Biomedyczne podstawy rozwoju i zachowania człowieka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3401-PS12BPR2z |
Kod Erasmus / ISCED: |
13.1
|
Nazwa przedmiotu: | Biomedyczne podstawy rozwoju i zachowania człowieka |
Jednostka: | Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest ukazanie studentom specyfiki procesów rozwojowych człowieka od poczęcia do śmierci. Szczególną uwagę poświęcamy zagadnieniom odchodzenia od norm rozwojowych i zdrowotnych człowieka w kontekście uwarunkowań rodzinnych i instytucjonalnych. Na tym tle rysują się zadania pracowników socjalnych w zakresie pomocy indywidualnej, grupowej czy środowiskowej, na przykład organizacja pomocy ludziom starym czy niepełnosprawnym. Treści przedmiotu obejmują organizację wspomagania zdrowia w różnych wymiarach. Prezentowane będą również takie zagadnienia jak pojęcie zdrowia, stylu życia, okresów rozwojowych, okresu dojrzewania. Eksponowane zostaną treści ukazujące normę w biomedyczną człowieka ale i także odchylenia zdrowotne od przyjętych norm. Ukazana zostanie rola pracownika socjalnego w tworzeniu korzystnego klimatu społecznego propagującego wartości pro zdrowotne. |
Pełny opis: |
Wymagania wstępne: Wymagana umiejętność diagnozowania społeczności lokalnych pod względem zagrożeń rozwoju dzieci i młodzieży, zjawisk patologicznych i sporządzania programów socjalnych. Opanowanie wiedzy na temat funkcji zawodowych pracownika socjalnego, systemu pomocy społecznej w Polsce. Celem przedmiotu jest przygotowanie studentów do samodzielnego opracowania projektów socjalnych w zakresie integracji działań na rzecz zdrowia mieszkańców wybranych środowisk lokalnych. Budowanie koalicji społecznych propagujących alternatywne, zdrowe style życia. Rozwiązywanie problemów społecznych, zwłaszcza w środowisku dzieci i młodzieży, zwalczanie zjawisk patologii społecznej. Nabyte kompetencje będą charakterystyczne dla organizatora systemu profilaktyki zdrowotnej. Treści merytoryczne: -światowy system ochrony zdrowia; - polityka zdrowotna Unii Europejskiej; -system ochrony zdrowia w Polsce po roku 1989; -organizacje pozarządowe w działalności w zakresie ochrony zdrowia i jego promocji; -pojęcie zdrowia, samopoczucia, stylu życia; -ontogeneza ? okresy rozwoju człowieka; -struktura i funkcje organizmu człowieka; -zaburzenia rozwoju somatycznego; -norma i patologia rozwoju w okresie dojrzewania; -metody kontroli zdrowotnej; -zdrowie a odżywianie; -znaczenie aktywności fizycznej w rozwoju człowieka; -pierwsza pomoc w nagłych wypadkach; -starość i niepełnosprawność a zadania służb społecznych; -metody wspomagania zdrowia. Metody oceny: Podstawą zaliczenia przedmiotu będzie projekt socjalny poświęcony rozwiązywaniu problemów zdrowotnych wybranego środowiska lokalnego. Projekt ten powinien bazować na diagnozie społecznej, uwzględniać ryzyka zaburzenia rozwoju dzieci i młodzieży w rodzinie i środowisku wychowawczym. |
Literatura: |
Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania, red. N.Wolański, A.SiniarskA, pwn, Warszawa 1983 Biologiczne i medyczne podstawy rozwoju i wychowania, red. A. Jaczewski, Wyd. Żak, Warszawa 2001 Ćwiczenia z polityki społecznej, red. A.Rejzner, IRSS, Warszawa 2007 Dojrzewanie, red. A.Jaczewski, B. Woynarowska, WsiP, Warszawa 1982 Dzieci i młodzież Raciborza, analiza biomedyczna i pedagogiczno-społeczna, red. A. Szecówka, Wyd. ALTA, Wrocław 1994 Kozłowski S., Granice przystosowania, WP, Warszawa 1988 Pomoc dziecku i rodzinie w środowisku lokalnym, red. M. Racław-Markowskiej, ISP, Warszawa 2005 Praca socjalna, profilaktyka społeczna, resocjalizacja ? poszukiwanie nowych rozwiązań, red. A.Rejzner, IPSiR UW, Warszawa 2007 Rozwój psychiczny człowieka w ciągu życia, red. M.Tyszkowej, PWN, Warszawa 1988 Rozwiązywanie problemów i kwestii społecznych w teorii i praktyce, red. J.Krzyszkowski, K.Piątek, OKSPiS, Cz estochowa 2006 Materiały filmowe Studia Filmów Edukacyjnych |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.