(in Polish) Rozwój społeczności lokalnej
General data
Course ID: | 3401-PS12RSLz |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Rozwój społeczności lokalnej |
Organizational unit: | Institute of Social Prevention and Resocialisation |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | (unknown) |
Short description: |
(in Polish) Przedmiot ma za zadanie wprowadzenie studentów w problematykę pracy w społeczności lokalnej (współcześnie nazywanej makropraktyką) traktowanej jako jeden z podstawowych obszarów praktykowania pracy socjalnej. W trakcie zajęć studenci zostaną zapoznani z powyższą problematyka poprzez metodyczne konteksty i praktyczną analizę modelu „organizowania społeczności lokalnej”, który ma być podstawą modernizacji pracy socjalnej do 2020 r. |
Full description: |
(in Polish) W trakcie kursu zrealizowanych będzie pięć bloków tematycznych: 1. Podstawowe pojęcia i kierunki „rozwoju społeczności lokalnej” oraz ich relacja do makropraktyki pracy socjalnej: tradycja polska i międzynarodowa, współczesne nurty, interdyscyplinarność zagadnienia, odniesienia do polityki rozwoju. perspektywy pracy społecznościowej, 2. Dobre praktyki pracy społecznościowej: poznanie różnorodnych doświadczeń polskich i zagranicznych w zakresie RSL, przedstawianie modelu „organizowania społeczności lokalnej”, 3. Diagnozowanie potencjału społeczności lokalnej: metody i narzędzia diagnozy lokalnej, rozwijanie umiejętności analizy potencjału lokalnego przygotowanie do opracowania lokalnej mapy zasobów i potrzeb, 4. Budowanie potencjału: animacja społeczna, budowanie więzi/ grup, budowanie partnerstw i koalicji, rzecznictwo społeczne 5. Rozwój społeczno-gospodarczy; zasady ewaluacji OSL, empowerment społeczności, koprodukcja usług społecznych, analiza diagnoz studenckich |
Bibliography: |
(in Polish) • Henzler, P., Skrzypczak, B. (red) Kim jest animator społeczny, Warszawa, CAL, 2006 • Jordan, P. (red.) Ośrodek pomocy i aktywności społecznej – renesans pracy środowiskowej, CWAL CAL, Warszawa 2007 • Kaźmierczak, T. (red.) W poszukiwaniu strategii pobudzania oddolnego rozwoju społeczności wiejskich, Warszawa, ISP, 2008 • Kaźmierczak, T. (red), Zmiana w społeczności lokalnej, Warszawa, ISP, 2008 • Kaźmierczak, T. , Hernik, K. (red.) Społeczność lokalna w działaniu, ISP, 2008, • Grewiński M., Skrzypczak B. (2010),(red.), Środowiskowe usługi społeczne – nowa perspektywa pedagogiki społecznej, WSP TWP, Warszawa • Środowiskowe role zawodowe pracownika socjalnego-organizatora społeczności lokalnej, CAL, Warszawa 2013. • Skrzypczak B. (2011), (red.), OSL – analizy – konteksty-uwarunkowania,. Prace Laboratorium Innowacji Społecznej, ISP, Warszawa • Theiss, W., Skrzypczak, B. (red.) Edukacja i animacja społeczna w środowisku lokalnym, CAL, Warszawa 2006 • Twelvetrees, A. Community work, Palgrave, 2002 • Weil, M., (ed.) The Handbook of Community Practice, Sage Publications, London, 2005 • www.osl.org.pl (portal wiedzy o organizowaniu społeczności lokalnej) |
Learning outcomes: |
(in Polish) Student będzie: w sferze wiedzy: - posiadał wiedzę o problemach społecznych i instytucjach społecznych, relacjach między nimi i ich znaczeniu dla pracy socjalnej - miał wiedzę o strukturze i rozwoju pracy socjalnej jako profesji odwołującej się do makropraktyki - posiadał wiedzę o koncepcjach i teoriach rozwoju społeczności lokalnej jako nauki praktycznej istotnej dla pracy socjalnej w sferze w sferze umiejętności: - potrafił wykorzystywać interdyscyplinarną wiedzę do kompetentnej obserwacji i interpretacji sytuacji społeczności wymagających wsparcia - potrafił wykorzystywać interdyscyplinarną wiedzę do kompetentnej obserwacji, interpretacji i analizy oddziaływań podejmowanych wobec społeczności - potrafił posługiwać się zasadami i normami prawa, etyki, a w szczególności etyki pracy socjalnej w projektowaniu oraz realizacji form pomocy, polityk, projektów, programów adresowanych do społeczności wymagających wsparcia w sferze kompetencji społecznych: - był świadomy wartości rozwoju społeczności lokalnej dla rozwijania i wzmacniania demokracji lokalnej oraz stymulowania rozwoju społeczno-gospodarczego w szczególności społeczności lokalnych zaniedbanych gospodarczo i społecznie - miał świadomość znaczenia profesjonalnej wiedzy i umiejętności w pracy na rzecz rozwoju lokalnych społeczności |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) W odniesieniu do wiedzy i kompetencji: test. W odniesieniu do kompetencji i postaw: opracowanie projektu. |
Copyright by University of Warsaw.