Social Therapy
General data
Course ID: | 3401-PS11SOT2 |
Erasmus code / ISCED: |
14.4
|
Course title: | Social Therapy |
Name in Polish: | Socjoterapia |
Organizational unit: | Institute of Social Prevention and Resocialisation |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Mode: | Classroom |
Short description: |
Definition of social therapy. Social therapy as a process and educational therapy method. Model of psychological trauma. Psychological condition of a child experienced by trauma. Model of diagnosis in social therapy. Creating correcting, developmental and educating situations. Sources of correcting experiences. Educational goals in social therapy. Rules in therapeutic group. Dynamics of social therapy process. |
Full description: |
Definition of social therapy. Social therapy as a process and educational therapy method. Model of psychological trauma. Psychological condition of a child experienced by trauma. Model of diagnosis in social therapy. Creating correcting, developmental and educating situations. Sources of correcting experiences. Educational goals in social therapy. Rules in therapeutic group. Dynamics of social therapy process. |
Bibliography: |
M. Deptuła [red.]? Diagnostyka, profilaktyka, socjoterapia w teorii i praktyce pedagogicznej, cz. 3, Bydgoszcz, 2005 A. Karasowska ? Zaburzenia zachowania uczniów jako dysfunkcyjna siła działająca w systemie społecznym szkoły w: M. Deptuła [red.] ? Diagnostyka i profilaktyka w teorii i praktyce pedagogicznej, Bydgoszcz, 2006 B. E. Robinson ? Pomoc psychologiczna dla dzieci alkoholików, Warszawa, 1998 K. Sawicka [red]- Socjoterapia, Warszawa, 1999 K. Sawicka ? Socjoterapia jako forma pracy z dziećmi i młodzieżą przejawiającymi zaburzone zachowania w: I. Dąbrowska-Jabłońska [red.]? Terapia dzieci i młodzieży. Metody i techniki pomocy psychopedagogicznej, Kraków, 2006 W. Sikorski - Techniki terapii grupowej dzieci i młodzieży oparte na graniu ról w:I. Dąbrowska-Jabłońska [red.] ? Terapia dzieci i młodzieży. Metody i techniki pomocy psychopedagogicznej, Kraków, 2006 K. Sawicka - Trudne zachowania uczestników socjoterapii?, Remedium, marzec, 2006, s.28-29 K. Sawicka - Praca z trudnymi zachowaniami?, Remedium, lipiec-sierpień,2006, s. 54-55 |
Learning outcomes: |
(in Polish) Student będzie: w sferze wiedzy: - znał istotę, modele, funkcje i terminologię socjoterapii, wiedział, na czym polega proces socjoterapeutyczny, jego dynamika i zasady projektowania; - miał wiedzę o pracy socjalnej jako profesji wykorzystującej metody socjoterapeutyczne w sferze umiejętności: - potrafi wykorzystywać wiedzę do kompetentnej obserwacji, interpretacji i analizy relacji i procesu pomocy - potrafi wykorzystywać wiedzę do definiowania potrzeb i problemów doświadczanych przez jednostki i rodziny - potrafił dobierać skuteczne metody oddziaływań - kompetentnie rozstrzygać dylematy w praktyce zawodowej w sferze kompetencji społecznych: - był świadomy znaczenia poprawnej komunikacji i gotowy do nawiązywania relacji pomocowych - miał świadomość konieczności stosowania standardów etycznych w praktyce zawodowej |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Podstawą oceny krótki test wiadomości – 80% Aktywność na zajęciach – 20 % |
Copyright by University of Warsaw.