Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Biomedyczne podstawy rozwoju i zachowania człowieka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3401-PS12BPR2z
Kod Erasmus / ISCED: 13.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0511) Biologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Biomedyczne podstawy rozwoju i zachowania człowieka
Jednostka: Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest ukazanie studentom specyfiki procesów rozwojowych człowieka od poczęcia do śmierci. Szczególną uwagę poświęcamy zagadnieniom odchodzenia od norm rozwojowych i zdrowotnych człowieka w kontekście uwarunkowań rodzinnych i instytucjonalnych. Na tym tle rysują się zadania pracowników socjalnych w zakresie pomocy indywidualnej, grupowej czy środowiskowej, na przykład organizacja pomocy ludziom starym czy niepełnosprawnym. Treści przedmiotu obejmują organizację wspomagania zdrowia w różnych wymiarach. Prezentowane będą również takie zagadnienia jak pojęcie zdrowia, stylu życia, okresów rozwojowych, okresu dojrzewania. Eksponowane zostaną treści ukazujące normę w biomedyczną człowieka ale i także odchylenia zdrowotne od przyjętych norm. Ukazana zostanie rola pracownika socjalnego w tworzeniu korzystnego klimatu społecznego propagującego wartości pro zdrowotne.

Pełny opis:

Wymagania wstępne:

Wymagana umiejętność diagnozowania społeczności lokalnych pod względem zagrożeń rozwoju dzieci i młodzieży, zjawisk patologicznych i sporządzania programów socjalnych.

Opanowanie wiedzy na temat funkcji zawodowych pracownika socjalnego, systemu pomocy społecznej w Polsce.

Celem przedmiotu jest przygotowanie studentów do samodzielnego opracowania projektów socjalnych w zakresie integracji działań na rzecz zdrowia mieszkańców wybranych środowisk lokalnych. Budowanie koalicji społecznych propagujących alternatywne, zdrowe style życia. Rozwiązywanie problemów społecznych, zwłaszcza w środowisku dzieci i młodzieży, zwalczanie zjawisk patologii społecznej.

Nabyte kompetencje będą charakterystyczne dla organizatora systemu profilaktyki zdrowotnej.

Treści merytoryczne:

-światowy system ochrony zdrowia;

- polityka zdrowotna Unii Europejskiej;

-system ochrony zdrowia w Polsce po roku 1989;

-organizacje pozarządowe w działalności w zakresie ochrony zdrowia i jego promocji;

-pojęcie zdrowia, samopoczucia, stylu życia;

-ontogeneza ? okresy rozwoju człowieka;

-struktura i funkcje organizmu człowieka;

-zaburzenia rozwoju somatycznego;

-norma i patologia rozwoju w okresie dojrzewania;

-metody kontroli zdrowotnej;

-zdrowie a odżywianie;

-znaczenie aktywności fizycznej w rozwoju człowieka;

-pierwsza pomoc w nagłych wypadkach;

-starość i niepełnosprawność a zadania służb społecznych;

-metody wspomagania zdrowia.

Metody oceny:

Podstawą zaliczenia przedmiotu będzie projekt socjalny poświęcony rozwiązywaniu problemów zdrowotnych wybranego środowiska lokalnego.

Projekt ten powinien bazować na diagnozie społecznej, uwzględniać ryzyka zaburzenia rozwoju dzieci i młodzieży w rodzinie i środowisku wychowawczym.

Literatura:

Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania, red. N.Wolański,

A.SiniarskA, pwn, Warszawa 1983

Biologiczne i medyczne podstawy rozwoju i wychowania, red. A. Jaczewski, Wyd. Żak, Warszawa 2001

Ćwiczenia z polityki społecznej, red. A.Rejzner, IRSS, Warszawa 2007

Dojrzewanie, red. A.Jaczewski, B. Woynarowska, WsiP, Warszawa 1982

Dzieci i młodzież Raciborza, analiza biomedyczna i pedagogiczno-społeczna, red. A. Szecówka, Wyd. ALTA, Wrocław 1994

Kozłowski S., Granice przystosowania, WP, Warszawa 1988

Pomoc dziecku i rodzinie w środowisku lokalnym, red. M. Racław-Markowskiej, ISP, Warszawa 2005

Praca socjalna, profilaktyka społeczna, resocjalizacja ? poszukiwanie nowych rozwiązań, red. A.Rejzner, IPSiR UW, Warszawa 2007

Rozwój psychiczny człowieka w ciągu życia, red. M.Tyszkowej, PWN, Warszawa 1988

Rozwiązywanie problemów i kwestii społecznych w teorii i praktyce, red. J.Krzyszkowski, K.Piątek, OKSPiS, Cz estochowa 2006

Materiały filmowe Studia Filmów Edukacyjnych

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)