Theory and methods of social work
General data
Course ID: | 3401-PS11MPS2 |
Erasmus code / ISCED: |
14.5
|
Course title: | Theory and methods of social work |
Name in Polish: | Teoria i metody pracy socjalnej |
Organizational unit: | Institute of Social Prevention and Resocialisation |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Mode: | Classroom |
Short description: |
Lecture consists the characteristics of: elementary concepts i.e. the subiect; stages of the development of theoretical base of social work, the examples of so-called theory of clients’ world and practice theory, traditional methods of social work, models of intervention, enabling approaches to social work, and theory of social work with survivors of disasters. |
Full description: |
Lecture 1.Basic concepts, the scope of the subiect, What is understood under the concept of ‘social work’? What the concept of ‘theory’ does mean? What is the scope of the concept of ‘theory of social work’? How the concept of ‘social work methods’ ought to be understood? 2.Stages of the development of theoretical base for social work. Quest for theoretical identity. Contemporary theoretical context of social work? Social pedagogy as theoretical base for social work From monocasual theories of social science to theoretical eclecticism in social work, 3.‘Theory of client world’ – the systemic approach Basic assumptions, Basic concepts, Concept of social systems and their functions 4.‘Theory of practice’ – the problem solving procedure Knowledge of a problem phenomenon The use of a problem phenomenon in social work Main techniques for facilitation of problem solving in social work 5.Traditional methods of social work and their limitation in contemporary practice Casework Groupwork Community development Improving the chances of effectiveness of the methods. 6.Models of intervention in social work Concept of the models and their functions in theory and in practice. Examples of models Question of choice of models social work for its practice Overview of selected models 7.Approaches to enabling social work clients Awakening of human powers according to Radlińska Empowerment Association 8.Theory of social work with the disasters’ victims Disaster as a psychosocial phenomenon Methods of social work in disasters |
Bibliography: |
Literatura wymagana 1. Beckett C., Podstawy teorii dla praktyków pracy socjalnej, Wydawnictwo APS, Warszawa 2010. 2. Dubois B., Miley K., Praca socjalna, „Śląsk", Katowice 1999, tom 1 i 2. 3. Garvin C., Seabury B., Działania interpersonalne w pracy socjalnej. Procesy i procedury, 2 tomy, Biblioteka Pracownika Socjalnego, „Śląsk” Katowice 1998. 4. Greenstone J. L., Leviton S. C., Interwencja kryzysowa, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2006. 5. Pilch T., Lepalczyk I. (red.), Pedagogika społeczna, wyd. II, Wydawnictwo „Żak", Warszawa 1995: Lalak D., Teoretyczny i praktyczny sens metody indywidualnych przypadków; Szmagalski J., Metoda grupowa w pracy socjalnej; Pilch T., Metoda organizowania środowiska. 6. Szmagalski J., Praca socjalna w sytuacjach katastrof i klęsk żywiołowych, Praca Socjalna 1/1997 7. Szmagalski J., Teoria pracy socjalnej a ideologia i polityka społeczna. Przykład amerykański. Warszawa, Wyd. UW 1994, Wydawnictwo „Żak" 1996. Literatura zalecana 1. Aldgate J., Teoria przywiązania Bowlby’ego i jej zastosowanie w pracy socjalnej, w: Lishman J., Podręcznik teorii dla nauczycieli praktyki w pracy socjalnej, „Śląsk’, Katowice 1998 2. Dryden W., Scott M., Krótkie, strukturalizowane podejście do praktyki prowadzenia pracy socjalnej: perspektywa poznawczo-behawioralna, w: Lishman J., Podręcznik teorii dla nauczycieli praktyki w pracy socjalnej, j.w. 3. Gulczyńska A., Model radykalnej pracy socjalnej – analiza na podstawie badań nad procesami wrastania społecznego nastoletniej młodzieży w wielkomiejskim środowisku, w: Marynowicz-Hetka E., Pedagogika społeczna. Podręcznik akademicki, Tom I, PWN, Warszawa 2009, s. 397-410. 4. Iwaniec D., Sneddon H., Interwencja w przypadkach emocjonalnego krzywdzenia dzieci i nieorganicznego zaburzenia rozwoju, w: Iwaniec D., Szmagalski J. (red.), Zaburzenia rozwojowe dzieci krzywdzonych emocjonalnie. Rozpoznanie i interwencja psychospołeczna w doświadczeniach brytyjskich i polskich, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2002 5. Leśniak E., Dobrzyńska-Mesterhazy A., Rodziny w kryzysie: diagnoza i interwencja kryzysowa, w: Badura-Madej W., Wybrane zagadnienia interwencji kryzysowej, „Śląsk”, Katowice 1999. 6. Marsh P., Działania praktyczne skoncentrowane na zadaniach, w: Lishman J., Podręcznik teorii dla nauczycieli praktyki w pracy socjalnej, j.w. 7. O’Hagan K., Interwencja kryzysowa w pracy socjalnej, w: Lishman J., Podręcznik teorii dla nauczycieli praktyki w pracy socjalnej, j.w. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po ukończeniu przedmiotu student w zakresie wiedzy - rozpoznaje cechy charakterystyczne dla pracy socjalnej jako profesji, - wyjaśnia proces rozwoju pracy socjalnej, w tym wykorzystanie teorii nauk społecznych do budowy jej teoretycznych podstaw, - wyjaśnia zastosowania teorii pracy socjalnej w rozwiązywaniu problemów indywidualnych i społecznych klientów, w zakresie umiejętności - potrafi dobierać odpowiednie do problemów jednostek, rodzin czy społeczności teorie i metody praktycznych interwencji - potrafi analizować pojawiajcie się w pracy socjalnej dylematy w oparciu o wiedzę z zakresu nauk społecznych, teorię i etykę pracy socjalnej oraz zasady prawne i etyczne. - potrafi w praktyce uzasadniać profesjonalne interwencje odwołując się do wiedzy naukowej i zasad etycznych w sferze kompetencji społecznych - jest gotowy do stosowania wiedzy teoretycznej z zakresu pracy socjalnej w praktyce profesjonalnego pomagania, - jest świadomy znaczenia relacji pomocy w pracy socjalnej - uznaje za obowiązujące w praktyce pracy socjalnej jej normy etyczne i prawne. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Metoda oceniania: Egzamin pisemny po zaliczeniu ćwiczeń. Kryterium oceniania: Poziom poprawności wykonania zadań na zaliczenie i egzaminacyjnych |
Copyright by University of Warsaw.