Ethics of contemporary times
General data
Course ID: | 3401-PS12EWz |
Erasmus code / ISCED: |
08.1
|
Course title: | Ethics of contemporary times |
Name in Polish: | Etyka współczesności |
Organizational unit: | Institute of Social Prevention and Resocialisation |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Przedmiot adresowany jest do studentów kierunku Praca socjalna. Zakłada się, że po jego ukończeniu studenci i studentki będą znać główne współczesne teorie etyczne i umieli je odnieść do zagadnień moralnych najważniejszych z punktu widzenia pracy socjalnej (równość, emancypacja, globalizacja, wykluczenie społeczne). Będą znali najważniejsze koncepcje sprawiedliwości i wolności oraz rozumieli pojęcia dobrostanu i troski. Będą znać i rozumieć oddziałujące na współczesność systemy etyczne Milla i Kanta oraz historyczne spory dotyczące klasy i płci. |
Full description: |
(in Polish) Przedmiot adresowany jest do studentów kierunku Praca socjalna. Zakłada się, że po jego ukończeniu studenci i studentki będą znali główne współczesne teorie etyczne i umieli je odnieść do zagadnień moralnych najważniejszych z punktu widzenia pracy socjalnej (równość, emancypacja, globalizacja, wykluczenie społeczne). Będą znali najważniejsze koncepcje sprawiedliwości i wolności oraz rozumieli pojęcia dobrostanu i troski. Będą znać i rozumieć oddziałujące na współczesność systemy etyczne Milla i Kanta oraz historyczne spory dotyczące klasy i płci. Treści nauczania obejmują następujące zagadnienia: etyka obowiązku; zasada użyteczności; teorie sprawiedliwości Johna Rawlsa, Amartyi Sena, Marthy Nussbaum i Roberta Nozicka; feministyczna etyka troski, zagadnienie ideologii; etyka globalizacji. |
Bibliography: |
(in Polish) Podręczniki: H. Brighouse, „Sprawiedliwość”, „Przewodnik po etyce”, red. P. Singer; Teksty źródłowe: I. Kant, „Co to jest Oświecenie”; J. S. Mill „Utylitaryzm”; H. Bradley, „Płeć” (fragmenty); P. Singer, „Etyka globalizacji” (fragmenty). |
Learning outcomes: |
(in Polish) Student(ka) będzie: w sferze wiedzy - znać główne historyczne i współczesne stanowiska, kierunki i systemy etyczne. - znać normy i reguły działań istotnych dla pracy socjalnej wynikające z etycznych prawidłowości funkcjonowania człowieka w społeczeństwie - znać kwestie etyczne mające wpływ na strukturę i rozwój pracy socjalnej oraz ich ewolucji w sferze umiejętności - posługiwać się zasadami i normami etyki w projektowaniu oraz realizacji form pomocy, polityk, projektów, programów adresowanych do osób, rodzin i społeczności wymagających wsparcia - aktywnie uczestniczyć we współczesnych dyskusjach z zakresu etyki oraz rozwijać poczucie moralnych zobowiązań, jakie stawia przed nami uczestnictwo w życiu społecznym. - prezentować publicznie swoje poglądy i opinie dotyczące problematyki społecznej, argumentować odwołując się do zasad etycznych w sferze kompetencji społecznych - być gotowy/a nawiązywać relacje pomocowe ze świadomością problematyki moralnej - być świadomy/a dylematów etycznych towarzyszących pracy socjalnej |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Ocena końcowa wystawiana jest na podstawie egzaminu pisemnego oraz aktywności podczas zajęć. Egzamin pisemny weryfikuje wiedzę z zakresu współczesnych, kierunków i systemów etycznych, norm i reguł działań oraz kwestii etycznych istotnych dla pracy socjalnej czy mających wpływ na jej strukturę i rozwój. Poddaje on również ocenie umiejętności dotyczące zastosowania zasad i norm moralnych w projektowaniu oraz realizacji form pomocy, polityk, projektów, programów adresowanych do osób, rodzin i społeczności wymagających wsparcia. Aktywność merytoryczna podczas zajęć, realizowana w ramach dyskusji dotyczących lektur obligatoryjnych i wybranych zagadnień, sprawdza świadomość współczesnych problemów, dylematów i sporów moralnych, szczególnie w tym zakresie w jakim dotyczą one pracy socjalnej oraz gotowości do nawiązywania relacji pomocowych. |
Copyright by University of Warsaw.