T. Pilch, Warszawa 2003, t. I.

Pytka L., Aksjologiczno-pedagogiczne podstawy resocjalizacji, w: Polska myśl resocjalizacyjna. Wybór tekstów, red. K. Sawicka, Warszawa 1993.

Stróżewski W., W kręgu wartości, Kraków 1992.

Learning outcomes:

The student:

1.differentiates specific axiological attitudes and types of values.

2.analyses practical consequences arising from pursuing specific axiological attitudes

3.differentiates autotelic values from instrumental values of social rehabilitation effects.

4.explains the principles and course of processes of values introception in education.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Referat - 75%

Aktywne uczestnictwo w zajęciach - 25%

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-19 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours, 16 places more information
Coordinators: Anna Olech
Group instructors: Anna Olech
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Examination
Seminar - Examination
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)