University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Creative rehabilitation in local environment

General data

Course ID: 3401-PR1-SP-WR-TRSLd
Erasmus code / ISCED: 05.6 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0114) Teacher training with subject specialization The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Creative rehabilitation in local environment
Name in Polish: Twórcza resocjalizacja w środowisku lokalnym
Organizational unit: Institute of Social Prevention and Resocialisation
Course groups: (in Polish) Przedmioty specjalizacyjne: Wychowanie resocjalizujące - PSIR, I stopień
Courses in Institute of Social Prevention and Resocialization
ECTS credit allocation (and other scores): 5.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Mode:

Classroom

Short description:

The aim of the course is to acquire knowledge, skills and competences from the field of methods of creative rehabilitation and art therapy pursued in the local environment.

Full description:

The course is intended to familiarize a student with basic concepts and terms from the area of creative rehabilitation. The student acquires knowledge about the category and theory of creativity and creativity in selected psychological conceptions. The student familiarizes with psychological advantages of rehabilitation through art. The course prepares the student to indicate similarities and differences between creative rehabilitation and culture techniques, as well as between sociotherapy, creative rehabilitation and pedagogy rehabilitation. Furthermore, the student gets to know the elements of rehabilitation culture techniques, methods of creative rehabilitation and examples of programs from the field of creative rehabilitation pursed in local environment. The course prepares to make critical analysis of rehabilitation through art and to study and accomplish selected projects related to creative rehabilitation.

Student's working time:

- contact hours: 60

- preparation for the classes: 60

- project preparation: 10

- preparation for the examination: 20

150 h/5 ECTS

Bibliography:

Czapów Cz., Pedagogika resocjalizacyjna, Warszawa 1971

Florczykiewicz J., Józefowski E., Arteterapia w edukacji i resocjalizacji. Wybrane działania arteterapeutyczne i studia empiryczne, Siedlce 2011

Jaworska A., Resocjalizacja przez twórczość, w: M.Ciosek, B. Pastwa – Wojciechowska, Psychologia penitencjarna, Warszawa 2016

Konopczyński M., Metody twórczej resocjalizacji, Warszawa 2010

Korbut A., Arteterapia i jej zastosowanie w obszarze edukacji, Artykuły naukowe Vol. 11, 2016, No 3(41)

Kowalski S., Mózg artystyczny, Muzyka dla mózgu, w: Kowalski S., Mózg, rozwiń swój potencjał, Warszawa 2017

Kupiec H., Edukacyjno-wychowawcze aspekty warsztatów fotograficznych w ocenie nieletnich uczestniczek, w: Resocjalizacja Polska, nr 3, 2012

Kupiec H., Socjoterapeutyczne aspekty twórczej resocjalizacji, Resocjalizacja Polska, nr 2, 2011

Marczak M., red., Resocjalizacyjne programy penitencjarne realizowane przez Służbę Więzienną w Polsce, Kraków 2009

Piotrowski P., Działania artystyczne w więzieniu: konteksty, funkcje i przykłady zastosowań, Resocjalizacja Polska nr 4, 2013

Rudowski T., Arteterapia, inspiracje i wartości, Warszawa 2014

Rudowski T., Edukacja i terapia przez sztukę, Warszawa 2013

Rudowski T., Pytania i odpowiedzi dla potrzeb edukacji plastycznej i arteterapii w resocjalizacji niedostosowanych społecznie, w: B.Jezierska, A.Rejzner, P.Szczepaniak, A.Szecówka, red., Profilaktyka społeczna i resocjalizacja w nurtach inkluzji, Warszawa 2013

Zbiciak A., Warsztaty artystyczne – edukacja osób pozbawionych wolności poprzez kreacje artystyczną z elementami arteterapii w: M.Marczak, K.Nawrocka, Reintegracja społeczna osób opuszczających jednostki penitencjarne przy wsparciu potencjału społeczności lokalnej, Lublin 2018

Learning outcomes:

After completing the course the student:

• in terms of knowledge:

- has an orderly knowledge of the forms and methods of cultural and technical activities, art therapy and creative rehabilitation;

- knows and understands the procedures for constructing, implementing and evaluating projects in the field of creative social rehabilitation;

• in terms of skills:

- is able to interact and work in a group in various social roles by implementing projects in the field of creative rehabilitation;

- is able to properly apply the procedures and methods of designing creative activities and has the ability to correctly evaluate the effectiveness and social costs of constructed creative projects;

• in terms of social competences:

- is aware of the importance of complex knowledge and professional skills in the field of creative rehabilitation and understands the need for their constant development;

- is ready to cooperate and work in a group in various social roles.

Assessment methods and assessment criteria:

Passing conditions for the course:

- attendance,

- active participation in classes (reading scientific texts, participation in discussions, exercises, projects),

- project preparation and implementation,

- passing all written tests and written colloquium.

The final grade consists of:

- written colloquium - max 50 points

- written tests - max 5 points

- active participation during classes - max 30 points

- a project in the field of creative rehabilitation - max. 15 points

Scoring system - the maximum number of points you can score is 100

100-95 –grade 5.0; 94-88 - grade 4.5; 87-80 - grade 4.0; 79-70 - grade 3.5; 69-61 - grade 3.0; 60 and below - grade 2.0

Methods of verifying the learning outcomes:

LO KNOWLEDGE: written tests, written colloquium

LO SKILLS AND COMPETENCES: continuous assessment, a project.

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 60 hours, 20 places more information
Coordinators: Aneta Domżalska
Group instructors: Aneta Domżalska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Examination
Seminar - Examination

Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)

Time span: 2024-10-01 - 2025-01-26
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class: (unknown)
Coordinators: (unknown)
Group instructors: (unknown)
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Examination
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)