University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Healthpromotion and prevention

General data

Course ID: 3401-PS1-1PPZd
Erasmus code / ISCED: 14.5 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0921) Care of the elderly and of disabled adults The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Healthpromotion and prevention
Name in Polish: Promocja i profilaktyka zdrowia
Organizational unit: Institute of Social Prevention and Resocialisation
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Student powinien posiadać elementarną wiedzę na temat zagadnień zdrowia i choroby, a także uzależnień

Powinien odznaczać się umiejętnością pracy z tekstem, czytaniem ze zrozumieniem, przygotowaniem referatu z przeczytanej literatury.

Student powinien odznaczać się kompetencją poznawczą, być zainteresowany problematyką zajęć, oraz kompetencją praktyczną - rozpoznawać skutki „chorób z wyboru” (nikotynizm, alkoholizm, narkomania), manifestować prozdrowotną postawę.


Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Problematyka zajęć obejmuje zagadnienia z obszarów: zdrowia publicznego, promocji i profilaktyki zdrowotnej, problemów zdrowotnych osób niepełnosprawnych i uzależnionych, polityki i prewencji zdrowotnej.

Full description: (in Polish)

Problematyka zajęć obejmuje zagadnienia z obszarów: zdrowia publicznego, promocji i profilaktyki zdrowotnej, problemów zdrowotnych osób niepełnosprawnych i uzależnionych, polityki i prewencji zdrowotnej.

Badania socjologiczne wykazują powiązania między stanem zdrowia a poziomem wykształcenia, wysokością dochodów, stałą pracą, płcią i wiekiem. Głównymi wyzwaniami dla naszego kręgu cywilizacyjnego są choroby, które w 90% stanowią przyczynę zgonów, a których czynniki ryzyka można zmniejszyć lub usunąć. Zdrowie jest dobrem ogólnospołecznym i tym samym wszelkie świadczenia zdrowotne, promocja zdrowego stylu życia, akcje profilaktyczne są korzystne dla społeczeństwa jako całości. Takie podejście, prezentowane przez większość państw członkowskich Światowej Organizacji Zdrowia, doprowadziło do przyjęcia strategii "Zdrowie dla Wszystkich".

Promocja zdrowia - czyli działania zmierzające do kształtowania prozdrowotnych zachowań społeczeństwa na wszystkich poziomach jego instytucjonalizacji (rodzina, przedszkole, szkoła, praca) - coraz bardziej zaznacza się w funkcjonujących w poszczególnych krajach systemach opieki zdrowotnej. Profilaktyka i promocja zdrowia to klucz do rozwiązania wielu problemów, w tym do zatrzymania spirali wzrostu kosztów leczenia.

Bibliography: (in Polish)

1. Socjologia medycyny. Podejmowane problemy, kategorie, analizy, A. Ostrowska (red.), wyd. IFiS PAN, Warszawa 2009

2. Zdrowie, Choroba, Społeczeństwo. Studia z socjologii medycyny, W. Piątkowski (red.), wyd. UMCS, Lublin 2004

3. W stronę socjologii zdrowia, W. Piątkowski (red.), wyd. UMCS, Lublin 2002

4. Szkice z socjologii medycyny, M. Libiszowska-Żółtkowska i inni (red.), wyd. UMCS, Lublin 1998

5.Uczelnia promująca zdrowie, Z. Kawczyńska-Butrym (red.), wyd. UMCS, Lublin 1995

6. Zdrowie w medycynie i w naukach społecznych, T.B. Kublik (red.), wyd. KUL, Stalowa Wola 2000

7. Zdrowie i choroba. Wybrane problemy socjologii medycyny. J. Barański (red.), Oficyna Wydawnicza ATUT, Wrocław 2002

8. „Promocja Zdrowia. Nauki Społeczne i Medyczne. Czasopismo interdyscyplinarne” 1999, nr 17

9. W. Piątkowski, Lecznictwo niemedyczne w Polsce. Tradycja i współczesność, wyd. UMCS, Lublin 2008

10. M. Skrzypek, Perspektywa chorego w socjologii choroby przewlekłej, wyd. KUL, Lublin 2011

11. Zdrowie i choroba w badaniach socjologicznych prowadzonych na uniwersytecie medycznym w Lublinie 1995-2013, red. Włodzimierz Piątkowski, Lublin 2013

Szczegółowy wykaz lektury studenci otrzymują na pierwszych zajęciach. Komplet kopii lektur dostępny jest dla studentów w bibliotece IPSiR

Learning outcomes: (in Polish)

Wiedza

- Ma podstawową interdyscyplinarną wiedzę o źródłach i mechanizmach zaburzeń w funkcjonowaniu człowieka.

- Ma podstawową interdyscyplinarną wiedzę o zjawiskach społecznych i problemach społecznych.

- Ma wiedzę o koncepcjach i teoriach dotyczących organizacji życia społecznego, struktur, instytucji i procesów stosowanych w naukach praktycznych istotnych dla pracy socjalnej.

Umiejętności

- Potrafi identyfikować i interpretować wielowymiarowe procesy i zjawiska (społeczne, psychiczne, kulturowe, prawne, polityczne, organizacyjne i ekonomiczne) i dostrzega ich związek z przyczynami problemów i trudności życiowych doświadczanych przez jednostki, rodziny i społeczności oraz z formami zinstytucjonalizowanej pomocy i ich skutecznością.

- Potrafi wykorzystywać interdyscyplinarną wiedzę do kompetentnej obserwacji i interpretacji okoliczności i sytuacji życiowych osób, rodzin i społeczności wymagających wsparcia

- Wykorzystuje interdyscyplinarną wiedzę do rozpoznawania i określania (definiowania) potrzeb i problemów doświadczanych przez jednostki, rodziny i społeczności

Kompetencje

- Jest uważny i wrażliwy na zjawiska wymagające reakcji społecznej

- Jest świadomy dylematów towarzyszących praktykowaniu pracy socjalnej

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Zaliczenie na ocenę jest wynikiem pracy studenta na zajęciach, jego aktywizacji, znajomości lektur, a także na podstawie pisemnego sprawdzianu. Prowadzący zwraca uwagę na jakość i zakres przyswojonej wiedzy, zdobycie umiejętności przygotowywania referatów i czytania zadanych tekstów ze zrozumieniem oraz na kompetencje pracy zespołowej i ujawnianą wrażliwość społeczna niezbędną dla in spe pracownika socjalnego.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)