Ethics of social services
General data
Course ID: | 3401-PR2-1ESPd |
Erasmus code / ISCED: |
08.1
|
Course title: | Ethics of social services |
Name in Polish: | Etyka służb społecznych |
Organizational unit: | Institute of Social Prevention and Resocialisation |
Course groups: |
Courses in Institute of Social Prevention and Resocialization Obligatory courses - 1st year, 2nd cycle, Social Prevention and Resocialisation (weekday program) |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Mode: | Blended learning |
Short description: |
(in Polish) Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami etycznymi, istotnymi dla problematyki resocjalizacji i profilaktyki społecznej (m.in. typologia znaczeń terminów „etyka” i „służba społeczna”/„służby społeczne”; czyn jako przedmiot etyki; moralna dobroć i słuszność czynu; norma moralna a obiektywna i subiektywna norma moralności (sumienie); spór o genezę zła moralnego; spór o istnienie charakteru moralnego i etyka sytuacjonistyczna; zarys aretologii). W świetle tej wiedzy studenci poddają samodzielnej analizie kodeksy etyczne wybranych służb społecznych (kurator sądowy, funkcjonariusz służby więziennej, policjant, pracownik socjalny, streetworker, terapeuta, asystent rodziny, mediator, wolontariusz), rozpatrując ich ogólne założenia i dyskutując potencjalne przypadki ich naruszania. |
Full description: |
(in Polish) 1. Typologia znaczeń terminów a) „etyka” b) „służba społeczna”/„służby społeczne” 2. Czyn jako przedmiot etyki 3. Kryteria oceny moralnej czynu (dobroć a słuszność czynu) 4. Norma moralna a norma moralności a) obiektywna (eudajmonizm; deontonomizm; personalizm) b) subiektywna (sumienie) 5. Spór o genezę zła moralnego 6. Spór o istnienie charakteru moralnego (etyka sytuacjonistyczna; koncepcja moral luck) 7. Cnoty i wady moralne 8. Etyka zawodowa (geneza; powstawanie kodeksów etycznych; spór o relację między etyką ogólną a etykami zawodowymi; spór o kodeksy) 9. Kodeksy etyczne wybranych służb społecznych (kurator sądowy, funkcjonariusz służby więziennej, policjant, pracownik socjalny, streetworker, terapeuta, asystent rodziny, mediator, wolontariusz). |
Bibliography: |
Porowski M., Służba społeczna – zakres pojęcia, w: O etyce służb społecznych, red. W. Kaczyńska, Warszawa, wyd. 1. Styczeń T., Wprowadzenie do etyki, Lublin 1995. Szatur-Jaworska B., Służba społeczna, służby społeczne – spojrzenie multidyscyplinarne, w: O etyce służb społecznych, red. W. Kaczyńska, Warszawa 1998, wyd. 2. Ślipko T., Zarys etyki ogólnej, Kraków 2002. Wojtyła K., Elementarz etyczny, Wrocław 1982. Zimbardo Ph., Efekt Lucyfera. Dlaczego dobrzy ludzie czynią zło (wiele wydań) |
Learning outcomes: |
The student: 1.explains the object of interest of general ethics and applied ethics. 2.compares selected systems and ethical concepts. 3.justifies dilemmas, chances and risks, providing assistance to others. 4.describes contemporary ethical dilemmas. 5.elaborates on ethical codes of selected social services. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Egzamin ustny - 50% Przygotowanie referatu na temat kodeksu etycznego wybranej służby społecznej - 50% |
Copyright by University of Warsaw.