(in Polish) Problematyka niepełnosprawności
General data
Course ID: | 3401-PS-PNd |
Erasmus code / ISCED: |
14.5
|
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Problematyka niepełnosprawności |
Organizational unit: | Institute of Social Prevention and Resocialisation |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Przedmiot dotyczy podstawowych problemów wynikających z niepełnosprawności i obejmuje podstawy teoretyczne i metodyczne procesów: rewalidacji i/lub resocjalizacji osób niepełnosprawnych, wymagających wsparcia i pomocy w przekraczaniu różnorodnych trudności w rozwoju bio-psycho-fizycznym i funkcjonowaniu społecznym takich osób. |
Full description: |
(in Polish) Pedagogika specjalna jako dyscyplina zajmująca się osobami niepełnosprawnymi – pojęcia, przedmiot, zadania, zakres i subdyscypliny pedagogiki specjalnej - Podstawowe problemy pedagogiki specjalnej jako nauki interdyscyplinarnej. -Podmioty pedagogiki specjalnej - osoba niepełnosprawna, niedostosowana i/lub nieprzystosowana społecznie - rozróżnienia. Wspólne i swoiste problemy osób borykającymi się z różnymi formami niepełnosprawności. -Normalizacja warunków życia i wyrównywanie szans osób niepełnosprawnych. Kreatywność osób niepełnosprawnych w różnych przejawach ludzkiej aktywności. - Problemy opieki, rehabilitacji oraz terapii pedagogicznej osób niepełnosprawnych. -Idea i problemy integracji oraz edukacji inkluzyjnej osób niepełnosprawnych w społecznym funkcjonowaniu. -Podstawowe regulacje prawne dotyczące rehabilitacji edukacyjnej, społecznej, zawodowej i leczniczej osób niepełnosprawnych (standardy i ochrona praw osób niepełnosprawnych). Inwalidztwo i kalectwo, orzeczenia o niepełnosprawności. - Systemy rewalidacji i resocjalizacji oraz działalność placówek rewalidacyjnych i resocjalizacyjnych i problemy funkcjonowania. Organizacje działające na rzecz osób niepełnosprawnych, sieć społeczna na rzecz osób niepełnosprawnych. - Formy, zasady i metody pracy opiekuńczo -wychowawczej terapeutycznej, rehabilitacyjnej i resocjalizacyjnej z osobami niepełnosprawnymi. Poradnictwo, rehabilitacja społeczna i zawodowa oraz zatrudnienie osób niepełnosprawnych. - Promocja zdrowia psychicznego i zapobieganie zaburzeniom (modele i wskaźniki zdrowia psychicznego, czynniki sprzyjające i zagrażające zdrowiu psychicznemu). Interwencje kryzysowe. |
Bibliography: |
(in Polish) Dykcik W., Pedagogika Specjalna, Poznań 2001, Lipkowski O., Pedagogika specjalna, Warszawa 1977, Sękowska Z., Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej, Warszawa 1985, Wyczesany J., Pedagogika Upośledzonych Umysłowo, Kraków 2002, Hulek A. (1977): Integracyjny system nauczania i wychowania [w:] A. Hulek (red.): Pedagogika rewalidacyjna. Warszawa. Pytka L.: Pedagogika resocjalizacyjna: Wybrane zagadnienia teoretyczne i metodyczne. WSPS Warszawa 2000, Przepisy Konstytucja RP – art. 30, 32, 68, art. 69 Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U. 1997 r. nr 123 poz. 776 z późn. zm.) Ustawa z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz.U. 1998 nr 162 poz. 1118 z późn. zm.) Karta Praw Osób Niepełnosprawnych (uchwała Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 1 sierpnia 1997 r., M.P. 1997 r. nr 50 poz. 475). |
Learning outcomes: |
(in Polish) W zakresie wiedzy student - Ma wiedzę o koncepcjach i teoriach podstawowych dziedzin wiedzy (psychologii, socjologii, pedagogiki, prawa, ekonomii, organizacji i zarządzania) istotnych dla pracy socjalnej - Ma podstawową interdyscyplinarną wiedzę o źródłach i mechanizmach zaburzeń w funkcjonowaniu człowieka i niepełnosprawności W zakresie umiejętności - Potrafi charakteryzować systemy oddziaływania, metody i środki oddziaływania rewalidacyjnego/resocjalizującego i ich zastosowanie w pracy socjalnej. - Potrafi wykorzystywać interdyscyplinarną wiedzę do kompetentnej obserwacji i interpretacji okoliczności i sytuacji życiowych osób, rodzin i społeczności wymagających wsparcia - Potrafi identyfikować i interpretować zachowania człowieka w odniesieniu do modelu zdrowia oraz nieprzystosowania społecznego. W zakresie kompetencji społecznych - Jest uwrażliwiony na potrzeby człowieka niepełnosprawnego i wymagającego wsparcia w rozwoju i społecznym funkcjonowaniu - Jest wrażliwy na zjawiska wymagające interwencji społecznej i podejmuje inicjatywy w tej dziedzinie, potrafi w tym celu aktywizować innych |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność), opracowanie projektu, zaliczenie testu |
Copyright by University of Warsaw.