Praca socjalna - umiejętności i procesy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3401-PS12PUP2z |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.0
|
Nazwa przedmiotu: | Praca socjalna - umiejętności i procesy |
Jednostka: | Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu przekazanie wiedzy i ćwiczenie sprawności związanych z profesjonalnym wykonywaniem większości ról zawodowych pracownika socjalnego – wiedzy i umiejętności warunkujących skuteczność w: • podejmowaniu bezpośredniej interwencji, • wiązaniu klientów z dostępnymi zasobami, • utrzymywaniu sprawności organizacyjnej, • rozwoju zasobów instytucji adekwatnych do potrzeb odbiorców. |
Pełny opis: |
W ramach przedmiotu student nabywa podstawowe kompetencje (wiedzę i umiejętności) niezbędne do profesjonalnego praktykowania pracy socjalnej. Forma warsztatowa pozwala na ćwiczenie podstaw umiejętności w kilku obszarach: (1) umiejętności komunikacyjnych (werbalnych i niewerbalnych); (2) umiejętności poszerzania samoświadomości; (3) umiejętności adekwatnego stosowania odpowiedzialności w relacji pomocy; (4) umiejętności nawiązywania i utrzymywania kontaktu z klientem; (5) umiejętności pracy z klientem niezmotywowanym / oporującym. Zajęciom warsztatowym towarzyszy studiowanie literatury poświęconej problematyce podstawowych założeń klinicznej pracy socjalnej, komunikacji interpersonalnej (werbalnej i niewerbalnej), procesu pomagania, relacji terapeutycznej oraz towarzyszących tej relacji takich typowych zjawisk psychologicznych jak opór, przeniesienie, przeciwprzeniesienie. |
Literatura: |
• L. Brammer, Kontakty służące pomaganiu. Procesy i umiejętności, Studium Pomocy Psychologicznej • K. Drat-Ruszczak, E. Drążkowska-Zielińska (red.), Podręcznik pomagania. Podstawy pomocy psychologicznej. Szkoły i kierunki psychoterapii, Academica SWPS, Warszawa 2005 • G. Egan, Kompetentne pomaganie, Zysk i S-ka 2002 • Ch.J. Gelso, J. A. Hayes, Relacja terapeutyczna, GWP, 2005 • J. Kottler, Opór w psychoterapii. Jak pracować z klientem trudnym, GWP, 2007 • E. Marcus, Pomaganie bez oporu (wg J. Enrighta), w: Santorski J. (red.), ABC pomocy psychologicznej, Rezonans i Dialog nr 8 • K. Stemplewska-Żakowicz, K. Krejtz (red.), Wywiad psychologiczny. Wywiad jako spotkanie z człowiekiem, Pracownia Testów Psychologicznych PTP, Warszawa 2005 • J. Steward, Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej, PWN 2009 |
Efekty uczenia się: |
Student w sferze wiedzy: K_W05, K_W14 - definiuje pracę socjalną jako profesję o określonej strukturze i określonym stopniu rozwoju - zna główne procesy istotne dla pracy socjalnej jako profesji w sferze umiejętności: K_U03, K_U06, K_U10 - potrafi wykorzystywać wiedzę do analizowania relacji i procesu pomocy - potrafi zdefiniować potrzeby i problemy doświadczane przez klientów - potrafi dobierać odpowiednie strategie pomagania do specyficznych problemów klientów w sferze kompetencji społecznych: K_K01, K_K02, K_K05, K_K-7 - jest przygotowany do funkcjonowania w grupach i zespołach - jest świadomy znaczenia poprawnej komunikacji interpersonalnej i z tego względu gotowy do angażowania się w relacje pomocowe - dba o standardy etyczne podczas realizacji procesu pomagania |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceny: - przygotowanie do zajęć i aktywność na zajęciach - umiejętność dokonania autoewaluacji uczestnictwa w zajęciach - zasób wiedzy - umiejętność stosowania wiedzy do rozwiązywania problemów Metody oceniania: (1) egzamin pisemny – sprawdzian znajomości problematyki zajęć, na podstawie podanych lektur, czas pisania 60 min. (2) sprawdzian umiejętności zastosowania wiedzy – w trakcie prowadzonych warsztatów – bieżąca ewaluacja i ocena końcowa w postaci informacji zwrotnej Bilans nakładu pracy studenta: • udział w zajęciach zorganizowanych – 30 godz. • przygotowanie teoretyczne do warsztatów – 50 godz. • analiza indywidualnego udziału w warsztacie – 10 godz. • przygotowanie do egzaminu – 60 godz. RAZEM: 150 godz |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.